hoor ze wel maar zie ze niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

rene scheringa
Berichten:25
Lid geworden op:vr 30 apr 2004, 16:24
Locatie:Netherlands
Contacteer:
hoor ze wel maar zie ze niet

Bericht door rene scheringa » ma 27 feb 2006, 17:05

Beste mensen,

Ik dit weekend geprobeerd om te ontdekken om mijn volken nog leven.
Door het vlieggat zat ik nogal veel dooie bijen liggen die wat beschimmeld waren. Daarop heb ik de deksel opgelicht, het dekseltje op het voergat eruit gepeuterd en gekeken of ik al wat zag lopen.
Ik zag dat de ramen nog vol met afgesloten voer zat, maar ik zag geen bijen. Daarop heb ik mijn oor voor het voergat gelegd en ik hoorde wel wat gezoem maar nam geen warmte waar. In ieder geval leven in de brouwerij. Is het mogelijk dat het volk nu nog in de onderste (van de twee broedbakken) zitten omdat daar genoeg voer is? Ten tweede vind ik die beschimmelde dode bijen vreemd.

Ik verneem graag jullie reactie.

Groet
Rene Scheringa
Lelystad

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: hoor ze wel maar zie ze niet

Bericht door Hans van der Post. » ma 27 feb 2006, 19:59

Afblijven niets aan doen, wat zou je willen doen? binnen op de verwarming zetten?[:)]
Een bijenvolk zal bij deze winter niet van het voer zijn afgeraak.
Na lange ervaring; binnen drie weken is er een reiniging vlucht geweest dan weet je meer.
Hans.

muppet
Berichten:15
Lid geworden op:za 02 okt 2004, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoor ze wel maar zie ze niet

Bericht door muppet » ma 27 feb 2006, 21:05

een goede avond,

even kijken of het lukt, dit is nl mijn eerste optreden op het forum.

Zelf ben ik dit weekend ook bezig geweest om te luisteren, het enige wat je op dit moment kunt doen is je oor op de kast leggen en een korte klop/tik op de kast geven, je hoort dan een kort gezoem wat snel weer verstomt, dan zit het meestal wel goed, dit wil niet zeggen dat als je niets hoort er geen bijen meer inzitten.
een andere aanwijzing op leven in de kast is dat na een ""warme"" middag er dode bijen voor de vliegplank liggen, deze zijn er dan uitgesleept door de anderen.

bij mijn controle afgelopen weekend bleek dat van de 35 volken er twee twijfelaars en 1 dood volk is.

groeten...

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoor ze wel maar zie ze niet

Bericht door Oude Essink » ma 27 feb 2006, 21:58

Hallo Muppet,
dit wil niet zeggen dat als je niets hoort er geen bijen meer inzitten.
Deze actie geeft dus geen indicatie voor het omgekomen zijn van het volk; het tikken tegen de wand kan verstorend werken, vooral als de bijen nog in de tros zitten. Veel schrijvers op het forum denken te licht over het verstoren van een volk in winterrust.
Een indikatie voor de volkssterkte kan verkregen worden door de varroalade. Daar kun je zien of het volk zich nog achterwaarts begeeft en hoeveel straten bezet zijn.
Probeer wel zo mogelijk het uitvlieggat vrij te houden van dode bijen.
Ik sluit mij bij Hans aan: wacht de reinigingsvlucht af; dan weet je meer. Daarvóór kun je toch niets doen.
hennie oes

Afbeelding

muppet
Berichten:15
Lid geworden op:za 02 okt 2004, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoor ze wel maar zie ze niet

Bericht door muppet » ma 27 feb 2006, 23:34

uiteraard ben ik het met oude essink en hans van der post eens om de bijen in deze tijd zo weinig mogelijk te verstoren,er is echter een reden dat ik zo vroeg een indicatie wil hebben over de sterkte van mijn volken,dit zit in het feit dat ik binnen enkele weken met een deel van mijn volken naar de kassen ga, ik wil dit wel doen met mijn sterkste volken omdat dit een slijtageslag voor de bijen is, deze volken gaan dan later weer op de kersen of peren om aan te sterken.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: hoor ze wel maar zie ze niet

Bericht door Hans van der Post. » di 28 feb 2006, 00:01

Ja Ja wat moet ik nog zeggen tegen een imker die 35 bijenvolken houd[:)]
De vraag van Rene die voor zover ik begrijp nog maar kort het imkerschap beoefend is het antwoord wat ik aan hem eerder gaf.
Ik denk dat een imker die 35 volken voor de bestuiving houd - een beroeps? - zelfs ik van zijn kennis kan leren. Welkom op het forum, Muppet!
Hans.

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: hoor ze wel maar zie ze niet

Bericht door Jan de Graaf » di 28 feb 2006, 11:39

Hallo heren,

van een oude imker heb ik eens gehoord dat hij met behulp van een vloeitje (je weet wel, zo'n shag-papiertje) controleerde of er nog bijen in zijn kast zaten.
De bijen in de kast veroorzaken een luchtstroom. Wanneer je een vloei voor het vlieggat houdt, zal het vloeipapier naar binnen worden gezogen, of juist naar buiten worden geblazen.
Met deze methode verstoor je de rust in de kast niet.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het zelf nog niet heb geprobeerd, omdat ik geen vloeipapier dagelijks voor handen heb en wel een oor!

vriendelijke groet,
Jan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten