wat vandaag opviel; voorzichtig voorjaar.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: wat vandaag opviel; voorzichtig voorjaar.

Bericht door Piet Jager » ma 20 mar 2006, 14:38

Vandaag in Putten om 14.33 uur volop zon en 9,5 graden in de schaduw (in De Bilt 6 graden) Van de 10 volken zijn er 3 verdwenen en zaten nog dik in het voer. De andere 7 vlogen massaal. Dus 30% verlies! 't Kon erger! ........ Zo, de druk is van de ketel!

!Piet

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: wat vandaag opviel; voorzichtig voorjaar.

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 20 mar 2006, 15:11

Vanmorgen hoorde ik op Radio 1 dat deze lange koude winter tot 30 jaar geleden gewoon was.
Zolang imker ik ook nog niet maar ik denk wel dat sommigen zich meer zorgen maken dan nodig is. Ik kom regelmatig in een bergdorpje in Roemenie waar bijna bij ieder huis wel een aantal kasten staan. De winters lopen daar vanaf oktober tot eind maart (Vorig jaar was het in Mei nog -17 's nachts) en zijn aanzienlijk kouder dan hier. De bijen kunnen er goed tegen.
Er is daar ook wel uitval maar dat heeft vaak hele andere redenen. (Varoa bestrijding is een vreemd, en duur, begrip.)

Als je kijkt naar het oorspronkelijke leefgebied van de Carnica bij, dan zou je je ook helemaal geen zorgen hoeven te maken. Dit zijn bergbewoners waar, door lange winters, het voorjaar ook niet zo vroeg op gang komt. Vandaar waarschijnlijk ook dat de ontwikkeling in het voorjaar van sommige Carnica's heel hard gaat want voor ze het in de gaten hebben is de zomer weer voorbij.

De bijtjes mogen bij mij zelf bepalen wanneer het voorjaar is. Ik heb geen kalender in mijn stal hangen. :D
Zolang zij er niet uit komen, kom ik er niet in. [^]

Jaap

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wat vandaag opviel; voorzichtig voorjaar.

Bericht door Hans van der Post. » ma 20 mar 2006, 16:01

Formers inmiddels ben ik op mijn vacantie adres "aangeland" -Baden Baden - en de temperatuur is nu opgelopen tot 18 C. celcius.:D Er is hier een schitterd park waar in het gras duizenden krokussen bloeien. Volop bijen en ook een paar houtbijen die met grote klonten stuimeel rondvlogen. Van mijn kennissen die hier wonen hoorde ik dat een week geleden nog een halve meter sneeuw lag dus niet getreurd; het voorjaar komt ook in de lage landen.
Hans.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: wat vandaag opviel; voorzichtig voorjaar.

Bericht door apiario » ma 20 mar 2006, 16:36

Hans, kan je daar niet een beetje met een krant wapperen zodat de warmte een deze kant op komt?:D
Boven alles, geniet er maar van.

Bertus

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wat vandaag opviel; voorzichtig voorjaar.

Bericht door Æbe » ma 20 mar 2006, 18:28

Ls.
Vanmiddag had ik een bomenwandeling,i.v.m boom plantdag met een schoolklas door het Kamper Plantsoen en het Groene Hart van Kampen en met de sneeuwklokjes in volle bloei met bijen kon ik het bijenverhaal ook nog aan ze vertellen,prachtig weer dus

Æ.

jocola
Berichten:15
Lid geworden op:vr 25 okt 2002, 18:43
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: wat vandaag opviel; voorzichtig voorjaar.

Bericht door jocola » ma 20 mar 2006, 18:46

Vandaag 20-3 om 15.15 12°c hier in Laarne (O-VL B) de bijen vliegen op stuifmeel en gewoon. Lekker zonnetje en licht zuid wester briesje.
Ik ben blij dat mijn 4 kasten en heelhuids door de winter gekomen zijn.
Het kasttype is Simplex enkelwandig, en dit laatste verontrustte mij wat, zijn er imkers die beide types (dubbelwandig en enkelwandig) in hun bijenstal staan hebben,die werkelijk verschil zien in opgroei enof tijd van vliegen?

Johan
BEE HAPPY

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: wat vandaag opviel; voorzichtig voorjaar.

Bericht door apiario » ma 20 mar 2006, 19:37

dubbelwandig en enkelwandig) in hun bijenstal staan hebben,die werkelijk verschil zien in opgroei enof tijd van vliegen?
Nu nog niet merkmaar. Enkelwandig staan hier gebroedelijk naast de segerberger. Wat uitwinteren betreft zie ik geen verschil.Wel vliegt het ene volk wel op later tijdstip naar buiten dan de andere,daar kan wel eens een uurtje tussen zitten.Maakt dan niet uit welke kast. Maar als alles straks goed op gang komt winnen de kunstof kasten het ruim van de enkele. Dus uitwinteren hier geen verschil. Bij voorjaarsontwikkeling geef ik de voorkeur aan segerberger.

Maar als het zo blijft zitten we in Augustus nog in het voorjaar [:)] Ook wel weer eens iets anders, kunnen de boeren hun hooi over het ijs naar binnen halen.:D

Bertus

jeno
Berichten:26
Lid geworden op:do 07 jul 2005, 09:32
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wat vandaag opviel; voorzichtig voorjaar.

Bericht door jeno » ma 20 mar 2006, 21:21

Hier in het land van Maas en Waal heb ik de bijen al twee dagen zien vliegen.
Zaterdag heb ik de kast naar huis gehaald. (ons eerste volk).
Spannend dat wel maar wel erg leuk.
Zaterdag bleven de dames lekker binnen.
Gisteren om 13.00 uur zag ik de eerste bijen naar buiten komen.
Overal bijen daar de hele tuin een soort overspannnen vlucht.
Maar vandaag, toen de zon om 12.30 uur voorzichtig te voorschijn kwam, werden de dames weer benieuwd naar hun nieuw verblijf kijken.
Nu vlogen ze hoe ik de bijen ken.

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wat vandaag opviel; voorzichtig voorjaar.

Bericht door lamheuv » ma 20 mar 2006, 22:15

Hallo allemaal,
15 Maart de eerste kieviten in ons weiland waargenomen. Volgens vogelkenners zijn er veel Scandinavische gasten onder die nog even wachten met het laatste deel van hun reis, tot de temperaturen in Scandinavie wat hoger zijn.
De scholeksters hebben we gisteren avond gehoord. 2 Staartmezen in het voerhuisje, druk met elkaar. Eksters die met takjes wegvliegen.
En dan de bijen..........Gisteren nog geluisterd hoe het er voor staat.
Vandaag hebben ze goed gevlogen. Alle kasten. Gelukkig !

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: wat vandaag opviel; voorzichtig voorjaar.

Bericht door de vos roger » di 21 mar 2006, 07:58

Voor deze die het zouden vergeten zijn , de lente is vandaag officieel begonnen .Nu nog het bijenseizoen ??[;)]

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten