ijsazijn en huisvesten zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
leogeurens
Berichten: 16
Lid geworden op: di 02 jul 2002, 19:23
Locatie: France
Contacteer:

ijsazijn en huisvesten zwerm

Bericht door leogeurens » ma 10 apr 2006, 22:21

Ik wilde nog voor het nieuwe seizoen nog een aantal ramen ontsmetten. Het ijsazijn was echter gekristaliseerd. Wordt de ijzazijn boven een bepaalde temperatuur weer vloeibaar?
Als tweede vraag aan de profs. Kan ik een zwerm medio mei huisvesten in een kast met alleen nieuwe raat? Ik heb geen uitgebouwde raat voorhanden.
Leo Geurens

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: ijsazijn en huisvesten zwerm

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 10 apr 2006, 22:31

Hallo Leo,

Wat je ijsazijn probleem betreft kan ik je niet helpen. Dat is iets voor de scheikundigen onder de forum leden.

Je 2de vraag dan maar (hoewel ik me geen prof vind). Als het een natuurzwerm is, volmondig ja. Waarschijnlijk is het hier een kunstzwerm. Dan zie ik het minder zitten omdat een zwerm zich voorbereid om terug van 0 te starten. Tegen medio mei kan je toch nog voor raat zorgen? In het "slechtste" geval 1 of 2 ra(a)t(en) uit een paar volken en je hebt zo 4 à 6 ramen. De "geroofde" volken zullen met plezier de nieuwe raten uitbouwen.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: ijsazijn en huisvesten zwerm

Bericht door Hans van der Post. » ma 10 apr 2006, 22:56

Eerste antwoord; ijsazijn het woord zegt het al - IJS- wordt vloeibaar bij een temperatuur van + 15 graden Celsius. Om voldoende verdamping te krijgen kun je het beste gebruiken bij + 18.
Tweede antwoord; de veronderstelde kunstzwerm kan heel goed raten uitbouwen. Ik zet deze zwermen altijd op alleen kunstraat. Maar zorg dan wel voor een kunstmatige dracht in de vorm van suikerwater ½ liter per dag en in de avond voeren ter voorkoming van roverij. Verder verplaats ik deze zwermen dan houden ze ook nog hun vliegbijen.
Hans

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: ijsazijn en huisvesten zwerm

Bericht door Bart de Coo » ma 10 apr 2006, 23:05

Goh, ik ben het eens niet eens met Theo. Je moet weten dat ik mijn oude moeren graag in een korf stop. Dat gaat erg eenvoudig. Zoek de moer, gooi er veel bijen bij, voer ze af naar een andere standplaats een flink eind verwijderd en zet er een bak met suikerwater onder met een hand gras erin. (Bijen afvoeren is niet nodig. Je kunt ook de oude moer op de oude plaats zetten, de moerloos gemaakte kast verplaatsen en de vliegbijen laten afvliegen. Andere trucs heb ik niet geprobeerd/heb ik niets over gehoord) Succes verzekerd. Binnen een paar uur halen ze stuifmeel en als je niet oppast, dan hangen ze binnen zes weken weer in de boom.

Dus, oude moer op slechts kunstvellen zetten, onmíddellijk & ogenblikkelijk bijvoeren en na een weekje of vijf grondig controleren op doppen. In dat geval doppen breken, darrenraat verwijderen en vervangen door kunstvellen.

(Overigens, ik bedenk mij nog iets. Als je één van de twee trucs toepast die ik boven heb beschreven, dan loop je geen kans op roverij. Als je de vliegbijen uit de kunstzwerm laat terugkeren naar de oude kast en ze gaan daar vertellen dat er vlakbij heel veel suikerwater is te halen, dan zou je wel eens bijenhel kunnen scheppen, snap je?)

Coo

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: ijsazijn en huisvesten zwerm

Bericht door Bart de Coo » ma 10 apr 2006, 23:08

Grappig, Hans. Als je kijkt naar het moment waarop wij onze reacties hebben geplaatst, dan zal het je opvallen dat dat praktisch gelijktijdig was. We zijn het zo te zien roerend met elkaar eens![:)]

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: ijsazijn en huisvesten zwerm

Bericht door hans hoogendoorn » di 11 apr 2006, 07:43

Nog een aanvulling op de reacties mbt een volk geheel op kunstraat zetten.

Bij de bestrijding van Amerikaans vuilbroed wordt dit bij een vooral in Duitsland beproefde methode
zelfs juist opzettelijk gedaan om van de ziektekiemen af te komen.

Even kort door de bocht :
Alle broed en voer uit het volk verwijderen, volk laten hongeren totdat de honingmagen leeg zijn.
Materiaal reinigen of vernietigen. Vervolgens laat men het volk in een schone kast inlopen.
Hierin zit geen uitgebouwde raat. Alleen kunstraat !
Bijvoeren is dan wel nodig, zoals al is gemeld.


terzijde :
Het kan een geschikt moment zijn om meteen ook een jonge koningin in te voeren, maar dat hoeft niet.
De ervaring is, dat het nog goede tot betere volken kunnen worden.
Het kan dus ook nog zelfs de gezondheid en of vitaliteit bevorderen.
bron : "Die Faulbrut vorbeugen, erkennen und bekämpen" Dr. Friedrich Pohl

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: ijsazijn en huisvesten zwerm

Bericht door Frans vanTongeren » di 11 apr 2006, 08:47

ijsazijn kristalliseert beneden 12 graden...

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: ijsazijn en huisvesten zwerm

Bericht door buckfast_beekeeper » di 11 apr 2006, 08:50

Bart de Coo schreef:
Goh, ik ben het eens niet eens met Theo.

Coo
Hallo Bart,

Gelukkig zijn we het niet altijd eens zou ik zeggen. [;)]

Btw persoonlijk had ik ze niet op kunstraat gezet. De argumenten in acht genomen ga ik het toch eens proberen.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: ijsazijn en huisvesten zwerm

Bericht door Bart de Coo » di 11 apr 2006, 09:33

Ik bedoelde maar te zeggen dat ik je opvattingen en inzichten bijzonder hoog acht!

Vriendelijke groet,

Bart de Coo

leogeurens
Berichten: 16
Lid geworden op: di 02 jul 2002, 19:23
Locatie: France
Contacteer:

Re: ijsazijn en huisvesten zwerm

Bericht door leogeurens » di 11 apr 2006, 21:14

Hartelijk dank voor de diverse aanbevelingen. Hier kan ik mee verder.
Nog even wachten op wat hogere temperaturen komend weekeind. De meteo is gunstig. Maar ja april doet wat hij wil. In mei betrek ik een zwerm van een imker uit de buurt. Gelukkig hoef ik nu geen kunstgrepen uit te halen om de zwerm te huisvesten. Als het gelukt is laat ik het weten.
Groeten uit de Correze France.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten