Kastdrager/Voor het eerst naar het fruit

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Okkie
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

Kastdrager/Voor het eerst naar het fruit

Bericht door Okkie » di 18 apr 2006, 08:04

Binnenkort vertrek ik voor het eerst met 4 volken naar het fruit (2ha kersen, wat peren en pruimen).

Om te verzekeren dat de kasten niet open gaan heb ik 4 goede reisriemen gekocht. Bij het bijenhuis verkopen ze ook 'kastdragers' heeft iemand daar ervaring mee?
Ik vind de kasten namelijk toch al aardig zwaar en moet er een stuk mee door het gras lopen om bij de auto te komen (mijn vrouw helpt wel mee). Alles wat ervoor kan zorgen dat dit goed gaat is kortom meegenomen.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kastdrager/Voor het eerst naar het fruit

Bericht door de vos roger » di 18 apr 2006, 12:08

Hallo Okkie, ik gebruik ter plaatse een steekwagentje(zoiets waar je kratten bier mee vervoert) .Erg handig en weinig gesleur .
groetjes


roger

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Kastdrager/Voor het eerst naar het fruit

Bericht door Frans vanTongeren » di 18 apr 2006, 17:44

Dag Okki,
Die kastdragers functioneren goed.
Je reisriem laat je dan lopen over de zijkanten van de kast en de twee kastendragers steek je, links en rechts, onder de dakrand door de riemen heen.
De dragers (jij en je vrouw) zouden zo.n beetje even groot moeten zijn.

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Kastdrager/Voor het eerst naar het fruit

Bericht door J.R. » di 18 apr 2006, 21:28

Voor vervoer kun je eventueel ook een stenenkruiwagen gebruiken,
daar past mooi 1 kast op.
Groet, Jan

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kastdrager/Voor het eerst naar het fruit

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 21 apr 2006, 11:22

Okkie, werk zelf al jaren met zo'n kastdrager. Alleen moet je niet alleen allebei even groot zijn, maar de lengte van de dragers moet ook fors zijn wil de hem, zoals Frans schrijft, vlak onder het dak vast kunnen klemmen. Is een van beiden een klein ukkie (1.65 of kleiner), dan sleept de onderzijde bijna over de grond. Om dit te verhelpen hebben wij isolatiemateriaal voor cv-buizen met tyreps om de klemstangen gezet. Dan kan je de kast wat lager beetpakken en ook het nadeel dat Frans noemt hef je daarmee op. De klemstangen kunnen dan ongelijk geplaatst worden.
Zonder de isolatie beschadigt de kast en glijdt hij makkelijker naar beneden. Alleen als hij erg zwaar is wil de kast wel eens langzaam doorglijden. 'T is dan een kwestie van even de kast op de grond zetten en de stangen op de voor jou goede hoogte weer aanbrengen. Je voelt je net een Alkmaarse kaasdrager.

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Kastdrager/Voor het eerst naar het fruit

Bericht door jjmvaningen » vr 21 apr 2006, 14:07

ik heb een kastdrager van het bijenhuis (ong. 4-5 jaar geleden), maar dat neigt meer tot een kastkraker.

je maakt de kast met banden/riemen gewoon vast.
hevelt er de kastdrager overheen, laat hem/haar zakken tot de onderste bak en dan knelt hij/zij zich vast door het dragen (een soort tangconstructie).

ga dus eerst na wat verstaan wordt onder kastdrager.

groet, jacques

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Kastdrager/Voor het eerst naar het fruit

Bericht door Frans vanTongeren » za 22 apr 2006, 11:29

Beste Okkie,
Els en Jacques hebben het over een andere kastdrager dan jij...
Zij hebben het over een soort Alkmaarse kaasdrager, een berrie, bij mijn weten ! Een kastenkraker, zoals Jacq hem typeert.
Okkie, jij bedoelt de draagset (22654). Die kost 15,50 euro
Twee metalen staafjes van ongeveer 30 cm lang. Die zijn voorzien van een plaatje en die schuif je in de reisriem links en rechts.
Jammer dat er geen foto van staat in de prijslijst 2006.
Ik zou hem kopen als ik jou was..
(Kun je het onderwerp geen andere titel geven?)

Okkie
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kastdrager/Voor het eerst naar het fruit

Bericht door Okkie » ma 24 apr 2006, 11:47

Frans: je had gelijk ik heb het onderwerp veranderd.

Iedereen bedankt voor de adviezen. Eerlijk gezegd heb ik ze gewoon getild en dat ging best. Voor de terugweg denk ik dat ik toch maar de steekwagen gebruik maar ik wil ook even bij het Bijenhuis kijken naar die kastdrager want het klinkt wel handig.

De fruitteler had een kleine tractor en er lagen pallets dus dat ging perfect. Zaterdag zijn ze veilig op de plaats van bestemming aangekomen. Ze vlogen nog niet echt wild maar gisteren al wel. Met een beetje mooi weer zal er binnenkort een flinke bloemenzee te zien zijn en veel lekkers voor de bijen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten