Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Leijns
Berichten:10
Lid geworden op:vr 30 jan 2004, 20:47
Locatie:Nederland
Contacteer:
Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door Leijns » vr 05 mei 2006, 14:18

Hallo beste mede-imkers,

Vandaag weer mijn volkjes doorgelopen, hare majesteit is flink aan de leg, het aantal darren neemt flink toe, nog geen (speel)doppen gezien.
Ik heb 13 dagen geleden een honingkamer(HK) op de broedkamer(BK) gezet: al een aardige hoeveelheid honing, maar nog meer broed. Er is niet zo heel veel ruimte meer, noch voor nectar, noch voor uitbreiding van het broednest.
Wat is in deze wijsheid:
Een nieuwe HK erop of eronder?
Er onder lijkt me een natuurlijkere mogelijkheid tot uitbreiding van het broednest.
Er boven zal de voorraad honing waarschijnlijk worden uitgebreid, mits er een moerrooster tussen HK en BK wordt gelegd? (om bijen mee te lokken, zal ik een raampje met broed in de nieuwe HK hangen)

Een achterliggende vraag lijkt me, of het volk doorgaat met honing halen als ik binnenkort een kunstzwerm ga maken. Zal de bovengeplaatste HK dan gevuld gaan worden met nectar?

Hans.[:)]

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door de vos roger » vr 05 mei 2006, 19:45

Hallo Hans, een tweede honingzolder moet je steeds onder de eerste steken.Maar als je denkt dat je voldoende bijen hebt om een kunstzwerm te maken dan kan dat ook nu al, en kun je de afgenomen ramen aanvullen met waswafels om de zwermlust tegen te houden.Maar dit is dan allemaal ten koste van je honingproduktie.In uw plaats zou ik als de eerste honingzolder bijna vol is ,er een tweede ondersteken(maar vergeet je moerrooster niet!!) maar ook je bijenvolk goed in de gaten houden op het aanzetten van zwermcellen.
En pas na de eerste slingerbeurt je kunstzwerm maken.
groetjes uit vlaanderen,waar de bijen al aan het verzegelen zijn.
[;)]

roger

Leijns
Berichten:10
Lid geworden op:vr 30 jan 2004, 20:47
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door Leijns » vr 05 mei 2006, 23:08

Dank je Roger voor je reactie.

De HK zit eigenlijk zo goed als vol met voornamelijk broed. Laat ik zeggen zeker 6,5 raam. De overige ruimte is gevuld met stuifmeel en nectar. Verzegelen is nog niet aan de orde. Als ik de tweede HK onder de eerste plaats, dan verstoor ik het broednest behoorlijk dacht ik?
Ik denk dat ik zeker 20 ramen bijen heb.(HK en BK)

[8D]Hans

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door dickvanleeuwen » za 06 mei 2006, 08:23

Hoi Hans,
Dit jaar heb ik voor het eerst ook honingkamers gezet op volken op 1 BK. Ik herken jouw verhaal. Ik heb het zo opgelost, 1 BK er onder sluitblokken aan beide zijde. Vervolgens 3 ramen broed uit de eerste BK naar beneden, aan beide zijde aangevuld met nieuwe raat. 10 ramen extra is in eens te veel, vandaar die sluitblokken.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door Gerard van Gastel » za 06 mei 2006, 12:07

Hans, als je een rooster had gelegd tussen HK en BK, was het broed in de BK gebleven, nu heb je eigenlijk ven een HK een BK gemaakt.
Met een rooster had je nu een lege HK onder je volle HK kunnen plaatsen.
En wat Dick betreft, volgens mij plaats je een nieuwe broedkamer wel boven een volle broedkamer, en niet eronder. (Wel eventueel het broednest verdelen).

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door de vos roger » za 06 mei 2006, 13:44

Leijns schreef:
Dank je Roger voor je reactie.

De HK zit eigenlijk zo goed als vol met voornamelijk broed.
[8D]Hans
Maar Hans toch,hoe is het mogelijk om nog zonder rooster te werken,dit is uit de tijd en om problemen vragen .[:)]
Steek nu je rooster onder de H.K en na vier dagen zie je na of je daar nog eitjes hebt ,zo ja zoek dan de koningin op en steek ze vanonder.Zo nee dan zal de ruimte van het uitlopend broed aangevuld worden met honing.Vergeet dan ook niet eens je aanwezige darren boven het rooster uit te laten.
groetjes [;)]

roger

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door dickvanleeuwen » za 06 mei 2006, 15:39

Tja, ik had natuurlijk wel een rooster tussen BK en HK, maar het is geen enkel probleem om de koningin onder het rooster te zetten en vooralsnog een rooster te plaatsen. Klein kansje op doppen in de HK, die breek je gewoon na een paar dagen weg. Is het broed uitgelopen dan vullen ze gewoon weer met nectar.

Gerard, ik plaats bij uitbreiding altijd een BK onder en verdeel het broednest over de twee bakken.

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door Ati » zo 07 mei 2006, 10:44

Ik rommel zo min mogelijk in het broednest. Verdeel dus ook de ramen met broed niet: gewoon een BK er onder zetten. Niet erboven, want van nature bouwen ze het nest naar beneden toe uit.

vr gr Ati

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door DaanL » zo 07 mei 2006, 11:30

Waarom maak je van 1 sterk volk dat bijna te groot is geen twee sterke volken?

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door dickvanleeuwen » zo 07 mei 2006, 11:30

Hoi Ati,

Ik zie het niet als gerommel, verdeel het nest in de diepte en laat ze naar de zijkant uitbouwen. Ik doe dat pas als er minimaal 8 ramen broed aanwezig zijn. 5 ramen broed laat ik boven en 3 gaan naar beneden. Aan beide zijde onder en boven vul ik aan met kunstraat. Als jij er een BK onderzet, ik deel jouw mening dat de bijen van nature naar beneden bouwen, wat geef je dan? Toch geen bak met kunstraat?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten