aanzetten tot uitbouwen van kunstraat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

aanzetten tot uitbouwen van kunstraat

Bericht door heynske » za 27 mei 2006, 19:06

Hey iedereen hoe kan je bijen aanzetten om kunstraat uit te bouwen want ik heb bij mij al 2weken 2ramen kunstraat inhangen en ze zijn er nog niet aangeweest.en als ze nog niet aan het kunstraat zijn aangeweest mag ik dan eigenlijk een HK op me kast zetten.kast heeftnu heel vel gesloten broed en heel veel jonge bijen die nog steeds geen orientatievluchtje hebben kunnen maken door het slechte weer.ik denk als het zonnetje ens een dagje goed schijnt dat het drummen wordt voor de kast:D.willen julie zo spoedig antwoorden als jullie het antwoordt weten.want ik ga namelijk zo dadelijk me volkje bijvoederen en dankan ik al misschien men bijen aanzetten om uit t bouwen en als het mag een honingkamer erop te zetten.ze hebben al op een anderhalve week een pak en half apifonda binnen:D
vriendelijke groeten
Kevin
p.s.:Ik weet het ik ben een vragenkanon[:I][:p]

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: aanzetten tot uitbouwen van kunstraat

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 28 mei 2006, 22:02

Hallo Kevin,

Zeg nu eens eerlijk, was het de afgelopen weken echt dracht weer? Om was te kunnen zweten hebben bijen een iets hogere temperatuur nodig. Dat betekent verwarmen. De bijen gaan dan ook het makkelijkst waswafels optrekken als er voldoende bijen zijn en als er dracht is. Voor (pseudo) dracht heb je zelf gezorgd door het voederen.

Wat je kan (proberen) te doen, is de waswafels op de rand van het broednest te hangen. Een kans dat ze worden opgewerkt. Ook een kans dat ze als "vulblok" worden aanzien. Het is in alle geval het proberen waard.

Een honingzolder, zou ik nu niet plaatsen. Je bent aan het (drijf) voeren. Als het ook waswafels zijn is de kans groot dat ze ook deze niet uitbouwen. Wat heb je dan gewonnen? Een koude ruimte boven het broednest dat ook nog dient verwarmd. Stop eerst met drijfvoeren en laat ze bewijzen dat ze zichzelf meer dan redden. Ze zullen ongetwijfeld spekraat bouwen in de broedruimte. Als dat gebeurd kan je je hoogsel plaatsen.

mvg

Theo

heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: aanzetten tot uitbouwen van kunstraat

Bericht door heynske » ma 29 mei 2006, 17:19

oké bedankt voor de uitleg.Volgend jaar best maar een hoogsel opzetten[:)].
hartelijk bedankt voor de informatie
vriendelijke groeten
Kevin

heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: aanzetten tot uitbouwen van kunstraat

Bericht door heynske » ma 29 mei 2006, 19:34

Wat is spekraat???
hartelijk bedankt
vriendelijke groeten
Kevin

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: aanzetten tot uitbouwen van kunstraat

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 29 mei 2006, 20:23

Hallo Kevin,

Spekraat is een raat die ze een stuk breder uitbouwen dan de latjes breed zijn. Deze techniek wordt veel gebruikt in honing hoogsels om daarna te kunnen ontzegelen met een mes in plaats van een vork. Dit gaat een stuk sneller.

mvg

Theo

heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: aanzetten tot uitbouwen van kunstraat

Bericht door heynske » ma 29 mei 2006, 21:51

Dat benik ook weer rijker:D
hartelijk bedankt
vriendelijke groeten
Kevin

jtemp
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 17 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: aanzetten tot uitbouwen van kunstraat

Bericht door jtemp » wo 31 mei 2006, 13:01

heynske schreef:
Hey iedereen hoe kan je bijen aanzetten om kunstraat uit te bouwen want ik heb bij mij al 2 weken, 2 ramen kunstraat inhangen en ze zijn er nog niet aangeweest.
en waar plaatste je die raampjes?????

heynske
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: aanzetten tot uitbouwen van kunstraat

Bericht door heynske » wo 31 mei 2006, 13:42

ik Had langs weerszijden 1raam kunstraat gezet en dan daarlangs 1 uitgebouwde waswafel.
vriendelijke groeten
Kevin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten