Aantal imkers in nederland

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Aantal imkers in nederland

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 26 jun 2006, 18:31

Wie kan mij betrouwbare (digi) informatie verschaffen over het aantal Imkers in nederland?? Heb zelf al bij LNV en CBS gezien maar kan niets vinden.

jp

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door Gerard van Gastel » ma 26 jun 2006, 18:39

Dit zou zondermeer al interessant zijn, om de betrouwbaarheid van onderzoeken (zoals op Beefriends) te beoordelen. Evenals het aantal bijenvolken dat deze imkers hebben bv per 1 januari van het desbetreffende jaar. Geldt natuurlijk ook voor Belgische imkers als deze in een onderzoek betrokken zijn.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door maartenkleijne » ma 26 jun 2006, 19:27

Het aantal georganiseerde imkers is minimaal 7000. Ik schat dat de meeste wel georganiseerd zijn, zeg 60% dat is extreem hoog. Dan is het totale aantal imkers ca. 12.000.
Veel nauwkeuriger zal het niet worden, tenzij iemand 15.000 euri over heeft voor een landelijke steekproef.
We kunnen nog dichterbij het juiste aantal komen, als iedereen die er wel eens over nadenkt op deze eerste suggestie gemotiveerd voortborduurt. Dat heet de Delphi onderzoekmethode.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door Piet Jager » ma 26 jun 2006, 19:58

Imkers in Belgie

Zie: http://www.beekeeping.org/_menus_us/ind ... menu.htm&0

Datum / bron: 2006 / Prof. Dr. Octaaf Van Laere - Email: octaaf.vanlaere(APENSTAART)ua.ac.be

!Piet

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door Hugo » ma 26 jun 2006, 20:08

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Wie kan mij betrouwbare (digi) informatie verschaffen over het aantal Imkers in nederland?? Gebrekkige VBBN administratie valt daar niet onder. Heb zelf al bij LNV en CBS gezien maar kan niets vinden.

jp
Beste,

Kijk eens op

http://www.beekeeping.org/_menus_us/ind ... menu.htm&0

klik in de linker kolom op "country info" en kies dan bv. Belgium of Netherlands.

Tiens, tiens ..., met de hollandse imkerij is het al even erg gesteld als met de hollandse voetballerij : een dikke nul over heel de lijn :-)

mvg,

Hugo (halve bij die heel diep meevoelt met de Nederlandse natie)

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 26 jun 2006, 21:19

Beste imkervrienden,

goede getallen website. Ik heb cijfers van Duitsland, Belgie en Frankrijk alvast maar overgenomen. Kom dan op het volgende rekensommetje uit:
Duitsland:2.4
Belgie:3.3
Frankrijk:2.5
bijenvolken per vierkante km.
[img]../beeld/j/jelte_overzicht-imkers.gif[/img]
Volgens het rekensommetje van Piet zou Nederland echt ver onder de kmaat scoren met 1.4 bijenvolken per vierkante km.

Wat mij opvalt is dat Engeland helemaal niet op deze site voorkomt, terwijl zij bijv. over de best gedocumenteerde flora beschikken van de wereld.

Anyway, ik schrijf een email naar de vbbn. Het lijkt mij toch de beste bron. Het blijft echter gissen. Ik ken namelijk wel enkele ongeorgansieerde imkers. Als dat een landelijk beeld is, ja dan kan het nog leuk worden.

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 26 jun 2006, 21:25

We kunnen nog dichterbij het juiste aantal komen, als iedereen die er wel eens over nadenkt op deze eerste suggestie gemotiveerd voortborduurt. Dat heet de Delphi onderzoekmethode.
Zou onze nieuwe vereniging NBV prima 15.000 euri tegenaan kunnen gooien. Ondre het motto meten is weten.

jp

ps 1 maarten ook ik denk dat het aantal georganiserede imkers erg hoog is, ondanks dat ik een paar ken die ongeorganiseerd zijn. Verder is het zo dat ik dan denk dat 80% eerder dan 60 % komt.

ps 2 vrijwillgers zouden bijv in de maanden maart en november alle vbbn (NBV) leden kunnen ondervragen met hoevele volken ze de winter in gaan. Als er nu 50 vrijwillgers zijn die elk 100 mensen opbellen. Ze krijgen allemaal een vergoeding van 50 euro cent per gesprek. Kosten 2500 euri. Maar ja wet op de privacy?

Ps 3 Verder hugo. Het Nederlandse performance o phet wk was een regelrecht drama. Echter duivelig rood ben ik er niet tegengekomen.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 26 jun 2006, 21:56

Hallo Jp,

Ik heb de getallen in het verleden eens vergeleken van België en Zwitserland.

oppervlakte
B = 30 510
CH = 41 290 (waarvan een belangrijk deel niet bruikbaar wegens te hoog)

Inwoners
B = 10 100 000
CH = 7 100 000

Imkers = imkers/1000inwoners
B = 8600 = 1.85/1000inwoners
CH = 19 300 = 2.7/1000inwoners

Volken = volken/1000inwoners
B = 101 600 = 10/1000inwoners
CH = 192 000 = 27/1000inwoners

En om jou rekensommetje verder te zetten: zij komen op 4.65 volken per vierkante kilometer.

In de 3 Zwitserse dorpjes waar ik regelmatig kom, zijn iets meer dan 3000 inwoners en daar zijn 35 imkers. Dit is meer dan 1 op 100 inwoners.

[V] voor de belabberde Belgische situatie.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 26 jun 2006, 22:44

Ik heb de theorie: des te meer je naar het noorden gaat des te minder aantal bijenvolken. Ga ja naar het zuiden, des te meer bijenvolken.
Ga je ook meer naar het oosten meer bijenvolken. Economische reden spelen hiervoor een rol. Maar ook natuurlijk klimaat. Zo schijnt Spanje zo langzamerhand te droog te worden.

jp

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door maartenkleijne » di 27 jun 2006, 00:12

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Ik heb de theorie: des te meer je naar het noorden gaat des te minder aantal bijenvolken.
De spreiding van bijen heeft ook met dracht ter plaatse te maken. Op de klei was traditioneel weinig dracht behalve fruit, en dat niet in het Noorden. Dus met bijen viel daar weinig (bij) te verdienen.
Over ongeorganiseerde imkers: ik ken nog best wat mensen die gewoon wat bijen bij huis hebben en verder geen contact met ander imkers. Als ik zelf een groter erf had zou ik misschien ook geen lid zijn, zeker nu er zoveel sites zijn waar je info weg kunt halen met dit Forum als topper.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten