Bijenvereniging

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

The Power To Generate
Berichten: 5
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 18:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenvereniging

Bericht door The Power To Generate » zo 10 dec 2006, 11:35

Hey dankewel iedereen voor de antwoorden ben er nu uit
met vriendelijke groet,
Dave Lorwa

The Power To Generate
Berichten: 5
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 18:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenvereniging

Bericht door The Power To Generate » zo 10 dec 2006, 11:43

Beste Mensen
Ik heb een nieue vraag aan juilie.
zijn er nog imkers die een 14 jarige jongen
een bijencursus wil geven. en in/rond de
volgende steden imkert:
Den Haag
Zoetemeer
Rotterdam
nieuwekerk aan den ijssel
Bergschenhoek
Capelle a/d (aan den) ijssel.

Hoogachtend op antwoord:
Dave Lorwa

PvanR
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 2000
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenvereniging

Bericht door PvanR » zo 10 dec 2006, 15:26

Imkersvereniging Den Haag organiseert in 2007 de Basiscursus Bijenteelt. De cursus start in februari/maart 2007 met het theoriegedeelte. Vanaf half april beginnen de praktijklessen.
Voor informatie mail of bel 071 5614437

Paul van Rooijen
Secretaris imkersvereniging Den Haag en omstreken.

ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: Bijenvereniging

Bericht door ivar » vr 15 dec 2006, 21:09

ik denk dat dave een andere en goedkopere cursus bedoeld. hij wil met iemand meelopen en dan leren. ik weet niet of een een 14 jarige zoveel geld heeft of er voor over heeft om een cursus te volgen bij een vereniging. misschien moet hij ook wel aan een volkje geholpen worden

hans

a land flowing with milk and honey

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenvereniging

Bericht door buckfast_beekeeper » za 16 dec 2006, 18:08

ivar schreef:
ik denk dat dave een andere en goedkopere cursus bedoeld. hij wil met iemand meelopen en dan leren. ik weet niet of een een 14 jarige zoveel geld heeft of er voor over heeft om een cursus te volgen bij een vereniging. misschien moet hij ook wel aan een volkje geholpen worden

hans

a land flowing with milk and honey
Hallo Hans,

Hoeveel kost de cursus dan wel?

Bij ons in de vereniging zijn alle cursussen gratis, met koffie en een koekje er bovenop.

De beginners worden gratis aan een jong volk geholpen met leggende F1 koningin. De kast dienen ze te bezorgen. Onze financiën zijn gezond maar het is nog steeds niet "the sky is the limit". De cursist kan zo ook beslissen met welke kasten hij start, dat hij ze zelf maakt of koopt of voor 2de-hands gaat.

Ten alle tijden kunnen ze een beroep doen op iemand van het bestuur om wat raad te vragen of om een kijkje te komen nemen.

Mocht het in het 2de jaar met een moertje fout lopen, wordt er zonder problemen voor een jong F1 moertje gezorgd.

We leren ze ook vrij snel moeren kweken met overlarven. De larfjes worden weerom gratis ter beschikking gesteld. De reinteelt moeren hiervoor worden betaald door... de vereniging. Dit hoort gewoon tot de service aan de leden.

Het wil dus zeker niet zeggen dat een vereniging steeds geld vraagt voor zijn cursussen. Ik ben er vrij zeker van dat de meeste (Belgische) verenigingen nog steeds gratis cursussen aanbieden.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenvereniging

Bericht door Gerard van Gastel » za 16 dec 2006, 18:32

Theo,
Voor zover ik weet worden hier de (betaalde) cursussen gegeven door gediplomeerde bijenteeltleraren, vandaar waarschijnlijk de kosten, en de rest van de kosten voor de gebruikte literatuur en materialen. Er is vaak zo weinig animo voor een cursus, dat er mensen uit meerdere verenigingen aan meedoen.Is dat in Belgie ook zo, of wordt les gegeven door een ervaren imker uit de vereniging?
Koffie en koekje zit bij ons in de prijs inbegrepen, (en het koekje ligt dan gewoon ernaast [:)])
Het eerste volk, een kastje in bruikleen etc is hier ook gratis door de vereniging.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenvereniging

Bericht door buckfast_beekeeper » za 16 dec 2006, 19:43

Hallo Gerard,

Ook hier worden de cursussen gegeven door ervaren imkers die met goed gevolg het examen hebben afgelegd om te mogen les geven. Deze cursussen worden georganiseerd door het informatiecentrum in Gent. Daarna zijn deze lesgevers erkent door het ministerie van landbouw en mogen ze les geven. Elke les die wordt gegeven door een erkent lesgever en met een minimum aantal deelnemers (ik dacht 16) wordt gesubsidieerd door het ministerie van landbouw. De lesgever krijgt een bepaald bedrag per uur voor het geven van de lessen en een verplaatsingsvergoeding. Ook de vereniging krijgt een bepaald bedrag. Hoe groot deze bedragen zijn kan ik niet zeggen. In alle geval zorgt onze vereniging er voor dat ze de cursus binnen dit plaatje kan organiseren. Ook wordt het cursus materiaal gratis aangeboden. Desnoods past de vereniging enkele euro bij.

We mogen gratis een gebouw gebruiken voor het geven van de lessen zodat die kosten al worden uitgespaard.

Imkers (in spé) hebben geen verplichting om bij de vereniging aan te sluiten. Ook imkers (in spé) uit andere verenigingen worden zonder morren toegelaten. Het is natuurlijk altijd wel prettig dat er een aantal nieuwe leden uit de lessenreeks voortspruiten.

Ui

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenvereniging

Bericht door Hans van der Post. » za 16 dec 2006, 20:51

Theo -bucfastbee - schrijft:
Hallo Ivar Hoeveel kost de cursus dan wel?
Bij ons in de vereniging zijn alle cursussen gratis, met koffie en een koekje er bovenop. De beginners worden gratis aan een jong volk geholpen met leggende F1 koningin. De kast dienen ze te bezorgen. Onze financiën zijn gezond maar het is nog steeds niet "the sky is the limit". De cursist kan zo ook beslissen met welke kasten hij start, dat hij ze zelf maakt of koopt of voor 2de-hands gaat.
Hier in Nederland is alles geprivatiseerd. De subsidie is niet meer hier kost een cursus-bijenteelt 180 euro soms meer soms minder. Afdelingen kunnen zelf bepalen hoeveel een cursus mag kosten en/of er een koekje bij de koffie ligt. Ook de bijenteelt-leraar is vrij om een uurloon naar zijn goeddunken te vragen in de wandelgangen hoor je soms wel wat: 55 euro per uur en ex reiskosten. Vaak moet ook nog de cursus ruimte worden gehuurd. Gelukkig is het niet overal een "goudmijn".

Oegstgeest is voor Dave te ver weg anders zou hij bij mij komend bijenjaar - om niet - mogen "meelopen"!
Ik geef geen cursussen meer heb dit 12 jaar met veel plezier gedaan was nog in de tijd dat het ministerie van Landbouw aan de cursus subsidie gaf en salaris aan de leraar.
Hans

ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: Bijenvereniging

Bericht door ivar » za 16 dec 2006, 23:44

maar dave is nog steeds niet geholpen!!!
is er op dit forum, iemand die dave helpen kan???
dave misschien kan jij even blijven mee praten !!!


het is alweer een jaartje of 25 geleden dat ik een cursus bijenteelt gemaakt heb
    • maar ik heb het moeten betalen, hoeveel weet ik niet meer, maar het was een aardig bedragje voor die tijd.
    • ik kan mij niet meer herinneren of de koffie gratis was, dus herinner ik mij ook niet meer of er een koekje bij was.
    • ik heb heb ook een volkje moeten kopen op de bijen markt in purmerend.
    • en daar was geen peter of hoe heettie man die je begeleid. ik heb het verder zonder hulp moeten versieren.
a land flowing with milk and honey

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Bijenvereniging

Bericht door apiario » zo 17 dec 2006, 09:01

Goh,......Hoe zat het ook alweer?
Hij vroeg om een vereniging! En kon hem op het forum vinden.
Meer is hier niet in de buurt (Zie kaartje Tinneke)

Dankzij het forum krijgt hij toch wat achtergrond informatie

DE BESTE PAPIEREN
Theo -bucfastbee - schrijft:
Hallo Ivar Hoeveel kost de cursus dan wel?
Bij ons in de vereniging zijn alle cursussen gratis, met koffie en een koekje er bovenop. De beginners worden gratis aan een jong volk geholpen met leggende F1 koningin. De kast dienen ze te bezorgen. Onze financiën zijn gezond maar het is nog steeds niet "the sky is the limit". De cursist kan zo ook beslissen met welke kasten hij start, dat hij ze zelf maakt of koopt of voor 2de-hands gaat.

ONAFHANKELIJK
Een blauwe maandag ben ik (30 jaar geleden) ook eens lid geweest daarna nooit meer. Ben er niet slechter van geworden, die dingen die ik wil weten daar heb ik zelf voor gezorgd. Je blijft wel wat opener staan tegen over bijen Je wordt ook niet gedwongen in die richting te imkeren die anderen willen dat het zo moet. Hier op het forum kan je best veel informatie vinden en vragen.

AFHANKELIJK VAN DE OVERHEID
Als er niemand meer verenigigd is hoe wil je je dan nog presenteren bij b.v. een overheid.
Ook dit forum heeft de ondersteuning van een vereniging.

AFHANKELIJK VAN DE VERENIGING
Ik heb 40 jaar ervaring in de bijenteelt en kan je 100% garanderen dat geen enkele imker jouw via telefoon of e-mail kan begeleiden zoals het zou kunnen tegenover de imker die op jouw vraag eens komt kijken hoe het gesteld is met je volken. Persoonlijke begeleiding van iemand van de vereniging waarbij je aansluit is het beste wat je kan krijgen.

AFHANKELIJK VAN HET GELD
Hier in Nederland is alles geprivatiseerd. De subsidie is niet meer hier kost een cursus-bijenteelt 180 euro soms meer soms minder.

ONAFHANKELIJK
en daar was geen peter of hoe heettie man die je begeleid. ik heb het verder zonder hulp moeten versieren.


Je zal maar bijen willen houden[:)][:)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten