schema roterende kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
schema roterende kast

Bericht door apiario » di 02 jan 2007, 20:56

Beste allemaal,

Verlieverlee gaat het maken van een draaikast steeds gemakkelijker. Met weinig middelen en weinig geld, pruts ik al snel een kast inelkaar. Hij werkt, op een Segerberger. Nu heb al een paar keer de vraag gehad of er een tekening (schema)van is. Nee dus. Ik doe het uit mijn hoofd.
Is er onder de forummers iemand die goed is op de computer met het maken van zo,n schema? Ik ben daar niet zo best in.

Bertus

jveldik
Berichten:40
Lid geworden op:di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds:1996
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ochten, Nederland
Contacteer:

Re: schema roterende kast

Bericht door jveldik » di 02 jan 2007, 21:14

Beste Bertus (en de rest),

Allereerst iederen een heel voorspoedig nieuw jaar!!!

Ik wil er best een tekening van de kast maken. Het wordt dan een tekening zoals de spaarkast en tbh (zie Downloads). Ik heb echter wel alle maten en de verschillende materiaaltypes nodig.
Is het mogelijk de kast met verschillende details te schetsen en de maatvoering aan te geven?

Ik hoor het wel!!!

Johan van Eldik

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: schema roterende kast

Bericht door apiario » di 02 jan 2007, 21:34

Beste Johan,

Leuk dat je zo snel reageerd.

HTS Civiele techniek, ik bedoel maar. daar kan ik niet tegen op met 3 jaar zondagschool[:)]

Ik kan redelijk potlood en pen hanteren, dus maak ik er een schets van
met maten en beschrijving van het materiaal. Ik ga er mee aan de slag en terzijnertijd hoor je van mij.Alvast heel hartelijkdank.

Het is de bedoeling om de opgedane kennis ter beschikking te stellen aan het forum (teminste als er interrese voor is)

Bertus

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: schema roterende kast

Bericht door Hans van der Post. » di 02 jan 2007, 22:49

Natuurlijk Bertus als het project klaar is zou het mits Johan van Eldik het goed vind, de tekening van zijn hand, als download of anders op het forum komt te staan.
Hans

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: schema roterende kast

Bericht door apiario » wo 03 jan 2007, 08:26

Oké Hans, ook goede morgen.

Dan ga ik er mee beginnen en zo tussen de werkzaamheden door komt het dan goed. t,zal even de tijd moeten hebben.

jveldik
Berichten:40
Lid geworden op:di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds:1996
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ochten, Nederland
Contacteer:

Re: schema roterende kast

Bericht door jveldik » wo 03 jan 2007, 10:43

De tekening komt wat mij betreft gratis als PDF te downloaden op het forum en als DWG (Autocad) per e-mail op te vragen.

Bertus,

Zou je je telefoonnummer willen mailen? Dan kunnen we het een en ander doorspreken. Ik zou de kast ook graag een keer in levende lijve willen zien. Dat maakt het tekenen makkelijker.

Met vriendelijke groet,

Johan van Eldik

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: schema roterende kast

Bericht door apiario » wo 03 jan 2007, 12:17

Oké ik gooi het nummer er even door heen. Maar ik kan niet zo vlug hoor
ik moet het ook een beetje op een rijtje zien te krijgen van hoe of wat en soms is er hier ook hier spoedwerk en dan vergeet ik even de bijen .
Maar we maken er wat van.

Bertus

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: schema roterende kast

Bericht door J.R. » vr 05 jan 2007, 21:39

Bertus, dit idee juig ik toe, kan ik misschien gebruiken als ik er aan toe kom om 1 te maken.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: schema roterende kast

Bericht door apiario » za 06 jan 2007, 08:20

Inmiddels ben ik al weer een beetje verder op geschoten Ik loop met de gedachte rond een soort beeldverhaal te tekenen met uitleg en eventueel hier en daar een maatje maar wel leuk en aantrekkelijk om te bekijken en te lezen, en dit niet alleen te doen met de roterende. Er zijn ongetwijfeld meer aardige dingen waar je iets van kan maken misschien weet jij ook wel wat? Als je achter om kijkt(moet je niet te vaak doen)
dan is er al een aardig rijtje tekeningetjes op het forum verschenen.
( ik zal de forum lezers een navordering sturen:D:D) Als je dat wat in betere kanalen 'prutst' dan is het niet zo verspreid. Met dan ook nog een professinele bouwtekening er bij dan is het compleet Hoe het een en ander zich ontwikkeld zie ik wel.

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: schema roterende kast

Bericht door apiario » di 16 jan 2007, 10:23

Hoe het een en ander zich ontwikkeld zie ik wel.
Beste allemaal

Nou ik denk dat het zich de verkeerde kant op ontwikkeld, ja, dat kan je ook hebben.
Voor mijn gevoel heb ik aardige tekeningen gemaakt van de onderdelen. Hierbij heb ik een tekst geschreven ,die voor mijn het er niet beter op maakten.Dus heb ik het hier en daar laten zien. Tekenen en schilderen heb ik geen moeite mee maar om een goed tekst er bij te schrijven is voor mij iets te veel van het goede
Afbeelding
Maar al doende merkte ik ook dat ik dingen zat te verzinnen die niet van belang waren. Ik tekende hoe de kast er uit moet zien waar de trommel in moet hangen. Die kasten bestaan al. Dadant. Tegenwoordig is er ook een Segerberger/dadant , Segerberger met honingkamer er op, Het kan ook in een Simplexkast en in de bestaande materialen die men heeft.
Waar draait het dan wel om? Simpel, om de trommel die men gewoon in de desbetreffende kast moet hangen. hetzij met 11/10/of 9 ramen breed. Is de trommel moeilijk te maken? Nee, twee schijven, vier afstandsrepen en twee draadeinde met toe behoren, dat is alles.
Afbeelding
Het ramen maken is geen punt in twintig minuten zaag ik van een buis van 40 ruim 22 ramen en dan zijn die klaar op een spandraadje na.(immers je hoeft ze nooit te slingeren)
Probeer dat maar eens met een houten raam En dat bijen liever een houten raam hebben is een fabel.
Kortom ik denk dat ik het geheel aardig moeilijk aan het maken was Inmiddels heb ik er een PDF bestandje van gemaakt waar ik niet tevreden over ben.
Misschien is er een mogelijkheid om het te laten zien er anders stuur maar een mailtje. Hier het schutblad.
Afbeelding
Wat de aandrijving betreft is een ander verhaal,(zie roterende kast)
maar men kan het ook met de hand doen.

Bertus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten