plastik ramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

plastik ramen

Bericht door jaap »

wie heeft er ervaring met plastik ramen? hoe maak je ze schoon? en hang je de ramen zo in de kast? gaat de bij op de voorgedrukte cellen zo was opzetten? allemaal vragen waar ik geen ervaring mee heb.

jager
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: plastik ramen

Bericht door Hans van der Post. »

Dag Jaap je moet met een brede kwast vloeibare was op de celindruk smeren dit is mijn ervaring.
Hoe je de ramen moet schoonmaken weet ik niet.
Als je even wacht; Ria van de Berg in Canada zal ongetwijfeld reageren. Ze hebben een kleine duizend volken waar kunststof ramen inhangen.

Ik heb de volgende mail op mijn pc van 8 mei 2005 gevonden

Zoals je weet, voeren wij alleen plastic in. Als er een slecht raam is in een broedkamer, doen we er een "insert" (een plastic stuk) in en de nieuwe ramen zijn "Pierco one pieces"(de ramen die jij hebt, Hans). , dus niks geen hout meer We hebben nog ongeveer 600 honingbakken met houten ramen, en meer dan 5000 plastic, want onze voorgangers hadden een brand in 95. De houten ramen zijn ondingen in de ontzegelaar en als ze kapot gaan, gaan ze in de zonnewassmelter en de resten in de verbrandton. Elk jaar voeren we 300 nieuwe honingbakken met plastic ramen..
Nu over het schoonmaken van plastic. Hoewel het hier ook sinds een paar jaar wordt aangeraden om je raten elke drie jaar te vervangen, doet niemand het. Het is ondoenlijk voor een beroepsbijenhouder om zo drastisch te vernieuwen. Wij vervangen de hevig beschimmelde ramen , die met muizenvraat en met veel darrencellen.
Als een beer heeft feestgevierd, zijn het de plastic ramen die het overleven, de houten zijn in heel veel stukjes. Die "bereramen" schrapen we met een "hivetool" af en dan gaan ze weer terug het veld in. De bijen bouwen ze niet altijd even graag uit, omdat ze ruiken naar beer.
Ze kunnen inderdaad geen zonnewassmelter aan, maar ik denk dat water van 70 graden celcius wel kan en dat voert ook de laatste was weg. Dan zijn volgens mij de ramen schoon genoeg om geen eventuele vuilbroedsporen over te brengen. Als je ze wilt ontsmetten, kan dat volgens mij met 4% (?) bleekwater.
Ik weet niet of de in Nederland gangbare ramen dezelfde zijn die wij gebruiken , want voor ons is het geen probleem om ze af te schrapen en de oudste zitten er meer dan 10 jaar in.
Groeten, Ria
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: plastik ramen

Bericht door Dirk Blanken »

Ik ken iemand die doet het met een hogedrukspuit.
Maar dan heb je geen was meer.
Het lijkt me beter om eerst te krabben, en daarna de hogedrukspuit te gebruiken.
Dirk

dertiende
jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: plastik ramen

Bericht door jack »

Met alleen een hoge druk spuit krijg je het niet echt schoon. Ik gebruik hiervoor een hogedruk stoom cleaner. Ze zijn dan weer brandschoon.
Veel succes ermee.
groeten jack
Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: plastik ramen

Bericht door Willem de Jong »

Enige tijd geleden heb ik kunststof broed en honingkamerramen gebruikt, meegebracht uit de States. Ik ben er weer vanaf gestapt. Het gebeurde dat de bijen de was wegknaagde en dan zat je met kale stukken raat. Ook het schoonmaken ging niet zo gemakkelijk. Met de hogedrukspuit kan je het ergste eraf krijgen en dan moet je ze weer opnieuw van was voorzien. Een hoop geknoei dus en daar ben ik mee gestopt. Er gaat niets boven een raam met gegoten kunstraat.

Willem de Jong
Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: plastik ramen

Bericht door Ria van den Berg »

"Er gaat niets boven een raam van gegoten kunstraat"

Dat is een persoonlijke preferentie. Leen en ik moesten erg wennen aan plastic in een bijenkast, maar we waren binnen een jaar "om". Onze voorgangers antwoordden op de vraag of het wel bijvriendelijk was met : "Het is zeker imkervriendelijk". Inderdaad, de plastic ramen zijn veel sterker in de automatische ontzegelaar en vertikale centrifuge. Als er genoeg dracht is, bouwen de bijen ze prima uit (wij smeren ze zelf met een laagje was in, de meeste collega's kopen ze met was) en dan legt de koningin van kant tot kant. In de zwarte broedkamerramen is het voor "bejaarden" (zo noemen onze kinderen ons soms) makkelijk om de eitjes te zien. Wij maken onze spullen niet zo brandschoon als de meeste andere forummers, gewoon afschrapen en daar gaan ze weer.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 gasten