kunstraat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:
kunstraat

Bericht door pieter1 » vr 30 mar 2007, 07:22

Ik ben inmidddels begonnen met twee volken. Een volk is uitgewintert op twee broedkamers, en een volk op een broedkamer en een honingkamer.
Nu wil ik beide volken op twee broedkamers hebben. Wat kan ik dan het beste doen. Een kamer met kunstraat onder de bestaande kamer plaatsen, en wachten tot de bijen dit uitbouwen en gaan gebruiken. Of kun je beter een aantal ramen met broed uit de andere kamer in de nieuwe bak met kunstraat hangen, en een aantal ramen kunstraat op de plek van de oude raten.

Alvast bedankt.

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: kunstraat

Bericht door Jozef Maier » vr 30 mar 2007, 09:21

pieter1 schreef:
Of kun je beter een aantal ramen met broed uit de andere kamer in de nieuwe bak met kunstraat hangen, en een aantal ramen kunstraat op de plek van de oude raten.
Dit zou ik doen, omdat de bijen dan in beide bakken kunnen bouwen én omdat broed de bijen naar boven zullen lokken.

Jozef

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: kunstraat

Bericht door Hans van der Post. » vr 30 mar 2007, 09:28

Hoewel een bijenvolk van boven naar beneden bouwt is het toch beter om een bak met kunstraat boven op te plaatsen.
Een volk bouwt bij de onder geplaatste bak kunstraat in het midden een paar ramen mooi uit. De ramen 1&2 9&10 niet en blijven weken lang onuitgebouwd hangen met als gevolg dat deze gaan uitzakken.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten