bodem verwisselen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:
bodem verwisselen

Bericht door pieter1 » vr 30 mar 2007, 07:25

Als ik rond deze tijd de bodem van een kast wil verwisselen kunnen de haalbijen de kast en de ingang nog wel vinden?
De kleur van de vliegplank van de oude is bruin de nieuwe is geel. De positie van de kasten blijft exact gelijk.
Alvast bedankt.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: bodem verwisselen

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 30 mar 2007, 09:16

Ik heb vorige week ook een witte bodem vervangen door een gele. De kast posities zijn gelijk gebleven.
Ik heb geen vervliegen vastgesteld al zullen er vast wel een paar de kast er naast hebben uitverkoren als nieuwe woning.

Jaap

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bodem verwisselen

Bericht door Jozef Maier » vr 30 mar 2007, 09:19

Ik behelp me in zo'n geval door een bruine plastiek of een bruin papier met duimspijkers op de nieuwe vliegplank te bewestigen.

Maar zelfs zonder zullen de bijen de weg terug vinden. Ze zullen er alleen wat langer overdoen, en twijfelend voor de kast hangen. Anderen zullen beginnen te stertselen.

Jozef

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bodem verwisselen

Bericht door monique » vr 30 mar 2007, 11:48

Ik had van de week ook een bodem verwisseld met een andere kleur. Ik heb eigenlijk nooit echt problemen hierbij.
Ik had wel in verschillende kasten een aantal naaktslakken?!
Zowel op de bodem, als aan de zijkant in de kast. Er zaten er zelfs in een kast bovenin tussen de afstandsrepen!Dit heb ik nooit eerder gehad.
De kasten waren verder mooi droog van binnen.

Jochem Schellens
Berichten:6
Lid geworden op:do 18 aug 2005, 02:07
Contacteer:

Re: bodem verwisselen

Bericht door Jochem Schellens » vr 30 mar 2007, 12:53

Misschien een beetje stomme vraag, maar waar is bodemverwisselen voor nodig? Ik heb het hier en daar gelezen, maar nooit wat de achterliggende gedachte is?

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bodem verwisselen

Bericht door pieter1 » vr 30 mar 2007, 13:23

Bedankt voor de reakties iedereen, ideaal zo'n forum.

In mijn geval is het nodig omdat ik het volk zonder de kast heb gekocht. Dus o.a. de bodem moet binnenkort weer terug naar de eigenaar. Maar sowieso lijkt het mij handig om eens in de zoveel jaar of om het jaar. het volk op een schone bodem te plaatsen. i.v.m. hygiene, parasieten, schimmels, vuil, enzovoort.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bodem verwisselen

Bericht door Oude Essink » vr 30 mar 2007, 18:42

Bij de eerste voorjaarsinspectie rond 1 april is het verstandig het volk zo weinig mogelijk te storen; alleen de hoogst noodzakelijke handelingen worden uitgevoerd; als het enigszoins kan, haalt de imker geen ramen naar buiten het volk. Van bovenaf is snel te zien hoe het volk er voor staat. zijramen uitlichten om de voertoestand te bekijken is te doen, maar zodra het eerste broed te zien is, is het verstandig de rest van het volk met rust te laten. De enige echt verstorende handeling zou kunnen zijn, het broednest naar het midden van de kast zetten als dat teveel naar de kant zit.
De verschijnselen op de boden laten het beste de hygiënische toestand van het volk zien: dode bijen, harde larvenpoppen, vochtigheid, bruinige poeprestanten,, schimmel enz.: als daarvan een of ander aanwezig is, moet de bodem schoongemaakt. Als het mogelijk is snel een nieuwe bodem te geven en de bakken erop te zetten, geeft dat zo weinig mogelijk verstoring en heb je de gelegenheid de weggenomen bodem goed schoon te branden.
Bij mijn controle van de volken gisteren, bleken alle bodems op één na netjes schoon; die heb ik laten zitten; die ene bodem heb ik vervangen; andere kleur of vorm is geen enkel probleem.
hennie oes

Afbeelding

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bodem verwisselen

Bericht door Astrid Schoots » za 31 mar 2007, 16:13

Ik vervang de bodem wanneer er in de hoeken en randen wat drabbig vuil zit en het volk te klein is om het allemaal zelf op te ruimen. Bij een groot volk en niet te vroege controle is alles meestal al schoon.
De volken die niet onder een afdak staan hebben het wat moeilijker om de kast droog te houden, daar verwissel ik de bodem altijd.
Bij mijn kasten zijn geen twee vliegplanken gelijk van vorm of kleur. Toch vliegen de haalbijen na bodemverwisselen soepel naar binnen, omdat de volksgeur direct herkend wordt.
Dat wordt anders wanneer ik bij te veel vocht en schimmel ook de hele binnenbak wil vervangen en ik de ramen dus om moet hangen. Dan is er even geen vertrouwd luchtje en zoeken ze een paar minuten. Op het moment dat de eerste stertselaars positie innemen is alles weer in orde.
Astrid

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: bodem verwisselen

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 02 apr 2007, 09:42

maar waar is bodemverwisselen voor nodig?
In mijn geval moest ik een bodem hebben om als voorbeeld te gebruiken om er nog 7 te maken.
Ik heb dus even een bodem van een spaarkast er onder gezet. Past wel alleen de klep wil niet goed dicht.
Ik maak mijn kasten (Versteegt = voorloper van de simplex) altijd zelf en had deze winter een 17 randen gemaakt. Nu moet ik dus nog een aantal bodems en kappen 'kopieren' [^]

Jaap

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten