Kast verplaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Leijns
Berichten:10
Lid geworden op:vr 30 jan 2004, 20:47
Locatie:Nederland
Contacteer:
Kast verplaatsen

Bericht door Leijns » za 31 mar 2007, 11:50

beste imkers,

Ik ga mijn bijenvolken naar een andere plek, die ongeveer een km verwijderd is van de oorspronkelijke plek.
Ik heb de volken nu verplaatst naar een plek, ongeveer 7 km van de oorspronkelijke plaats.
Hoe lang moet ik de kasten nu laten staan voordat ik ze kan verplaatsen naar de nieuwe standplaats?

met vriendelijke groet,

Hans Leijns.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door de vos roger » za 31 mar 2007, 13:19

Hans in het voorjaar vliegen de bijen nog niet zover als in de zomer.
Ik zou ze zelf op een km ver van mijn stand durven verplaatsen nu.
Als je ze al verplaatst hebt wacht je nu beter een drietal weken om ze op hun definitieve plaats te zetten.
groetjes


roger

Leijns
Berichten:10
Lid geworden op:vr 30 jan 2004, 20:47
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door Leijns » za 31 mar 2007, 17:31

Beste Roger,

Waar is die drie weken op gebaseerd?

Hans.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door Dirk Blanken » za 31 mar 2007, 18:40

Stel dat ze nu op mooie dagen 1 km ver vliegen, dan moet je ze 2 km verplaatsen anders kunnen en aantal bijen naar de vroegere standplaats terug vliegen.
Het hangt ook af waar ze de dracht hebben, als er een soort barriere is daar waar weinig dracht is dan kan dat met die km waarschijnlijk wel maar als ze rondom dracht hebben.
Je zou dan even 1 volk kunnen laten staan, in april krijgen we vast nog wel een week of langer april weer, in die periode zou ik het laatste volkj dan verplaatsen.
Vroeger had je wel imkers die van zuid naar noord met de dracht meereisde telkens 6 km of meer verder.
Het is geen probleem om volken elke dag meer dan 2 x de vliegafstand te verplaatsen ze vliegen zich dan steeds weer in Roger.
Dirk

dertiende

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door de vos roger » za 31 mar 2007, 19:04

Leijns schreef:
Beste Roger,

Waar is die drie weken op gebaseerd?

Hans.
Hans op die drie weken heb je ondertussen al een hele lichting nieuwe jonge bijen die zich oriënteren op de nieuwe standplaats.

roger

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door Jaap v.Popering » za 31 mar 2007, 19:24

Ik heb ook eens enkele volken een k.m. verplaatst, maar ik doe het nóóit meer .oude bijen herinneren de vorige standplaats de rest van hun leven, ik zou wachten totdat de winterbijen er uit zijn. Deze winter een kast één meter vooruit geplaatst, en ( vier weken later )na de winter zaten er een behoorlijk aantal bijen aan de achterkant van de kast te zoeken.

groetjes jaap.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door Hans van der Post. » za 31 mar 2007, 20:04

Jaap je zal de kast verplaatsing hebben gedaan toen de dag temperatuur opliep tot boven 15 graden Celsius. Vliegbijen vliegen in het vroege voorjaar niet zover.
Mijn ervaring is dat haalbijen bij een temperatuur van 12 graden C. maar 15 > 40 meter van hun kast foerageren afhankelijk of de zon schijnt.15< >40
Hans

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door de vos roger » za 31 mar 2007, 21:26

Jaap in de zomer zou ik dat nooit doen,maar in het voorjaar lijkt mij dat geen echt probleem .

roger

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 02 apr 2007, 20:40

Ik zal jullie een paar praktijkervaringen vertellen.

Als ik met mijn bijen naar het fruit ga ,en kom 3 weken later terug (dan is mijn stal leeg)
en zet één volk náást mijn stal terug , dan zullen de bijen mij wel vertellen waar die kast 3 weken terug stond .

Een ander bewijs , in oktober uit een kas de restanten van 4 bestuivingsvolkjes opgehaald en verenigd tot een volk. In febr moesten er bijen in diezelfde kas,en plaatste toevallig dat zelfde kastje in dezelfde kas. na een paar dagen zaten er op de plaatsen waar de vier kastjes gestaan hadden een handvol bijen. en dat na 15 weken.

Op het fruit heb ik ze een keer 1500 m verplaatst, van de peren naar de appels, na twee dagen zaten er op de oude plaatsen een tros bijen van twee ramen.
Ik weet ook wel dat als men van een aantal kasten een kast laat staan ,vangt die dat wel op , maar dat is niet de beste metode.

Wij hebben in deze voorbeelden te maken met langlevende winterbijen, in de zomer bij kortlevende bijen doet zich dit probleem in veel mindere mate voor.
Tegenwoordig hebben wij een imkerforum , maar vroeger moesten wij alles zelf uitzoeken.
jaap.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kast verplaatsen

Bericht door Hans van der Post. » ma 02 apr 2007, 22:28

Ja Jaap maar het tegenovergestelde kan ik je vertellen. Ik heb in verschillende jaren in de winter volken verplaatst soms 25 meter soms 400 meter, zonder dat ik bijen op de oude plek terug vond. Maar het volk moeten minstens 3 weken niet buiten kunnen vliegen! Ook in de zomer heb ik volken verplaatst 400 of 800 meter dan komen er 50 of hooguit 100 bijen terug. Ik heb zo'n idee dat het in de zomer aan het drachtgebied ligt hoe rijker hoe minder ver de vliegbijen foerageren.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten