loslopende moer!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:
loslopende moer!

Bericht door monique » wo 11 apr 2007, 19:39

Vanmiddag 17.00 uur, na mijn werk ging ik even naar de "dames"kijken. (Doe ik eigenlijk elke dag een paar keer als ik vrij ben. Prachtig om te zien hoe ze afgeladen met stuifmeel thuiskomen.)
Op de hoek bij de fundering van mijn stal,in het gras, zag ik een paar bijen bij elkaar zitten. dat trok mijn aandacht.
Ik schrok me een hoedje, zat daar een koningin! Ik herkende haar gelijk, het was een oude gemerkte moer ( het "stift"merkje was er een beetje afgesleten). Ik had haar gisteren nog in de kast gezien, toen ik een aantal kasten aan het nakijken was om evt. moeren te merken. Deze bleek dus al gemerkt, en dus een moer van 2005.
Ik wist dus in welke kast ze thuishoorde.
Ik heb haar voorzichtig op de vliegplank gezet, en ze liep naar binnen. Nu maar hopen dat het goed gaat. Later nog een paar keer wezen kijken of ze niet naar buiten "gewerkt"werd.
De "dames" waren ook erg narrig van deze kast! Ze vielen me echt een beetje aan.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Zou er gisteren toch iets gebeurd zijn waardoor de moer "de benen nam?"

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: loslopende moer!

Bericht door Astrid Schoots » do 12 apr 2007, 09:41

monique schreef: Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Zou er gisteren toch iets gebeurd zijn waardoor de moer "de benen nam?"
Hoi Monique, goed dat je haar vond! Ik denk niet dat de moer zelf weggegaan is (want zelfs bij inballen kan ze nauwelijks wegkomen), maar dat ze ongemerkt van een raam is afgevallen bij de controle. En gelukkig hebben een paar bijtjes haar toen verzorgd.
Astrid

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: loslopende moer!

Bericht door Jan de Graaf » vr 13 apr 2007, 21:22

wat gebeurd er als in zo'n situatie de koningin na 1 dag (of misschien na 2 dagen) weer in het bijenvolk wordt geplaatst?
Heeft het volk al signalen opgevangen dat er geen vers broed wordt aangezet en zijn ze al doppen aan het aanzetten?, of is er geen enkel probleem en nemen ze hun oude koningin gewoon weer op?
groet, Jan

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: loslopende moer!

Bericht door DaanL » vr 13 apr 2007, 22:56

Na ongeveer 24 uur zonder moer voelt een volk zich moerloos, maar zou het niet kunnen dat na een poos het hele volk naar de moer toe gaat als die maar zo'n klein stukje van de stal af is?

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: loslopende moer!

Bericht door monique » zo 15 apr 2007, 10:45

Dit zijn inderdaad allemaal vragen.
Vrijdag ging ik op dit volk een HK zetten, en bekeek even een raampje, zaten al belegde dopjes aan/ op!!??
In een reactie had ik ze weggehaald. Achteraf vroeg ik me af, of dat wel slim was. Verder niet de andere ramen bekeken.
Ik wacht het nu maar af. De bijen zijn wel weer een stuk rustiger geworden. Ik weet dus eigenlijk niet of de moer er nu nog in zit.
Moet ik het volk nu toch weer "om gaan spitten"? of even rustig afwachten, en over 2 weken "luisteren"? Wat is wijs??

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: loslopende moer!

Bericht door Hans van der Post. » zo 15 apr 2007, 14:27

Als je kijkt doe dit dan over twee dagen. Je hoeft dan niet de moer te zoeken maar naar eitjes. En verder waar zaten de doppen? midden op de raat? waren het er maar een paar*? Een bijenvolk heeft minder last van een storing als het goed haalweer is. Gebruik weinig rook begin met de bakken van elkaar te halen en kijk ze een voor een na als dat is gebeurd dan weer in de juiste volgorde op elkaar stapelen. En als laatste;[:)] neem de tijd!
*maak een zoekslag op het forum; stille moerwisseling
Hans

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: loslopende moer!

Bericht door monique » zo 15 apr 2007, 21:03

De doppen( 3) zaten onderaan het raat/ raampje. Ik had dus het idee dat het geen restcellen waren. Zal van de week inderdaad nog eens rusrtig kijken of ik eitjes zie.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: loslopende moer!

Bericht door Hans van der Post. » zo 15 apr 2007, 23:13

Jan de Graaf schreef:
wat gebeurd er als in zo'n situatie de koningin na 1 dag (of misschien na 2 dagen) weer in het bijenvolk wordt geplaatst?
Heeft het volk al signalen opgevangen dat er geen vers broed wordt aangezet en zijn ze al doppen aan het aanzetten?, of is er geen enkel probleem en nemen ze hun oude koningin gewoon weer op?
groet, Jan
Jan je vraag is even "weggelopen".
Als er geen volkje voor het bevolken van de observatiekast is gebruik ik een paar ramen met broed, bijen en de moer van een groot volk. In de dracht tijd - nu - hang ik dit de volgende dag weer terug. Er zijn wel redcellen aangezet maar als het volk nog niet in de zwermstemming is - nog geen belegde doppen - worden die redcellen afgebroken.
Hiermee zal duidelijk zijn dat als de moer - goed is (de vraag van monique) de aangezette redcellen "als sneeuw voor de zon" verwijnen.
Hans

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: loslopende moer!

Bericht door monique » wo 18 apr 2007, 20:02

vandaag in de kast gekeken.
Was prima!!!:D volop eitjes. wel wat speeldopjes.
De moer is toch weer opnieuw geaccepteerd.en gewoon doorgegaan met leggen.
Ik denk dat ik de kast wel in de gaten moet houden., omdat ze toch al bezig zijn met aanzetten van dopjes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten