zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

zwerm

Bericht door DE BIEZEN » zo 15 apr 2007, 20:16

Vandaag werd ik gebeld dat er een zwerm in de spouw zat. En inderdaad volop bijen. Ik heb er een 3 ramertje voorgeplaatst waardoor ze naar buiten/binnen kunnen. Heeft dit kans van slagen??

Gerard

jur wernsen
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 19 apr 2002, 20:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door jur wernsen » zo 15 apr 2007, 20:48

Hoi,
ik zou zeggen van niet, de enige kans die je maakt is als je dat 3ramertje ervoor zet met open broed erin. En dan maar hopen dat de zwermkoningin nog niet aan de leg is in de spouw. In verband met de te verwachten daling van temp. zou ik dat morgen proberen. gaat het niet dan hang je het open broed na een paar uur terug.
su6
jur

JANVANHAMONT
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 feb 2003, 19:26
Locatie: USA
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door JANVANHAMONT » ma 16 apr 2007, 05:12

Om een zwerm uit een muur te krijgen zonder de muur open te breken kan je de volgende methode gebruiken. Maak een klein trechtertje van vliegengaas, hoeft niet groot te zijn, soms maak ik een trechterje over een plastieken waterleidings buis van drie kwart tot een duim. Alles hangt er van af hoe je dit over het vlieggat kunt monteren. De spitse kant of de vliegopening van de trechter is ongeveer acht tot tien millimeter, de grote opening die over het vlieggat gemonteerd wordt is ongeveer vijf tot tien cm. Darren en in het beste geval moet de koningin de trechter kunnen verlaten. Als de opening te groot uitvalt dan kun je deze altijd nog wat dichtknijpen. Zet dicht bij de vliegopening van de trechter een klein kastje met opgebouwde ramen en wat broed. Als het een nieuwe zwerm is en de koningin nog niet aan de leg is dan zou het kunnen dat de zwerm in een dag de spouw verlaat. Is de koningin echter reeds aan de leg dan kan dit process drie tot vier weken duren. Is de zwerm al lang in de muur dan heeft het geen kans dat de koningin de spouw verlaat, Ze moet uitgehongerd worden. Wees voorzichting dat er geen enkele andere toegang tot de spouw is want zolang er een andere toegang is is het process niet begonnen. Een zwerm zal op zijn eigen de spouw niet verlaten. Best is dat het kastje voorziet van een raam met broed en een koningin. De bijen die de spouw verlaten door de trechter gaan voedsel of water halen en als ze terug komen moeten ze ergens hun vracht kwijt. Bijen in deze toestand worden gretig aangenomen door de bijen in het kastje. In de tientallen malen dat ik deze methode gebruikt heb heb ik zelden een bij gezien die de opening van de trechter vond. Normaal rieken of horen ze de zwerm aan de voet van de trechter en hangen dan hier een tijdje rond tot ze het uiteindelijk opgeven en de nieuwe kast binnengaan. Zorg dat de trechter niet verstopt geraakt wat zou kunnen met darren die de spouw verlaten.
In plaats van een trechter te maken kunnen wij hier (en dat is in Texas) in zaken waar je visgerief koopt een doosje kopen gemaakt uit vliegengaas waarin krekels bewaart worden om mee gaan te vissen. Dit kokertje is ongeveer 20 cm lang en met een doormeter van ongeveer 5 cm. Een kant is voorzien van een kleine opening met een dekseltje , de andere kant heeft een afneembaar deksel. Dit deksel is gemakkelijk op een plankje te monteren en het plankje kan met twee schroeven op de muur gemonteerd worden. Om alle opening en spleten dicht te maken gebruik ik meestal gips ( weet je dat de uitvinder van het gipsverband in Hamont gewoonde, Dr Mathijsen en in Hamont begraven is) maar soms ook wel silicone die in de bouw gebruikt wordt.
Good luck
Janvanhamont

DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door DE BIEZEN » do 19 apr 2007, 21:52

Probleem opgelost. Na drie dagen alles verdwenen. Geen bij meer te zien.

Gerard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten