warm lopen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
monique
Berichten: 56
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

warm lopen

Bericht door monique » vr 04 mei 2007, 13:25

Gisteravond m'n bijen weer van het fruit gehaald. Hadden flink honing gehaald!
Alleen een kast was warm gelopen! vanmorgen veel dode bijen voor de kast, op de vliegplank. Kas nagekeken, daar ook veel dode bijen.[:(]
Kast nagekeken en de ramen voorzichtig overgehangen in nieuwe bakken.
Wat baal ik, zeg. Het was een zeer goed volk.
Vorige week een zwerm afgegaan, en weer grotendeels teruggeslagen( geknipte moer).doppen aanwezig.
Gisteren bij ophalen bleek de oude moer in het fruitkistje, met bijen te zitten. Hadden hierin al raat gebouwd. Deze overgedaan in kieps, en meegenomen. De oude moer heb ik dus nog. thuis koel weggezet. Ik hoop dat ik deze nog in een kastje kan doen morgenavond( vanavond moet ik werken, vandaar lukt het me niet eerder, of kan het morgen overdag ook??)
Is mijn broed in mijn warmgelopen kast ook verloren, incl. mijn moerdoppen???
Kan ik mijn oude moer( + bijen) weer teruggeven aan dit volk, volgens verenigingsmethode( krant)??
Wat is wijsheid bij dit volk???
Monique

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: warm lopen

Bericht door Dirk Blanken » vr 04 mei 2007, 18:46

Monique, heel jammer van je beste volk.
Beter kan je 's morgens reizen dan is al de losse honing ingedikt, sla 's avonds maar eens een raam bijen af dan zie je de nectar meevliegen.
Als je geen tijd hebt omdat je moet werken grote volken bij goed weer altijd in het weekend vervoeren 's morgens dus vroeg eruit en de zon zien opkomen.
De koningin kan je er weer opzetten.
Ik zou als de volken naast elkaar staan het volgende doen.
Bij het warm gelopen volk de doppen voor de zekerheid breken.
Ik weet niet wanneer de koningin van het volk afgekomen is, vorige week zeg je nou dan is het meer dan 7 dagen geleden dan kan je na een paar uur na het breken de koningin er weer opzetten.
Je kan dan eerst een raam van het warmgelopen volk bij het volkje met de koningin zetten waarschijnlijk beginnen ze dan als een gek te stertselen en dat is een zeer goed teken, het zegt hier moet je wezen.
Dan zet je heel rustig de volgende raat erbij etc.etc.
Bijen uit hetzelfde volk herkennen zich nog lang zeker na een week.
Zie je geen goede herkenning zoals stertselen dan kan je het beste de krant laten lezen met een paar gaatjes erin.

Bericht hoe het is afgelopen.
Dirk

dertiende

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: warm lopen

Bericht door de vos roger » vr 04 mei 2007, 23:31

Inderdaad Dirk het is altijd het verstandigst om s'morgens vroeg met de bijen te reizen.Morgenvroeg om 5u30 ga ik mijn bijen van het koolzaad gaan halen.[;)]

roger

monique
Berichten: 56
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: warm lopen

Bericht door monique » vr 18 mei 2007, 21:41

Hallo,
Ik zou nog even het resultaat doorgeven van dit volk.
Reizen zal ik in vervolg proberen in de ochtend te doen.( Alhoewel dit de eerste keer was met problemen in 6 jaar.) Ik heb hulp nodig van mijn man, bij het sjouwen, en dan is 's avonds wat gemakkelijker qua tijd, vandaar.

de moer is geaccepteerd, en is weer aan de leg. Is nog wat hagelschot, ben benieuwd of dit nog wat beter wordt.
Het gesloten broed wat er nog in zat, is toch ook wel goed uitgelopen.
Ze vliegen redelijk, halen stuifmeel en nectar. Het viel me mee( vanavond gekeken)hoeveel bijen er nog in de kast zaten.
Ben benieuwd hoe dit volk zich verder hersteld.
Het is dus niet hopeloos verloren gegaan.
Dank aan allen nog, voor de tips.
Monique

monique
Berichten: 56
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: warm lopen

Bericht door monique » ma 11 jun 2007, 22:54

dit volk doet het prima met oude moer!!!

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: warm lopen

Bericht door buckfast_beekeeper » di 12 jun 2007, 14:03

Blijkbaar was het volk niet volledig warm gelopen. De temperatuur zal waarschijnlijk net binnen de perken gebleven zijn.

Bij een volledig warmgelopen volk bestaat de kast alleen nog uit een berg afval. De raten gesmolten met opzittende bijen, overgoten door een honing sausje. Er zijn in alle geval leukere zaken om op te ruimen. Soms zien de bijen kompleet zwart.

Reizen is inderdaad veiliger 's morgens zeer vroeg. 's Avonds kan het ook mits de bijen voldoende ruimte hebben en een voldoende grote verluchting. De grote volken krijgen bovenaan alleen een plastiek en deksel met verluchtingsgaten in de rijrichting. Dit is toch weer net wat frisser dan een afdekplank en deksel.

Nog nooit problemen gekend en hoop het zo te houden.

Gelukkig doet het volk het nu wer goed.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: warm lopen

Bericht door Dirk Blanken » di 12 jun 2007, 18:10

Theo, een plastic en ter afkoeling een deksel met verluchtingsgaten dan moet er ook flink bodemventilatie zijn anders gaat het bij jouw ook eens flink verkeerd.
Natuurlijk is dit afhankelijk van de reisduur en de temperatuur.
Toen ik nog houten kasten had had elke kast 2 gaten in de bodemplank met gaas dan kan je zonder reisramen reizen als het dicht zijn hoogstens een paar uur duurt.
De kunststofkasten nu hebben volledige bodemventilatie maar als ik straks darrenvolken naar Ameland moet laten vervoeren, reistijd geschat een uur of 6 tot 8 voordat ze weer open zijn dan komt er een reisraam met sponningin op met luchtgaten in de zijkanten, waar het deksel oppast.
Als je geen bodemventilatie hebt zou je gaas kunnen aanbrengen voor het vlieggat met een paar punaises.
Dirk

dertiende

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: warm lopen

Bericht door buckfast_beekeeper » di 12 jun 2007, 18:59

Hallo Dirk,

Het (volgens mij) enige voordeel dat varroa ons bracht zijn gaasbodems. Ik denk toch dat het grote deel van de imkers werkt met losse bodems voorzien van grote gaas. Zelfs tot 100% van het bodem oppervlak. Warmlopen gebeurd dan echt niet heel snel.

Als plastiek in plaats van een dekplank dan nog een beetje verschil kan geven is dit graag meegenomen. Ventilatie gaten in de rijrichting gaan sowieso meer circulatie veroorzaken dan zijdelings geplaatste gaten.

In het verleden reeds bijen vervoerd bij warm weer gedurende meer dan 150km en geen problemen gekend. Wel even bij vertellen dat tussen mijn kasten steeds een ruimte blijft. Niet kast tegen kast zoals ik veel zie. Elke kast wordt individueel vast gemaakt zodat er ruimte blijft.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten