Spuiten in open bloemen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Spuiten in open bloemen

Bericht door gerard.b.w.vos »

Medeimkers,
Als imkers weten wij allen dat bespuitingen door loonwerkers, agrariers en anderen die gemachtigd zijn om met "gewasbeschermingsmiddelen" te (mogen) werken niet in open bloemen mogen spuiten.
Maar...........
Is dat een stelling die wij als imkers aanhouden of ligt dit (juridische) ergens vast?
Zijn hier regels voor die ook echt beschreven zijn?
Bij sommige (gif)middelen staat dat de "spuiter" zich moet vergewissen of er insecten, bijen of hommels op de gewassen vliegen.

De vraag stel ik ivm een lopende juridische kwestie mbt spuitschade waarbij gesteld wordt door de verzekering dat hiervoor geen regels zouden bestaan en derhalve de (gif)spuiter dus niet in overtreding is geweest.
Als aanklager moet men zelf met de bewijsvoering komen.
Zo ligt het nu eenmaal in juridisch Nederland, waar het recht soms krom is.


http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
arjan_vanderveen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Spuiten in open bloemen

Bericht door arjan_vanderveen »

Gerard,

Misschien staat op de volgende link bij RIVM het e.e.a. http://www.rivm.nl/rvs/stofprod/bestrijd/
Anders is het wellicht via het college van toelating bestrijdingsmiddelen te achterhalen. Voor zover mij bekend moeten bestrijdingsmiddelen op de voorgeschreven wijze toegepast worden en is anders de spuiter aansprakelijk.

Groet, Arjan
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Spuiten in open bloemen

Bericht door Dirk Blanken »

Gerard, ik zou de AID bellen, die behoren dat te weten en moeten je verder kunnen helpen.
De AID is onpartijdig andere bronnen vaak niet.
Ik heb net zoiets achter de rug en de informatie die ik kreeg van de AID was zonder meer goed.
Maar ja de AID is een persoon.
Lukt het niet bij die ene persoon dan zou ik het proberen proberen bij een andere afdeling en anders bij een leidinggevende bij de AID.
Zij moeten weten hoe het zit.
Dirk

dertiende
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Spuiten in open bloemen

Bericht door jjmvaningen »

Gerard,
gaarne terugkoppeling van wat je gedaan hebt.
Ter lering van ons.
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Spuiten in open bloemen

Bericht door gerard.b.w.vos »

Gif stinkt[xx(]

Via diverse wegen probeer ik een oplossing, en antwoorden te krijgen op een lopende zaak.

Zodra eea opgelost is, zal ik in overleg met betrokkene verslag doen hoe dit soort zaken in voorkomende gevallen aangepakt moeten worden.

In een voorgaande zaak uit 1996 is na bijna twee jaar ook een spuitschade geval positief opgelost volgens Art. 175.,
Stb. 1980,432;Stb.1991,600Grondwet; Burgerlijk Wetboekwet.

Ook een vonnis van het Arrondisementsrechtbank van 17 september 1998 geeft wellicht voldoende aanknopingspunten.

Buiten de bedreigingen van ziekten aan onze bijen zijn dit de minder prettige kanten van de imkerij, en blijkt dat wij als hobbyisten "zwak" staan tegenover grote machtige en vaak kapitaalkrachtige partijen.

Op mijn webstee heb ik al jaren een link naar juridische aspecten van de imkerij met ook een link naar Albert de Wilde zijn belangrijke info.
Misschien een tip voor de redactie van het forum om een apart hoofdstuk aan Juridische zaken te wijden.

Want hoe zijn de ontwikkelingen mbt de bijenpoep en de autohandelaar?



http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Spuiten in open bloemen

Bericht door hans hoogendoorn »

Misschien een tip voor de redactie van het forum om een apart hoofdstuk aan Juridische zaken te wijden.

zelfs een goede tip
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Spuiten in open bloemen

Bericht door Dirk Blanken »

Gerard, De uitspraak bijenpoep/autohandelaar is eind mei.
Dan zal ik het vonnis op dit item zetten
Dirk

dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 158 gasten