Meerdere eitjes in cel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Meerdere eitjes in cel

Bericht door Tieme » ma 14 mei 2007, 10:16

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik een volk met een moer uit 2005 nagekeken. De koningin is er nog steeds (gemerkt en geknipt dus zeker) en er is broed.

In enkele van de ramen zag ik cellen met meerdere eitjes per cel. Ik snap er niets van.

Wat zou dat kunnen zijn?

Tieme

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Meerdere eitjes in cel

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 mei 2007, 10:59

Ik heb precies hetzelfde met een moer uit 2006. In het vroege voorjaar was zij nog uitstekend. Mooie planken aaneengesloten broed. Even dacht ik nog dat haar leggedrag voortkwam uit ruimtegebrek of uit 'woningkrapte'. Echter ze doet het nog steeds, ook wanneer ik haar de ruimte gaf, en ik heb het idee dat haar legcapiciteit ook verminderd is.
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat het toch te maken heeft met een slechte bevruchting: de K. heeft niet genoeg zaad meegekregen of het is gewoon een erfelijke aandoening. Mijn moer gaat zodra ik jonge moeren heb de pijp uit.

jp

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Meerdere eitjes in cel

Bericht door Tieme » ma 14 mei 2007, 11:23

Hallo JP,

Grappig dat je dit ook hebt. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze gewisseld wordt. Het volk heeft nu geen enkele behoefte om te zwermen of te wisselen.

Tieme

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Meerdere eitjes in cel

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 mei 2007, 16:22

Mijn volk heeft toch nog doppen aangezet. Ook haalt het flink honing. Echter, ik moet eerlijk bekennen dat ze niet echt verder kwam.......Toch worden er nog werkster geboren. Vergelijk maar eens het darrenboed met het werksterbroed. Ik zal het nog eens controlen, maar heb de neiging dat in het darrenbroed wel 1 eitje wordt afgezet.

Verder gaat de oude moer bij mij de pijp uit. Ik houd wel 1 moer aan uit de aangezette doppen. Ben benieuwd of de nieuwe moer ook dit gedrag gaat vertonen.

jp

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Meerdere eitjes in cel

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 14 mei 2007, 20:46

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
... Echter, ik moet eerlijk bekennen dat ze niet echt verder kwam.......Toch worden er nog werkster geboren.
Hallo JP,

Dat je volk niet verder komt kan ik me wel inbeelden. Bij 2 eitjes/cel wordt in wezen de leg gehalveerd. Bij 3 eitjes/cel wordt er maar 1/3 van de werksters geboren. Het moet dan al een enorm goed leggende moer zijn om het volk te laten groeien. Je kan rekenen dat 1000 werksters of meer per dag niet geboren worden.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Meerdere eitjes in cel

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 mei 2007, 22:39

Hoi Theo,

Idd realiseerde ik me dat ook: de werkster corrigeren het werk van de moer en verwijderen het merendeel van de eitjes. Schijnbaar moet de moer toch aardig wat eitjes hebben gelegd, want het is op zich nog wel een redelijk volkje. Het zit nu op twintig ramen. De bovenste bak is bijna vol met honing. Nou moet ik zeggen dat dit volkje van een drie ramer vandaan kwam......en tja is het dan te klein???

Het zou kunnen zijn dan die moer net zoveel eitjes legt totdat er een diploid eitje (bevrucht) tevoorschijn komt???? Verder moeten de werksters dan discrimineren tussen diploide en haploide eitjes. Tja u zegt het maar wat er aan de hand is. Het is echt een heel apart gezicht en heel anders dan bij een jonge moer die net aan de ligt is. Dan staan er altijd keurig twee eitjes precies naast elkaar. Dit is nu geenszin hetgeval. Ik meende dat Els Kleijnendorst vorig jaar ook zo'n geval had??? Misschien kan zij hier nog op in gaan.

jp

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Meerdere eitjes in cel

Bericht door Els Kleijnendorst » di 15 mei 2007, 00:23

JP,

Het betrof toen eierleggende werksters. (http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... len,eieren)

Groet,
Els

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Meerdere eitjes in cel

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 15 mei 2007, 00:42

Dat is ook zo: soms zijn de ravijnen in mijn brein echt ontoeganglijk gebied[;)]. Met gevaar voor eigen leven.

jp

dick aalvanger
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 04 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Meerdere eitjes in cel

Bericht door dick aalvanger » di 15 mei 2007, 17:05

Hallo Jp en anderen,

Een drie weken geleden kwam ik het zelfde tegen maar dan in het darrebroed, 5 a 6 eitjes in een stuk raat dat onder aan een Dadantraam was gebouwd.
De moer is aanwezig en het volk heeft ongeveer 10,5 DD ramen broed.
Dus slecht doet ze het niet, hier heb ik mij afgevraagd of er misschien eierlegende werkster aan het werk waren geweest.
Trof dit bij een volk aan.

Groet Dick Aalvanger.
Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Hoi Theo,

Idd realiseerde ik me dat ook: de werkster corrigeren het werk van de moer en verwijderen het merendeel van de eitjes. Schijnbaar moet de moer toch aardig wat eitjes hebben gelegd, want het is op zich nog wel een redelijk volkje. Het zit nu op twintig ramen. De bovenste bak is bijna vol met honing. Nou moet ik zeggen dat dit volkje van een drie ramer vandaan kwam......en tja is het dan te klein???

Het zou kunnen zijn dan die moer net zoveel eitjes legt totdat er een diploid eitje (bevrucht) tevoorschijn komt???? Verder moeten de werksters dan discrimineren tussen diploide en haploide eitjes. Tja u zegt het maar wat er aan de hand is. Het is echt een heel apart gezicht en heel anders dan bij een jonge moer die net aan de ligt is. Dan staan er altijd keurig twee eitjes precies naast elkaar. Dit is nu geenszin hetgeval. Ik meende dat Els Kleijnendorst vorig jaar ook zo'n geval had??? Misschien kan zij hier nog op in gaan.

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Japs en 57 gasten