Doppen breken.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Leijns
Berichten:10
Lid geworden op:vr 30 jan 2004, 20:47
Locatie:Nederland
Contacteer:
Doppen breken.

Bericht door Leijns » di 29 mei 2007, 23:15

Beste collega Imkers,

Vanavond tuters en kwakers gehoord in twee volken. Gisteravond nog niet.
Hoe snel kun je nu de nazwerm verwachten? Door omstandigheden kan ik morgen pas aan het eind van de dag de doppen gaan breken.
Moerrooster voor de vliegopening zetten? Of kruipt de jonge moer daar doorheen?

Ik ben benieuwd naar de verschillende suggesties.

met vriendelijke groet,

Hans

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Doppen breken.

Bericht door Hans van der Post. » di 29 mei 2007, 23:43

Naamgenoot, voor zover lijkt het morgen een dag te worden waar je geen zwerm kan verwachten. Maar voor je eigen rust ...... zet het moerrooster morgenochtend voor het vlieggat en ga morgen tegen de avond doppen breken en.......... vergeet geen dop! Anders heb je inderdaad nog een zwerm.[:)]

Zorg dat het rooster goed op de kast aansluit. Een moer kan door 5,5 mm.

Breek echt morgenavond de doppen! Als je ziet wat zich afspeelt als een zwermend bijenvolk zich door een moerrooster perst doe je het nooit weer.
Hans

Leijns
Berichten:10
Lid geworden op:vr 30 jan 2004, 20:47
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Doppen breken.

Bericht door Leijns » wo 30 mei 2007, 09:04

Beste Hans,

Bedankt voor je reactie. Een rooster heb ik inmiddels al geplaatst.
Kun je zeggen, hoelang het in het algemeen (als je dat in de imkerij al zeggen kan) duurt voor een nazwerm afkomt?

groet,

Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Doppen breken.

Bericht door Hans van der Post. » wo 30 mei 2007, 10:03

Vandaag! als de temperatuur 18 C. Celsius is geworden, kast in luwte en in de zon komt de zwerm tussen 11.00 uur en 16.00 af. Als je pas gisteravond tuters en kwakers hebt gehoord kan het zijn dat het nog een dag wordt uitgesteld.

Ik neem aan dat de leggende moer door jou is uitgehaald? Dan kun je zelf makkelijk terug rekenen. Heb je in de ochtend de kunstzwerm gemaakt dan die dag er bij, in de loop van de middag dan is de volgende dag, dag 1 - Op de dertiende dag doppen breken na 16.30 anders krijg je alsnog een zwerm door dat bij het breken meerdere moeren in het volk lopen!

Bij een voorzwerm (= oude moer) dan zeven dagen later komt de nazwerm af.
Uiteraard wordt het zwemgebeuren uitgesteld bij regenachtig weer zoals gister waar ook de temperatuur niet echt gezellig was (12 C.)
Hans

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Doppen breken.

Bericht door Dirk Blanken » wo 30 mei 2007, 22:38

Hans ook zwermdoppen kunnen in verborgen hoeken zitten.
Ik sla bij redcellen breken de bijen goed af zodat ik de kleine redcellen ook goed kan zien.
Bij zwermdoppen breken doe ik het gedeeltelijk afhankelijk van het volk.
Als volken de neiging hebben om op een hoop te gaan zitten dan maak ik een ruimte in het volk van 2 ramen dus 2 ramen tijdens het breken terzijde zetten, en ook niet vergeten om die later ook te bekijken en af te slaan.
Je zal de eerste niet zijn die anders toch nog een nazwerm krijgt.
Dus zodra je denkt ik kan niet alles zien een tik op het raam in de open ruimte.
Niet te veel roken, gebruik liever wat nevel water.
Dirk


dertiende

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Doppen breken.

Bericht door Astrid Schoots » do 31 mei 2007, 10:36

Leijns schreef:
Beste Hans,
Bedankt voor je reactie. Een rooster heb ik inmiddels al geplaatst.
Kun je zeggen, hoelang het in het algemeen (als je dat in de imkerij al zeggen kan) duurt voor een nazwerm afkomt?
groet, Hans.
Ik vind een rooster verschrikkelijk vanwege de verstopping door darren en de chaos die daardoor ontstaat, zeker als 's middags even de zon doorbreekt en het een druk verkeer wordt.
Als je 's avonds tuters en kwakers hoort, kan je in mijn ervaring gerust nog een dag wachten met doppen breken; het duurt echt nog minstens een dag voordat er ook daadwerkelijk gezwermd wordt.
Dat heeft te maken met de kaakklierferomonen van een jonge moer: dat zijn de feromonen die haar in de zwerm herkenbaar maken. Het duurt ongeveer 72 uur (!) voor die feromonen los komen, en voor die tijd hebben de bijen nauwelijks belangstelling voor haar.
Astrid

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Doppen breken.

Bericht door Oude Essink » do 31 mei 2007, 12:35

Ik ben het roerend met Astrid eens en sluit mij daarmee ook aan bij de woorden van HvdP
Breek echt morgenavond de doppen! Als je ziet wat zich afspeelt als een zwermend bijenvolk zich door een moerrooster perst doe je het nooit weer.
Hans
darren komen om en verstoppen het rooster; bij een komende zwerm wordt de moer door bijen door het rooster geperst en laat daarbij het prille leven of, als zij dun genoeg is om er door heen te komen, maakt het rooster zinloos omdat er alsnog wordt gezwermd.

Het plaatsen en vervolgens, bij het zien van de ellendige gevolgen, het weer weghalen ervan luidde overigens het begin in van het ontstaan van de killerbee in Z.Amerika.

Afbeelding
1956 moet natuurlijk 1986 zijn!
Over de z.g. Killerbee: zie onder archief: killerbee
hennie oes

Afbeelding

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Doppen breken.

Bericht door Dirk Blanken » vr 01 jun 2007, 22:04

Als je 's avonds tuters en kwakers hoort kan je de kast toch direct breken en daarbij afslaan zin of geen zin.
Dat kost je 15 minuten hoogstens.
Gebruik vochtige handdoeken en laat max. 3 ramen ruimte open, twee ramen terzijde zetten en het volgende raam er steeds uitnemen en afslaan in de 3 ramen ruimte.
Alleen bij de oortjes roken vooral aan de voorkant en je bent zo klaar.
Bij volken die niet tuten moet je veel beter oppassen en pas beginnen met breken als je zeker weet dat er al een koningin in rond loopt.
Ik heb bij het breken altijd kooitjes in de buurt en die worden zo gauw het kan gevuld en ev gebruikt voor een volk waarvan niet zeker is of er een goede koningin in zit.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten