prikbijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bernard Kuijpers
Berichten:18
Lid geworden op:do 19 jun 2003, 22:14
Locatie:Netherlands
Contacteer:
prikbijen

Bericht door Bernard Kuijpers » vr 01 jun 2007, 18:02

heb een bijenvolk op 10 ramen en heeft broed/voedsel deze bijen bewaken de omgeving,als je in de tuin aan het werk bent of een poging daar toe doet komen ze om je hoofd vliegen om vervolgens te steken.dit op een afstand van 6/7 mtr

wie heeft dit eerder mee gemaakt

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: prikbijen

Bericht door de vos roger » vr 01 jun 2007, 19:00

Bernard ik denk dat ieder imker al zoiets meegemaakt heeft.
Als dat natuurlijk zo blijft dan vervang je best de koningin van dat volk.De weersomstandigheden en dracht kunnen ook invloed hebben op hun gedrag.Ik heb heel zachtaardige F1 volken waarbij ik in de meeste zonder bescherming aan werk.Nu zijn daar een drietal van al een weekje onhandelbaar.Reden ? Het onstabiele weer denk ik .[:)]

roger

Bernard Kuijpers
Berichten:18
Lid geworden op:do 19 jun 2003, 22:14
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: prikbijen

Bericht door Bernard Kuijpers » vr 01 jun 2007, 19:55

hallo roger,

ze komen voornamelijk op je af wanneer bezig bent met onkruid, alsof ze op het modder afkomen. Nu is het zelfs zo dat ze gewoon, ook al ben je niet in de tuin bezig, op je af komen. Het lijken af en toe gewoon F16's!! [xx(]

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: prikbijen

Bericht door de vos roger » vr 01 jun 2007, 21:55

Is dat al altijd zo geweest met dat volk,of nog maar pas?

roger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: prikbijen

Bericht door Hans van der Post. » za 02 jun 2007, 09:33

Bernard is dit het enige volk wat je hebt?
Je kunt de moer wegdoen na tien dagen doppen breken. Dan van een rustig volk een raam met broed in alle stadia = brias inhangen.
Het is dan wel zo dat er nog steeds F16 darren rondvliegen die jou nieuw gekweekte moer ook aardig vinden!
Je ben dus nog niet van die F16 eigenschap af.
Een imker uit onze afdeling heeft hier ook mee te maken. (15 X F16 volken) Gelukkig heeft hij die bijenvolken 30 km van mij staan.

Maar het kan ook anders!
We hebben de volgende actie uitgezet:
'¢ dag 1 de moer in de onderste bak daarop een moerrooster en de tweede bak met broed.

'¢ dag 9 de bovenbak met broed en bijen darrenloos maken - de bak met het inmiddels gesloten broed afslaan in de onderbak waar de moer zich bevind.
Daarna het moerrooster weer op de onderbak leggen. En de afgeslagen bak weer terug plaatsen. - bijen kruipen terug naar het broed -

'¢ dag 10 de onderbak waar de moer zich bevind komt op een nieuwe bodem en op een nieuwe plek te staan.
Op de bodem komt eerst een in gelijst moerrooster om de darren tegen te houden.
De bovenbak met broed en bijen moet darrenvrij blijven en komt op de plaats te staan van de kast met moer. (oude plek)

'¢ In de loop van de middag een raam met brias uit een rustig volk - van een collega imker - inhangen.

De volgende dag is de nieuwe dag een!
Dertien dagen later is het doppen breken - na 16.00 uur!

Tegen de avond kasten sluiten en op weg naar de imker waar je het broed gekregen hebt. Daar vliegen de "rustige" darren.

Je kunt ook een variatie op toepassen.
Vul uit de bak waar de doppen zijn "opgetrokken" een drieramer (met een jonge net uitgelopen moer)[:)] een verhuis die naar de "super" darren.
De rest van het volk met een jonge moer blijft op de oude plek. - Je eigen stand. - Haal nu het moerrooster die op de bodem ligt, WEG!

Als in de drieramer het eerste broed uitloopt verenigd je deze met het volk waaruit het is samengesteld.
Verwijder de moer uit de broedbak (is een zuster van de moer uit de drieramer) die met de "slechte" (F16) jongens op stap is geweest.
Je hebt nu het F16 genetische eigenschap van je bijenstand "verbannen".
Hans

Bernard Kuijpers
Berichten:18
Lid geworden op:do 19 jun 2003, 22:14
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: prikbijen

Bericht door Bernard Kuijpers » zo 03 jun 2007, 15:37

oke dat is een heel verhaal ik heb 3 volken van de zelfde F16 eigenschappen ik zal een imker in de buurt vragen om een zachtaardige
moer/darren en het maar eens in de praktijk brengen.

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: prikbijen

Bericht door DE BIEZEN » do 07 jun 2007, 22:48

Het lijkt erop dat we dit jaar meer F16 volken hebben dan andere jaren.

Ook ik heb, na 8 jaar bijen te hebben, nog nooit zo'n lastige bijen gehad.
Ligt het aan het weer, voeding of komt het dat er steeds meer zuivere rassen komen zodat onze inlandse bijen gekruist worden??

Gerard

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: prikbijen

Bericht door Dirk Blanken » vr 08 jun 2007, 00:17

Ik teel heel veel en daarbij ben je afhankelijk van beoordeling van koninginnen van andere mensen.
Bovendien kan de beoogde kruising verkeerd uitvallen.
Vandaag voor het eerst mee gemaakt bij de verkoop van 2 drieramers dat mijn bijen ook onvriendelijk kunnen zijn, maar wat wil je om 2100 en onweersdreiging, alles thuis.
Ik ben gewent om ze zonder rook te bekijken maar vanavond pikten ze het niet maar met een beetje henneprook en een beetje water nevel en twee steekjes werd hetklusje geklaard.

Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: prikbijen

Bericht door Kroese » vr 08 jun 2007, 03:08

Hans van der Post. schreef:

'¢ dag 10 de onderbak waar de moer zich bevind komt op een nieuwe bodem en op een nieuwe plek te staan.
Op de bodem komt eerst een in gelijst moerrooster om de darren tegen te houden.
De bovenbak met broed en bijen moet darrenvrij blijven en komt op de plaats te staan van de kast met moer. (oude plek)
Hans
Wat ook een hele goede oplossing is, op dag 10 die gesloten broedbak van boven het rooster (en darrenvrij) op een nieuwe bodem zetten, en naar die stand brengen met die goede darren.

Vervolgens zijn er dan meerdere mogelijkheden:
1: open broed inhangen van goede volken. (van een collega)
2: 1 daags aangeblazen dopjes halen. (zoals ons Apeldoorns doppen project)
3: Onbevruchte moeren van een andere imker.
4: Een reeds bevruchte zachtaardige jonge moer invoeren.
Met punt 4 heb je minder risico op verlies, en het volk eerder weer op gang.
Met punt 3 heb je nog kans op een bruidzwerm.
Punt 2 lukt alleen maar met kleinere aantallen, omdat het aantal echte voedsters wel eens laag kan zijn.

groeten, en succes
Hennie....

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: prikbijen

Bericht door Harmen vd Ende » vr 08 jun 2007, 10:08

Hallo,

Ik wil niet moeilijk doen, maar is het niet zo dat de darren van de F16 moer nog de genetische eigenschappen van de F15 moer bezitten, dus dat eigenlijk de darren van de F15 de "F16" darren zijn[:)][:o)][:(]



Dus als je een nieuwe moer of eitjes van een ander volk in hangt, de kans toch niet meer zo groot is, en je toch nog genetisch materiaal van je oude moer kun meenemen

Harmen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten