inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
loevering
Berichten: 5
Lid geworden op: za 14 apr 2007, 18:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

inwinteren

Bericht door loevering » za 02 jun 2007, 14:31

hallo

wat is de beste manier van inwinteren.
bv.
-op 2 broedkamers
- 1 honingbak onder daarboven 2 broedkamers
- 1 honingkamer en daarboven 1 broedkamer
- alleen een broedkamer.
is dat ook nog afhankelijk van de sterkte vam het volk

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door de vos roger » za 02 jun 2007, 18:53

Hallo.....ben jij er vroeg bij zeg !!!
De zomer moet nog beginnen en jij spreekt al over inwinteren :D.
Ik werk met simplexkasten en grote produktievolken overwinter ik altijd op twee broedkamers.In de onderste bak steek ik op de zijkanten links en rechts twee vulblokken .Kleinere kernvolken kun je op één broedkamer overwinteren.De varroalade wordt eruit gelaten.
groetjes

roger

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Dirk Blanken » za 02 jun 2007, 19:15

Natuurlijk is het afhankelijk van de sterkte van het volk.
Eigelijk is het onnatuurlijk een volk plotseling 15 a 20 kg voer te geven, terwijl het broed tot practisch bovenin zit.
Daarom heb ik veel jaren vlak voor het voeren een HK opgezet en dan voluit voeren.
Maar dit geeft extra werk het jaar erna zeker als je wat meer volken hebt
Zoals wij het doen met al dat broed bovenin dan komt het meeste voer in de kantramen en niet boven het volk.
Wat ik inmiddels doe, extra werk, is bijna alle ramen met voer en stuifmeel boven in zetten + aangevuld met het verzegelde ev. uitlopende broed en dan gewoon invoeren.
Het stuifmeel komen ze dan in het voorjaar weer tegen en bevorderd de voorjaars ontwikkeling.
Ik laat ook wat stuifmeel onder zitten want als het een verregende herfst wordt hebben ze niets, als het af en toe haalweer blijft gaan ze extra stuifmeel halen.
Kleine volkjes kan je het beste in kunststof overwinteren b.v. in Miniplus maar er bestaan ook Hollandse Segebergers.
Je zit al gauw op meerdere etages ev versmal je met vulramen ev. dubbele.
Maar het beste is om volken die groot zijn te overwinteren ev verenigen in augustus.
Dirk


dertiende

loevering
Berichten: 5
Lid geworden op: za 14 apr 2007, 18:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door loevering » za 02 jun 2007, 19:24

als ik het goed begrijp.
de sterkte van het het volk is belangrijk
en een goede methode is op 2 broedkamers?
onder die 2 broedkamers zou ik dus goed een honingkamer kunnen plaatsen als een soort klimraam en tevens een goede bewaarplaats voor de winterperiode?

sorry...late reaktie
maar ik wil nu nog niet inwinteren,
ik hoor er verschillende dingen over.
dan weet ik straks wat ik moet doen.
Ton

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Hans van der Post. » za 02 jun 2007, 19:34

Loevering, zonder Dirk of Roger af te vallen zou je eens kunnen kijken/zoeken over "inwinteren". (wil er eigelijk nog niet aan denken [:)] )
Boven in het scherm is een iconenbalk daar staat het woord "zoeken" klik dit aan en vul
- inwinteren - in laat het systeem even de tijd en je krijgt 8 pagina's waar het onderwerp "inwinteren" in voorkomt. Veel leesplezier tot de inwintering. [:)]
Hans

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: inwinteren

Bericht door Astrid Schoots » zo 03 jun 2007, 20:09

loevering schreef:
als ik het goed begrijp. de sterkte van het het volk is belangrijk
en een goede methode is op 2 broedkamers?
onder die 2 broedkamers zou ik dus goed een honingkamer kunnen plaatsen als een soort klimraam en tevens een goede bewaarplaats voor de winterperiode?
Loevering, er valt veel te zeggen over inwinteren (8 forumpagina's volgens Hans) maar ik wil het even op mijn manier proberen.
De hoogte (aantal bakken) maakt volgens mij heel weinig uit, de bijen kruipen toch omhoog. Het is vooral de breedte (aantal ramen) die ertoe doet.
Ik overwinter mijn volken meestal op 2 broedkamers met 2 x 8 ramen. Tien ramen is vaak te breed voor een knusse wintertros; het gevaar zit er dan in dat ze zich gaan splitsen, dus ik voeg een paar sluitblokken toe. De hoogte van de kast is doorgaans twee broedkamers, plus de lege honingbak daaronder, na het slingeren. Daarin doe ik de HKstuifmeelramen die ik bij het slingeren tegenkwam. Men noemt dat vaak klimramen, wat een hardnekkig misverstand is; de ramen hangen een paar cm boven de bodem en bijen maken geen huppelsprongetje daarnaartoe; ze klimmen gewoon langs de voorwand omhoog. Dus de benaming klimraam is flauwekul, maar het is wel zinvol om alle HKstuifmeelramen aan de bijen te laten. Die onderste bak telt meestal dus maar enkele ramen, de rest van de ruimte is prettig voor de bijen om door te hangen. Bij bodemverwisselen in het voorjaar zet je die bak weg (in februari-maart doe ik de schuifla dicht) en in april schoon erbovenop.
Kleine jongvolkjes overwinteren gewoon in een zesramer (ook met kleine HK erbovenop), die barsten er in het voorjaar vaak uit!
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten