omslaan van kunstraat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

omslaan van kunstraat

Bericht door hbeugeling » za 02 jun 2007, 16:55

Wat mij opvalt is dat ik last heb van het omslaan van de kunstraat.
Het gaat om het bovenste gedeelte van de raat dat vaak dient als opslag voor honing.
Komt dat omdat het ijzerdraad misschien te slap is gespannen of ligt het aan wat anders.
Is dat misschien ook de reden waarom imkers dikwijls de raampjes met zaagsnede gebruiken?

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door Dirk Blanken » za 02 jun 2007, 18:44

Henk, Het bovenste draadje moet zo hoog mogelijk zitten en gebruik gegoten kunstraat, je moet er wat voorzichtiger mee zijn maar dit blijft mooi strak zeker als je van alle zijden net vrij zit.
Inderdaad met een zaagspleet zal je er ook geen last van hebben, maar dat is wat meer werk.
Een 2e voordeel van gegoten kunstraat is dat je het ver van tevoren klaar kan maken omdat het door wisseling van temperatuur niet ombuigt of bolt.
Als je beslist gewalst wil gebruiken zet het dan zo koud mogelijk weg, maar in het volk kan het dan nog steeds ombuigen als ze niet terstond met uitbouwen beginnen.
Alleen gegoten kunstraat gebruiken is dus de meest voor de hand liggende oplossing.
De enige voordelen van gewalst kunstraat zijn dat het makkelijker te snijden is en dat het minder gauw beschadigd door stoten etc.
Dirk

dertiende

hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door hbeugeling » zo 03 jun 2007, 08:32

Beste Dirk,
Ik gebruik raampjes met voorgeboorde gaatjes ( gemak dient de mens) Het lijkt mij dat de draden dan op de goede hoogte worden gespannen.
Ook gebruik ik uitsluitend gegeoten kunstraat.
Wat ik wel herken is het tijdsprobleem. Ik ben in het voorjaar aardig wat nieuwe ramen van tevoren gemaakt en deze ongeveer een 3 weken laten hangen. Maar ik kan me voorstellen dat het bv in de kast zelf warmer is dan daarbuiten en het eerder in de kast zachter wordt en daarom gaat omslaan.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door maartenkleijne » zo 03 jun 2007, 09:16

Het zou nog met het inbranden te maken kunnen hebben. Dat heb ik wel eens gehad: teveel door en door ingebrand en dan slaat het stukje boven de laatste draad om en blijft tegen de buurraat hangen; maar in z'n geheel, niet dat het slap wordt en ombuigt zoals bij gewalste raat.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door Dirk Blanken » zo 03 jun 2007, 18:46

Gegoten kunstraat die wordt aangeboden is zeer wisselvallig van kwaliteit, als het bros is zal het niet ombuigen.
Je merkt het bij het bijsnijden.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door Hans van der Post. » ma 04 jun 2007, 09:43

Henk je schrijft: Ik gebruik raampjes met voorgeboorde gaatjes ( gemak dient de mens) Het lijkt mij dat de draden dan op de goede hoogte worden gespannen.

Ook eens "gemak dient de mens" gedaan. De kunstraat viel bij mij ook om behalve de ramen die onmiddellijk werden uitgebouwd. Heb, omdat daar enige ervaring in had, het bovenste draad/gaatje verplaatst naar 1½ cm van de bovenlat. Dan heb je geen last meer van "omvallende" kunstraat. Verder kun je het beste de kunstraat insmelten als je de ramen nodig hebt.
Zet nu weer de ramen zelf in elkaar - gemak dient de mens! [:)]
Hans

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 04 jun 2007, 10:43

In Nederland is het blijkbaar de gewoonte om de draden horizontaal te spannen. Hier in België zag ik eigenlijk alleen nog maar ramen met verticale draden. Het probleem van "omvallend was" stelt zich dan niet. Wat is het voordeel van horizontale draden?

Hoeveel draden gebruiken jullie dan? Voor een raam met buiten afmeting van 360mm X 218mm gebruik ik 6 draden.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door hans hoogendoorn » ma 04 jun 2007, 12:05

[quote]vraag van buckfast_beekeeper :

Wat is het voordeel van horizontale draden?
Hoeveel draden gebruiken jullie dan? mvg Theo[/quote]

Ik kan alleen voormezelf spreken.
Ik bespan wel bij voorkeur horizontaal ramen zonder zaagspleet (simplexmaat).
De voordelen :

1. De onder en bovenlat kan je makkelijker schoonschrapen omdat de beitel niet op draad en oogjes stuit.
2. De zijlatten zijn korter als de boven- en onderlatten en buigen minder snel door de aangespannen draden.

Bij verticaal (oude voorraad) zie ik dat soms gebeuren.
Bij al een ietsje doorbuigen klopt de bijenruimte tussen twee broedkamers niet meer exact
en hebben de bijen de neiging om de zaak aan elkaar te bakken.
Dat geeft onnodig geknoei en onrust bij het werken in de volken.

3 draden horizontaal kan, maar 4 heeft mijn voorkeur.
Zeker als je de broedkamermaat ook als honingkamer gebruikt en dus wilt slingeren.
De onderste en bovenste draad hooguit op een afstand van 1 cm vanaf de onder respectievelijk bovenlat.
De twee andere draden verdelen het raatvlak ertussen in 3 gelijke stukken.

sinds ik zo bedraad behoren de omklappers tot een grijs verleden.
Nog een punt : Het bekende koperen wieltje gebruik ik niet meer.
Insmelten met een trafo gaat veel sneller en de hechting is betrouwbaarder.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 04 jun 2007, 12:56

hans hoogendoorn schreef:

1. De onder en bovenlat kan je makkelijker schoonschrapen omdat de beitel niet op draad en oogjes stuit.
Ik vind dat niet bepaald een probleem. Bij de meeste ramen is er boven en onder een groefje gezaagd waar de draad in verzonken ligt. Doordat ik de meeste ramen uitsmelt in een zonnewassmelter is het vervangen van draad eerder zeldzaam zodat deze draad steeds verzonken blijft.
hans hoogendoorn schreef:

2. De zijlatten zijn korter als de boven- en onderlatten en buigen minder snel door de aangespannen draden.
Bij het gebruik van een "draadspanner" (zo'n ding wat je draad kartelt) is de kracht van de draad echt minimaal. Al wel meegemaakt dat de bovenlat buigt onder het gewicht van de honing/nectar die toch al snel 2kg bedraagt in een simplex raam.
hans hoogendoorn schreef:

Bij verticaal (oude voorraad) zie ik dat soms gebeuren.
Bij al een ietsje doorbuigen klopt de bijenruimte tussen twee broedkamers niet meer exact
en hebben de bijen de neiging om de zaak aan elkaar te bakken.
Dat geeft onnodig geknoei en onrust bij het werken in de volken.
Als de latjes niet echt krom staan is dit verschijnsel verwaarloosbaar. Ik hoef in alle geval niet bij elke inspectie met de schraper aan het werk. Dit is zelfs eerder een zeldzaamheid. Als ze mogelijkheid hebben om te bouwen hebben ze nog niet zo snel neiging om het buiten de raten te doen.
hans hoogendoorn schreef:

3 draden is genoeg, maar 4 heeft mijn voorkeur.
Zeker als je de broedkamermaat ook als honingkamer gebruikt en dus wil slingeren.
De onderste en bovenste hooguit op een afstand van 1 cm vanaf de onder en bovenlat.
De twee andere draden verdelen het raatvlak ertussen in 3 gelijke stukken.
Dat weten we dan ook weer.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: omslaan van kunstraat

Bericht door Hans van der Post. » ma 04 jun 2007, 14:21

Mijn verhaal heeft niet zoveel met het omklappen van de kunstraat te maken.
Toen ik met bijenhouden begon (1961) was het algemeen in -NL- dat er horizontaal werd bedraad twee in een honingkamerraam en drie draden in het broedraam simplex. Alle twee de raamsoorten hadden een zaagspleet. In 1966 werd er gepropageerd vier draden vertikaal en zonder zaagspleet. Ben daar onmiddellijk mee begonnen omdat er niet mooi werd uitgebouwd.

Wat hans Hoogendoorn schrijft over het doorbuigen van onder en bovenlat onderschrijf ik tenvolle. Wil niet zeggen dat ik het weet maar een kleine 20 jaar - tot 1985 heb ik met vertikaal bedrade ramen geïmkerd. Ben nu terug naar af [:)] en bedraad mijn standaard simplex broed en honingkamerramen horizontaal. De broedr. vier -en de honingr. drie draden. Het duhoka raam zes draden horizontaal. (duhoka = dubbelhoninkamerraam 29 cm hoog)

Als je een dikkere onder -en bovenlat zou hebben zou het doorbuigen bij vertikale bedrading geen probleem zijn.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 60 gasten