Bijenhouden leuk?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Anita Neve
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 21:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bijenhouden leuk?

Bericht door Anita Neve » zo 03 jun 2007, 22:01

Een tijdje geleden dacht ik al dat ik het enorm leuk zou vinden om me wat meer in de bijenhouderij te verdiepen (maar vond dat ik er eigenlijk niet zoveel tijd voor had) maar nu denk ik weer dat het toch wel een heel leuk om bijvoorbeeld lid te worden van de plaatselijke club. Nu lees ik onder meer op dit forum ontzettend veel over varoadruk en verdwijnende volken en ingewikkelde dingen over wat er allemaal fout kan zijn en wat voor een problemen je kan hebben dus nu vraag ik me af of de balans in het algemeen doorslaat naar zorgen en problemen of dat dat wel meevalt en het voornamelijk een hele leuke hobby is en dat ziektes en stervende volken niet zo veel voorkomen. En hoewel ik natuurlijk begrijp dat als je als (hobby)imker zo enthousiast kan zijn dat je er iedere dag mee bezig bent, vraag ik me ook af hoeveel tijd je eigenlijk kwijt bent aan het houden van 1 of 2 volkjes gewoon voor de leuk?

Met vriendelijke groet, Anita Neve

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenhouden leuk?

Bericht door Hans van der Post. » zo 03 jun 2007, 22:52

Anita welkom op dit forum; Bijenhouden is leuk! Je kunt "net zoveel tijd" besteden als je zelf wilt. Minimaal 12 x per jaar bij elkaar getelt is het nodig om ruimte te geven het zwermgebeuren in goede banen lijden te zorgen dat er ruimte voor honing is en dan het inwinteren en het laag houden van de varroa populatie.

Niet altijd gaat alles tegelijk fout!![:)]
Je doet mij denken aan een achtbare imker met de zelfde achternaam. Hij heeft veel bijen planten getekend.
Hans

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhouden leuk?

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 04 jun 2007, 10:04

Hallo Anita,

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je op dit forum veel reacties zal verzamelen van personen die vinden dat de balans negatief is.

Zoals met elke hobby moet je er zin in hebben. Wat voor mij prettig en interessant is, is voor jou misschien oer saai.

Zoals elke hobby kost het wat tijd. De hoeveelheid tijd bepaal je zelf. Het meeste werk situeert zich tussen maart en augustus met een piek tussen half april en eind juni wegens zwerm opvolging, honingoogst en eventuele moerteelt. Reken voor een beginner gemiddeld 20minuten per kast per week in de intensieve periode. Bij wat meer ervaring daalt de benodigde tijd of stijgt het aantal volken. Meestal is het laatste van toepassing.

Algemeen kan ik nog steeds zeggen dat de balans ondanks sterfte en varroa nog steeds positief is.

Alles lijkt inderdaad wat ingewikkeld. Ze zijn nu éénmaal veel moeilijker te beschrijven dan dat het in werkelijkheid is. Laat je dat vooral niet afschrikken.

Een goede vereniging in de buurt met een goede mentor zijn, ondanks het forum, nog steeds van onschatbare waarde.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijenhouden leuk?

Bericht door maartenkleijne » ma 04 jun 2007, 11:57

Anita, als je weinig tijd hebt ben je minimaal drie maal per jaar aan de beurt:
-1x volken splitsen voor zwermverhindering, anders kan je wel eens een zwerm kwijtraken.
-1x honing afnemen want eigen honing is toch wel heel leuk.
-1x inwinteren
Maar tussendoor kan je zo vaak je wilt heerlijk rustgevend naar ze gaan kijken.
En als je veel tijd hebt kan je er elke zaterdag lekker mee bezig blijven.

hylke
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 11:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouden leuk?

Bericht door hylke » ma 04 jun 2007, 15:13

Het zelfregulerend vermogen van het bijenvolk is erg groot, ik denk dat het bijenvolk meer behoefte heeft aan een luie Imker (of een imker met weinig tijd), dan aan een zeer actieve Imker.:D

Toen ik begon met Imkeren was ik voornamelijk bezig met het eigen maken van de theorie. Ik advieseer je ook zeker om een cursus te volgen. Ik denk dat wanneer je de theorie goed beheerst, je minder vaak in je kast hoeft te kijken. Ik vind het heerlijk om met mijn bijen te werken, maar ik denk dat het voor je bijen beter is om zo weinig mogelijk te rommelen.
Ik kijk nog steeds te vaak (soms onnodig) in de bijenkast. Mijn streven is dan ook om door zo weinig mogelijk te kijken in de bijenkast, zo goed mogelijk te imkeren. Ik heb daarvoor bijvoorbeeld een mooi boekje gekocht over de signalen die je kunt waarnemen op de vliegplank.
Zoals Maarten omschreef 1x splitsen+ doppen breken, 1x honing afnemen en 1x inwinteren, is voor een gezond bijenvolk het meest ideaal.
Maar leuker is het om af en toe even te kijken[;)]en te leren.


Vriendelijke groeten,
Hylke

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Bijenhouden leuk?

Bericht door LWPisa » ma 04 jun 2007, 16:13

Anita, het gedoe met Varroa en andere ziekten is inherent aan een natuurhobby...of je nu een tuinvijver maakt of paarden houd, je zal altijd te maken krijgen met verstoringen en ziekten. Dat maakt het zowel lastiger als interessanter om er mee om te gaan.

Imkeren is kicke.

De jonge imkers kennen niet anders als bijen met Varroa...

L.

JohnBee
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 11:15
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouden leuk?

Bericht door JohnBee » ma 04 jun 2007, 17:04

Probeer eens (via een vereniging in jouw buurt) contact te krijgen met een hobby-imker met hooguit zo'n 2 tot 6 volkjes. Dat is dan iemand die waarschijnlijk ongeveer werkt zoals jij wilt gaan werken.
Ook een 'kleine' enthousiaste imker toont je (denk ik) graag zijn volken en kan je een goede indruk geven van 'klein' imkeren.

Succes,

John.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Bijenhouden leuk?

Bericht door willem » ma 04 jun 2007, 19:01

Anita
De secretaris van de imker vereniging in Almere is:

R.J. Veldhuizen Gipskruidweg 222
1313 CZ Almere
tel.: 036-5342899
E-mail: robertveldhuizen[ apestaart ]planet.nl

Groeten, Willem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sikkie68 en 42 gasten