moerloos volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bernard Kuijpers
Berichten:18
Lid geworden op:do 19 jun 2003, 22:14
Locatie:Netherlands
Contacteer:
moerloos volk

Bericht door Bernard Kuijpers » do 07 jun 2007, 20:39

Heb een moerloos volk 7 ramen met bijen geen broed.
Ook heb ik een klein volkje met op 1 raam een mooi rond broednest van 10 cm doorsnede gesloten broed.
Kan ik deze verenigen zodat het 1 volk wordt.
Zo ja wat is de beste methode

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: moerloos volk

Bericht door de vos roger » do 07 jun 2007, 21:22

Bernard,er zijn verschillende mogelijkheden om zoiets te verenigen.
Ik zou eerst de koningin opsluiten in een invoerkooitje met suikerdeeg en dan de beide volken nat bestuiven met wat lauw suikerwater.
Het broednestje in het midden hangen met het invoerkooitje en een weekje met rust laten.De bijen zullen elkaar droog likken en dezelfde geur krijgen.
groetjes

roger

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moerloos volk

Bericht door Dirk Blanken » vr 08 jun 2007, 00:46

Bernard, ik zou eerst in het grote zogenaamde moerloze volk een raam met broed in alle stadia zetten en kijken of ze daar redcellen op aanzetten, niet dan zit er toch een koningin in die geaccepteerd is maar nog niet legt.
Zo'n koningin kan je er alleen maar uit krijgen door de hele handel te zeven ev door het volk af te stoten voor een nieuwe kast op dezelfde plaats met een moerrooster voor het vlieggat en een inloopplank van een 1/2 meter en daar het hele volk op af te slaan.
De koningin kan niet naar binnen.
Doodmaken en dan weer controle met een raam in alle stadia zetten ze dan wel doppen aan dan het raam verwijderen en dan lukt de verenigin met een krant hoogst waarschijnlijk
Als je zeeft met een moerrooster op de bakken moet je ook het vlieggat voorzien van een streep moerrooster want de jonge moer kan opvliegen en via het vlieggat weer naar binnen gaan.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten