jonge moeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:
jonge moeren

Bericht door monique » ma 11 jun 2007, 22:51

Ik heb dit jaar volken waar de jonge moeren of ( nog)niet aan de leg zijn, of uberhaupt niet aanwezig zijn.( mislukt) Dat weet ik eigenlijk niet zeker. kast waar begin Mei al doppen waren gebroken, is nu alleen wat hagelschot aanwezig, kan niet echt eitjes vinden. Bij andere kasten waar in de loop van Mei doppen gebroken zijn kan ik ook niet echt eitjes vinden. Ik heb niet uitgebreid gezocht, want ik wil het volk ook weer niet "overhoop"halen.
Alle kasten vliegen goed, halen stuifmeel,nectar, cellen zijn gepoetst ed.
Moet ik het nog even afwachten, of bij de echte twijfel gevallen ingrijpen( raam met eitjes inhangen)?
Ik begin wel een beetje "onrustig"te worden.
[:(]monique

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: jonge moeren

Bericht door Dirk Blanken » di 12 jun 2007, 18:48

Monique, hagelschot kan ook ontstaan omdat er in veel cellen stuifmeel of honing zat toen de koningin begon te leggen.
Ik zou me nog geen zorgen maken.
Ik heb al meegemaakt dat jonge koninginnen eerst 1 a 2 ramen met darrenbroed legden en het werden de beste koninginnen.
Ook gaan sommige koninginnen aan de leg voordat het broed uitgelopen is en ook dat zijn vaak de beste koninginnen.
Je zegt ik kan niet echt eitjes vinden bedoel je daarmee dat je hier en daar eitjes ziet.
Elke koningin begint weer anders te leggen, normaal is van binnen en dan telkens een rondje er omheen, maar ik heb het ook al anders om meegemaakt, dus eerst een grote cirkel en dan naar binnen.
Natuurlijk kan je ook eierleggende werksters hebben maar dat lijkt me sterk, bij meerdere volken, bovendien zitten er dan 5 tot heel veel eitjes in 1 cel.
Alleen wat hagelschot dat vind ik wel wat vreemd, bedoel je dan dat hier en daar een cel gesloten of dat in het gesloten broed een aantal cellen niet belegd zijn.
Je zei ook dat je niet uitgebreid gezocht heeft, dat moet je nu juist wel doen, zeker na anderhalve maandsvolken die moeten nu goed broed hebben.
Dus kies een volk uit en spit het door.
Als ze goed halen is het bijna altijd goed.
Vanaf het tijdstip dat je de koningin afhaalt duurt het minimaal 24 dagen voordat de koningin normaal aan de leg gaat, tel daar een week bij op dan moet je pas na 24 + 7 = 31 dagen gaan controleren dan kan er net gesloten broed zijn ( de 1e verspreide cellen afh. van het leg gedrag van de koningin.
Dan is alles goed of je hebt leggende werksters.
Dirk


dertiende

monique
Berichten:56
Lid geworden op:za 22 apr 2006, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: jonge moeren

Bericht door monique » wo 13 jun 2007, 19:18

Het is nu bijna 6 weken geleden dat ik bij de eerste kast doppen had gebroken. Dus als ik het goed begrijp moet ik nog even afwachten.
Het hagelschot is hier en daar een lege cel, tussen de gesloten cellen. En toch wel veel over het raat verdeeld. De bijen zijn redelijk rustig, dus er zit wel een moer in.
De rest van de kasten halen allemaal redelijk stuifmeel, en naar mijn idee goed nectar.( dacht ik te zien aan hoe de bijen thuiskomen). Ik zal van de week proberen( tijd) rustig een aantal kasten na te kijken.( leve het onregelmatig werken![:(])
Bedankt voor de uitleg[:)]

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: jonge moeren

Bericht door Oude Essink » wo 13 jun 2007, 21:37

Het hagelschot is hier en daar een lege cel, tussen de gesloten cellen
En dit na 6 weken!: die gesloten cellen kunnen niet meer van die oude afgezwermde moer zijn. Als het gezonde cellen zijn -je kunt er een openen om te zien of er een gezonde pop in zit- kan het niet anders of er is een nieuwe leggende moer aan het werk. Ook binnenhalen van nectar / pollen en een rustig volk wijst daarop.
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten