reizen met onbedrade natuurbouw

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
reizen met onbedrade natuurbouw

Bericht door elmook » wo 13 jun 2007, 21:54

Sinds ik zelf bijen heb, nu het derde jaar, heb ik nog geen kunstraat of raampjesdraad gebruikt. Tot nu toe bevalt dat, welliswaar met vallen en opstaan, goed. Vorig jaar heb ik met volken gereisd. Dat vanwege de verhuizing. Dat waren volledig volgebouwde standaard broedkamerramen.
Nu heb ik ook een paar volken, kunstzwermen, op combiramen. Zoiets moois heb ik nog nooit gezien, een sterke kunstzwerm die zijn volledige broedruimte uit een stuk bouwt. En dat raat voor raat op de voet te volgen...

En nu de vraag. Heeft iemand ervaring met het reizen met dit soort volken? Voor alle duidelijkheid, de rmen zijn onbedraad! Ik ben namelijk bang dat het niet goed gaat. Ik ga het niet zelf uitproberen. Ik wil dat gewoon niet op mijn geweten hebben. Tenzij... iemand anders het al geprobeerd heeft!

Alweer:
B.v.d,

Elmar

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: reizen met onbedrade natuurbouw

Bericht door LWPisa » wo 13 jun 2007, 22:46

Hoi, ik heb wel eens een volk op onbedrade raten verplaatst in de auto en dat is goed gegaan. Maar het volk stond wel zacht op de achterbank ipv hard in de achterbak, was er met zorg ingetild (raten in de rijrichting) en ik reed zeer voorzichtig over drempels en in bochten.

Zolang je zoveel mogelijk zijdelingse stoten en krachten vermijdt en je volk gedempt op schuimrubber ofzo neerzet moet het kunnen.

L.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: reizen met onbedrade natuurbouw

Bericht door Bart de Coo » do 14 jun 2007, 10:50

Volgens mij zijn met name de zijdelingse schokken funest. De raat zit aan de toplat goed vast gemetseld, maar de zijkanten zitten nog wel eens los en daar schuilt het gevaar! Als je de kast scheef houdt, of als de kast een klap van opzij krijgt, dan gaan de raten heen en weer zwaaien en dan breken ze waarschijnlijk vlak onder de toplat af.

Ik heb dat vorig jaar tot mijn schande en schaamte moeten ervaren toen ik met een ongespijlde korf naar de heide reisde. Ik had een maandje of twee daarvoor een mooie zwerm geschept en ik was vervolgens te lui geweest om de korf even te spijlen. Ik dacht, dat gaat wel goed. Mooi niet dus.

Nu kun je 'natuurbouw' in een korf niet vergelijken met die in raampjes, vanwege de lange, rechte bovenkant van de raampjes: volgens mij heeft natuurbouw in een kast veel meer houvast - als je zo debiel bent als ik om de korf niet te spijlen. Maar nogmaals, de zijwaartse klappen, dáár komt het gevaar vandaan. Neem bochten dus heel voorzichtig.

Tot slot zou je nog rekening kunnen houden met de factor 'temperatuur' (Warm weer = zachte raten: niet reizen dus) en de factor 'leeftijd van het nest' (Als het volk er al een paar maanden in zit, dan zijn de raampjes meerdere malen bebroed geweest, wat ze stevigheid geeft).

Zou er niet iemand willen inhaken die wel eens reist met toplatkasten ('top bar hives')?

Groet,


Bart de Coo

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: reizen met onbedrade natuurbouw

Bericht door Astrid Schoots » vr 15 jun 2007, 10:49

Bart de Coo schreef:

Zou er niet iemand willen inhaken die wel eens reist met toplatkasten ('top bar hives')?
Groet,
Bart de Coo
Ik wil wel inhaken bij de goede adviezen van Bart, al heb ik niet noemenswaardig gereisd met toplatkasten. Maar ik kan wèl uit ervaring spreken vanuit 'gewoon' risicovol gebruik: ik houd de raampjes niet altijd zoals het hoort: in het vuur van bijv. koningin zoeken is het raam vaak verre van keurig verticaal.
Bij verse raat die alleen nog boven vast zit gaat de raat direct krom hangen; gebroken is het nog nooit omdat ik dan gelijk de stand verbeterde. Maar het is dan wel link en breekbaar. Oudere ramen (broed en honing) kan je houden hoe je wilt; als de raat boven en opzij vast zit zal het niet breken, hoe ruw je ook doet.
Astrid

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: reizen met onbedrade natuurbouw

Bericht door J.R. » za 16 jun 2007, 21:34

Astrid, bij toplatkasten heb je toch geen zijlat waar ze de raad op vast kunnen zetten?
Groet, Jan

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: reizen met onbedrade natuurbouw

Bericht door Astrid Schoots » zo 17 jun 2007, 15:46

J.R. schreef:
Astrid, bij toplatkasten heb je toch geen zijlat waar ze de raad op vast kunnen zetten?
Groet, Jan
De toplat is alleen maar nodig om de bijen een zetje in de goede richting te geven, zodat ze de raat mooi in het midden van het raampje bouwen. Bijen bouwen graag aan een duidelijke rand of scherpe lijn. Als je een leeg raam zonder toplat of voorbouwstrookje inhangt, willen ze de raat wel eens een stukje opschuiven en bouwen ze het aan de scherpe rand vast, zeker als je 38,5 mm raatafstand hebt. Wanneeer de bijen dan niet 'gedwongen' worden het aan de toplat te bouwen, schuiven ze bij elke raat iets op, om zo zelf de afstand te verkleinen. Het kan dan in het uiterste geval gebeuren (als je een paar kale ramen zonder toplat naast elkaar hebt hangen), dat de raat tenslotte bijna naast het raampje gebouwd wordt. Driehoekige ZIJlatten zijn dus niet nodig, want als de bijen de raat mooi in het midden van de toplat bouwen, blijven ze vanzelf in het midden.
Ik hoop dat ik het duidelijk uitleg: een driehoekig latje is dus niet nodig voor houvast ofzo, want bijen kunnen aan/op/in alles bouwen, maar is alleen om de richting te beinvloeden. Als een raam volledig is uitgebouwd zit het dan dus ook opzij stevig vast. Grote combiramen echter zijn zo hoog, dat de raat scheef kan gaan hangen; in dat geval zijn bijsturende en 'uitnodigende' driehoekslatjes aan de zijkant wel zinvol, anders niet.
De onderkant bouwen bijen niet vast vanwege de noodzakelijke beweeglijkheid van de raat, om trillingen van dansen en andere communicatie goed te kunnen voelen.
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten