simplexkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

testudo
Berichten: 48
Lid geworden op: do 14 jun 2007, 18:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

simplexkast

Bericht door testudo » za 16 jun 2007, 16:01

Ik heb een vraagje over de bouw van een simplexkast.Ik heb reeds een moerrooster en een glazen afdekplaat gekocht (omdat dit moeilijk zelf te maken is ) en die hebben een afmeting van 460 x 460. Nu zie ik op de bouwtekeningen van een simplex 11 raamer dat de buitenafmetingen 459 x 473 zijn. Vanwaar dit verschil in afmetingen?

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: simplexkast

Bericht door buckfast_beekeeper » za 16 jun 2007, 16:17

Hallo testudo,

460 X 460 zijn de buiten afmetingen van een simplex kast van "Het Bijenhof".

De buiten afmetingen volgens de tekeningen die ik ooit kreeg van "het studiecentrum" in Gent zijn 455 X 455. 459 X 473 kan normaal niet omdat de kast vierkant is. Dit maakt makkelijk switchen tussen warm en koudbouw mogelijk.

De wanden zijn op de aangehaalde tekeningen 22mm WBP. De raampjes rusten op een wand van 18mm. Dit hoeft geen WBP te zijn. Een latje van de juiste dikte en hardboard kan ook om gewicht te besparen.

Velen werken ook met WBP 18mm. Zorg er dan wel voor dat de binnenruimte gelijk blijft en de buiten afmetingen wat kleiner.

Moerrooster koop ik momenteel in plastiek (Nicot) en ik snij het op maat zoals ik nodig heb. De rooster ligt dan gewoon in de bijenruimte tussen de ramen. Ik vind dit handiger dan de ijzeren roosters met houten kader.

Als afdekking is een stevig stuk plastiek voldoende. Weegt een stuk minder als glas. Is ook een stuk minder breekbaar. En vooral een stuk goedkoper.

Laat ons zeggen dat alles aan de kastenbouw secuur is. Wil alles netjes passen is het echt millimeter werk. Een paneelzaag is dan wel welkom.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

testudo
Berichten: 48
Lid geworden op: do 14 jun 2007, 18:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: simplexkast

Bericht door testudo » za 16 jun 2007, 16:24

Wat bedoel je eigenlijk met WBP? Welke houtsoort is dit? Wat denk je van een kast in betonplex, kwestie van goed weersbestendig te zijn en langere levensduur.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: simplexkast

Bericht door de vos roger » za 16 jun 2007, 17:18

Hallo Testudo ,welkom op het forum .
Met WBP wordt bedoeld watervast verlijmde platen,in dit geval hier multiplex(meerdere lagen).Het zijn meestal tropische houtsoorten die daarvoor gebruikt worden.
Betonplex is ook watervastverlijmd maar nog beter van kwaliteit voor buitenwerk(ook een hogere kostprijs).Een imker in mijn buurt gebruikt al meer dan 20jaar zijn kasten in betonplex en ik zie er nog geen slijtage op.

roger

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: simplexkast

Bericht door Dirk Blanken » za 16 jun 2007, 18:16

Roger, hoe is het met de slijtage van zijn rug.
Dirk

dertiende

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: simplexkast

Bericht door de vos roger » za 16 jun 2007, 19:49

Ja....,hij heeft wel een kabelsysteem boven zijn kasten waarmee hij de honingzolder en broedkamer moeiteloos kan mee optillen.Ja betonplexkasten zijn wel duurzamer maar ook iets zwaarder.[:)]

roger

testudo
Berichten: 48
Lid geworden op: do 14 jun 2007, 18:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: simplexkast

Bericht door testudo » za 16 jun 2007, 21:24

Roger, Op deze site heb ik de bouwtekeningen gevonden , weliswaar van een 10 raamer.
http://www.imkersvereniginghelmond.nl/spaarkast.pdf
Als ik dan 38mm bijtel kom ik bij een 11 raamer.
Maar dan nog zit ik volgens die tekening met 1 buitenafmating van 473mm.
i.p.v. 460mm.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: simplexkast

Bericht door buckfast_beekeeper » za 16 jun 2007, 21:33

Hallo Frank,

Je hebt de tekeningen van een Nederlandse spaarkast. Net weer even een ietsje anders.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

testudo
Berichten: 48
Lid geworden op: do 14 jun 2007, 18:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: simplexkast

Bericht door testudo » za 16 jun 2007, 21:57

Hallo Theo,
Waar kan ik een goeie bouwtekening vinden voor een simplexkast?
Ek zou er ontzettend mee geholpen zijn want ik ben nog helemaal nieuw in deze hobby.
Alvast dank voor de antwoorden.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: simplexkast

Bericht door Dirk Blanken » zo 17 jun 2007, 15:54

Frank, ik zou een tekening bij het bijenhuis opvragen.
Ev. kan je ook de eerste simplexkast compleet bij het bijenhuis bestellen dan weet je zeker dat je met de juiste maten werkt.
Iedereen die met simplex heeft gewerkt weet dat zelfbouw onderling met andere imkers nooit past.
Dikte hout of 2mm verschil in maat geeft al ellende.
Ik heb net dit jaar 30 simplexkasten verkocht omdat ik zat was van het onderhoud.
Ik heb er meer dan 25 jaar meegeimkerd met tevredenheid.
Bodems met gaas maken ev.afsluitbaar met varroalade, dan kan je probleemloos reizen.
De maten voor een 10 raamskast zijn dezelfde als voor een 11 raamskast alleen de onderlinge afstand ( hart raam naar hart raam ) wordt i.p.v. 38 mm 35 mm.
Deze 35 mm is een veel natuurlijker afstand voor werksterbroed.
Je komt dan een paar mm tekort die komen aan de beide zijkanten.
Er zijn bij een goede imkerszaak 11 raams afstandsrepen te krijgen die hebben dan automatisch die 35 mm raamafstand.
Echt je eerste kast kopen geeft je veel steun en controle bij het zelf bouwen.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten