zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

zwerm

Bericht door Barry Sp » di 19 jun 2007, 19:33

hoi,

ik heb vandaag een zwerm moete weg halen bij en boer,en dat heb ik ook geprobeerd maar de zwerm zat op een moeilijke plek om een boom stam heen van een laagstam fruitboom!!! en heb ik de korf er bij gezet en een beetje bijen van de stam af geveegt zo dat ze er van zelf in zouden lopen maar na 1 uur zat ze nog niet in de korf en toen heb ik geprobeerd om ze in de korf te vegen maar dat was geen goed idee wandt binnen en 1min was de zwerm al weer in de lucht en daar na heb ik de zwerm niet meer gevonden!!!!

B.Speet

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Dirk Blanken » wo 20 jun 2007, 17:33

Barry, een zwerm moet je eerst lekker nat sproeien dan vertrekt hij niet zomaar.
Als je ze van een boomstam moet schrapen in een korf kijk je eerst of je de koningin kan ontdekken, die zit meestal in een kuiltje aan de schaduwkant.
Verder moet je van beneden naar boven vegen dan latan ze makkelijker los, als je het andersom doet dat geeft dat veel meer wrijving en irritatie van de bijen, als je dakpannen afneemt probeer je ze ook niet van boven naar beneden los te maken.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Bart de Coo » wo 20 jun 2007, 23:22

Afgezien van het feit dat Dirk hier volgens mij prima tips geeft - sproeien, moertje zoeken, van beneden naar boven - vind ik de vergelijking met die dakpannen niet zo sterk: ik zou dakpannen nou juist wel van boven naar beneden verwijderen! De bovenste ligt toch bovenop de onderste?[:p]

Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Barry Sp » do 21 jun 2007, 15:57

Hoi,Dirk

De zwerm zat onder aan de stam bij de grond daar kun je de korf niet goed onder houden!?

B.Speet

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Dirk Blanken » do 21 jun 2007, 18:13

Inderdaad Bart de vergelijking gaat mank, maar de bijen hangen wel dakpansgewijs.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten