Gebruikte emmers.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Gebruikte emmers.

Bericht door Barry Sp » za 30 jun 2007, 16:29

Hoi,

Ik heb bij en patat zaak emmers gehaald maar nou hebben ze ook emmers er bij gedaan waar pindasaus in gezeten heef,kun je die nog gebruiken voor er honing in te doen? in verband met de geur!

B.Speet

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Gebruikte emmers.

Bericht door buckfast_beekeeper » za 30 jun 2007, 16:48

Ik zou het alleszins niet gebruiken. Emmers van (brood)vet en fondant bij de warme bakker zijn veel geschikter. In een 28l emmer gaat ongeveer 40kg honing. Nog lekker te hanteren.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Gebruikte emmers.

Bericht door kreydt » zo 01 jul 2007, 06:39

Bij het Kruidvat verkoopt men pastilles om kunstgebitten te reinigen. Deze zijn ook ideaal om recipienten te ontsmetten en te ontgeuren.
Vullen met lauw water, pastilles erin kieperen, een dagje laten staan en dan spoelen.

kg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Gebruikte emmers.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 03 jul 2007, 11:45

Ik maak mijn eigen suikerwater voor het inwinteren en gebruik daar ook de 'gratis' emmers voor van snackbars. Zij zijn blij dat ze deze emmers kwijt zijn ivm met afvalkosten. Even heel goed reinigen. Zie bijdrage Kreydt. Het wordt een ander verhaal met haring emertjes! Die geur is er nooit meer uit te krijgen.

jp

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gebruikte emmers.

Bericht door Dirk Blanken » di 03 jul 2007, 18:43

Jelte volgens mij trekken de bijen zich van de geur niets aan na grondig schoonmaken.
Als ik zie waar ze water halen, dan is de geur niet belangrijk.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Gebruikte emmers.

Bericht door Albert Stoter » di 03 jul 2007, 22:38

Sinds kort doe ik suikerwater in een 6 literfles waar eerst wasverzachter in zat. Die geur blijft er na tig keer spoelen gewoon in zitten. Ook het uitgeschonken suikerwater blijft er naar ruiken, maar je proeft het niet (ik niet tenminste).
Nu heb ik de indruk dat de bijen (na een paar keer voeren) sneller in de gaten heb dat er nieuwe voorraad suikerwater is. Zo'n geurtje heeft dan wellicht zelfs een voordeel?

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Gebruikte emmers.

Bericht door Astrid Schoots » wo 04 jul 2007, 16:59

Albert Stoter schreef:
Sinds kort doe ik suikerwater in een 6 literfles waar eerst wasverzachter in zat. Die geur blijft er na tig keer spoelen gewoon in zitten. Ook het uitgeschonken suikerwater blijft er naar ruiken, maar je proeft het niet (ik niet tenminste).
Nu heb ik de indruk dat de bijen (na een paar keer voeren) sneller in de gaten heb dat er nieuwe voorraad suikerwater is. Zo'n geurtje heeft dan wellicht zelfs een voordeel?
Wat wij niet proeven of ruiken kan geen argument zijn, als je kijkt naar de oneindig veel beter ontwikkelde zintuigen van sommige dieren -en het reukvermogen van de bijen. Wat wij niet meer kunnen ruiken kan voor dieren nog steeds een helse stank zijn, waarbij ik vooral bedoel dat parfum uit wasverzachter stinkt en een goeie beerput of lekkere stinksloot heel acceptabel kan zijn (rijk aan mineralen[:)]).
Verder: bijen onthouden veel en leren snel: na twee keer voeren hoeven ze niet lang meer te zoeken naar de suikerbak, al ruikt het naar niks!
Astrid

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Gebruikte emmers.

Bericht door Æbe » wo 04 jul 2007, 19:47

Ik heb bij en patat zaak emmers gehaald maar nou hebben ze ook emmers er bij gedaan waar pindasaus in gezeten heef,kun je die nog gebruiken voor er honing in te doen? in verband met de geur!
ik heb ze vroeger ook veel gebruikt,maar liet ze een jaar rustig luchtig schimmelen,waarna ze gemakkelijk schoon te maken waren met zand en water,tegenwoordig pot ik mijn eigen honing direkt op voor de verkoop

Æ.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Gebruikte emmers.

Bericht door Albert Stoter » do 05 jul 2007, 11:55

Astrid Schoots schreef: Wat wij niet proeven of ruiken kan geen argument zijn
Dat bedoel ik ook niet te zeggen, maar ik kan alleen op mijn eigen zintuigen afgaan om te beoordelen of ik de boel goed schoon heb. De echte toets is natuurlijk altijd: hoe reageren de bijen.
waarbij ik vooral bedoel dat parfum uit wasverzachter stinkt
Dat vind ik zelf ook stinken (en vind wasverzachter onzin), maar hoe weet je dat de bijen dat ook vinden stinken? Mijn bijen leken er tamelijk enthousiast over.
bijen onthouden veel en leren snel: na twee keer voeren hoeven ze niet lang meer te zoeken naar de suikerbak, al ruikt het naar niks!
In mijn geval (waarin ik tegen de "anti-roverij-regels" zondig en de bijen graag snel bij het voer heb) ligt het misschien net iets anders:
Ik geef kleine (bevruchtings) volkjes soms (als het me nodig lijkt) buiten het kastje suikerwater in zo'n kolfje die vogelhouders ook wel gebruiken om vogels in een kooi van water te voorzien (als het waterniveau daalt dan kan er weer een luchtbel in, je kent het vast wel). Dat doe ik tegen de schemering om roverij te voorkomen (en heb deze ook nog niet geconstateerd) en betreft dus een klein kolfje die ze - zodra ze het in de gaten hebben - meestal binnen een uur hebben leeggedronken (en dan zeg ik dat netjes). Die kolfjes blijven er permanent staan (ook als extra orientatiepunt), en staan dus meestal leeg.
Ik vul dat kolfje dus als er bijna geen vliegverkeer meer is, en ik heb echt stevig de indruk dat ze nu (met toevalligerwijze wasverzachtergeur) sneller dan voorheen in de gaten hebben dat er weer eens suikerwater in dat kolfje zit.
Ik voer buiten het kastje vanwege de warmtehuishouding en om zo'n bevruchtingsvolkje zo min mogelijk te storen.

Excuus Barry, je startte dit topic over geur in emmers voor honingopslag.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gebruikte emmers.

Bericht door Dirk Blanken » do 05 jul 2007, 18:26

Wat een geemmer.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten