zwerm in schoorsteen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

francois
Berichten:6
Lid geworden op:di 29 mar 2005, 13:23
Locatie:Nederland
Contacteer:
zwerm in schoorsteen

Bericht door francois » di 17 jul 2007, 09:55

hallo allemaal,
Ik word wel eens gebeld om iemand van een bijenzwerm te verlossn. Gisterenavond een zwerm tegen een schoorsteen van een bungalowtje. Een stenen schoorsteen pakweg 100 bij 100 cm. Voor ik arriveerde hadden de bijen een gat gevonden en nu zitten ze met z'n alle IN de schoorsteen. Dwz in de ruimte tussen de gemetselde schoorsteenmuurtjes en de twee pijpen. Ruimte zat om eens flink te gaan bouwen en een gezinnetje te stichten...
Hoe krijg ik die bijen eruit zonder de zaak te ontmantelen? Ik heb de bewoners het advies gegeven om in de loop van de dag de openhaard te gebruiken, niet te veel, in de hoop dat het de bijen spoedig te warm wordt en tijdig op zoek gaan naar iets anders.
Is er een betere methode zonder dat er doden vallen? Heel veel tabaksrook in het gat blazen? Ik vrees dat de imker zelf eerder onpasselijk wordt dan dat de bijen zich daardoor laten verjagen.

Wellicht een ervaringsdeskundige onder u.
hartelijke groet,
FranÇois

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: zwerm in schoorsteen

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 17 jul 2007, 16:33

Hoi Francois

Je zou het kunnen proberen door er een kast voor te plaatsen.
Je moet dan wel zorgen dat de bijen alleen nog de schoorsteen kunnen verlaten door de kast. In de kast hang je een raam met open broed. Als je geluk hebt verhuist het hele zooitje dan naar de kast.

Zie ook

Code: Selecteer alles

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7361

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: zwerm in schoorsteen

Bericht door Bart de Coo » di 17 jul 2007, 22:37

Jaap,

Je vergeet erbij te vertellen dat de bijen uit het verhaal waar jij naar verwijst het gat in de muur wel konden verlaten, maar niet meer terug konden. De kunstje flikte je met een bijenuitlaat. Maar ja, je moet maar net de mazzel hebben dat je een kast zodanig kunt ophangen dat de bijen er doorheen moeten. Dat zal niet altijd lukken.

Bart

francois
Berichten:6
Lid geworden op:di 29 mar 2005, 13:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm in schoorsteen

Bericht door francois » wo 18 jul 2007, 11:34

Bedankt voor de tips. Het zal niet meevallen aan een schoorsteen op de een of andere manier een kast vast te maken. Ik denk dat je met behulp van een bijenuitlaat hooguit de vliegbijen (haalsters) vangt, de moer en de jonge hulpjes die in zo'n zwerm zijn meegekomen zullen blijven waar ze zijn. Tenzij het te warm wordt! Want:
De bewoners hebben op mijn advies de kachel zachtjes laten branden en na een uur of 5 (!) zat de hele zwerm weer buiten aan de schoorsteen. Een collega imker uit Lelystad heeft op gevaar van eigen leven kans gezien het zaakje in een korf te krijgen. Het gerucht gaat dat in de buurt een schoorsteen (die blijkbaar nooit gebruikt wordt?) permanent door een volkje bewoond wordt en het daar een zwerm van zou zijn. Zoals een uit een karekietennest geboren meisjes-koekoeksjong later bij voorkeur karekietennesten uitzoekt om haar ei kwijt te raken. Daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen.
Tja, wie zal het zeggen...
Groet,
FranÇois Hogenboom, Lelystad, wie weet ooit weer koolzaadstad.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten