Zwerm naar de heide ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

johanhiddink
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 10:41
Locatie: Heelweg/Varsseveld
Contacteer:

Zwerm naar de heide ?

Bericht door johanhiddink » wo 01 aug 2007, 12:33

We hebben vrijdag (27 juli) een zwerm geschept bij mensen in het dorp.
Ongeveer 0,5 ltr. suikerwater gevoerd.
De koningin is inmiddels weer goed aan de leg, en de zwerm zit op 6 ramen in een spaarkast.
We zijn van plan om met deze zwerm naar de heide te gaan (Honingkamer op broedbak).
Kan iemand ons vertellen of dit kan, kan de zwerm goenoeg halen voor het broed en daarna ook nog de honingkamer vullen?

Johan Hiddink schreef op 11 oktober het vervolg
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7931
de rubriekbeheerder

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm naar de heide ?

Bericht door Hans van der Post. » wo 01 aug 2007, 12:50

Johan de zwerm die je hebt opgezet begint pas een beetje te groeien NA drie weken van het huisvesten. Immers duurt het van ei tot bij drie weken en dan nog minstens 14 dagen voordat de "nieuwe" bijen haalbijen worden. Zou het volk vertroetelen met regelmatig kleine beetjes suikerwater te voeren ½ jampot per dag 1 op 1 dan krijg je nog een mooi wintervolk.
Hans

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zwerm naar de heide ?

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 01 aug 2007, 13:09

Hallo Johan,

Van verschillende imkers heb ik reeds begrepen dat er wel wat bijen sneuvelen op de heide. Een massa spinnenwebben en het gevolg laat zich raden. Zoals Hans reeds schreef, pas binnen 3 weken lopen de eerste bijen uit. In eerste instantie zal je zwerm eerst verkleinen voor hij weer begint te groeien. Extra sterfte op de heide is dan niet echt wat het volk nodig heeft.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm naar de heide ?

Bericht door Dirk Blanken » do 02 aug 2007, 18:32

Johan, een zwerm is beladen met voer en kan zich meestal een dikke week goed redden wat betreft uitbouwen van de 1e raten etc.
Na 4 a 5 dagen kan je het volkje gaan voeren maar waarom 1 op 1 volgens mij hebben ze het dan nog niet echt nodig en slaan ze het voer op.
1 op 1 moeten ze indikken om op te slaan dus waarom dan niet 2 suiker op 1 water dan verspillen ze minder energie aan het indikken.
1 op 1 moet je alleen gebruiken als volken niets meer hebben/droogstaan en de suiker direct nodig hebben.
Ik zou het volkje thuis laten staan of er moet thuis heel weinig te halen zijn.
Opbrengst krijg je zeker niet, die krijg je alleen in de vorm van snellere ontwikkeling dan.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm naar de heide ?

Bericht door Hans van der Post. » do 02 aug 2007, 22:15

Dirk ik moet reageren![:)] Zowel vanuit jou plek als de mijne is het niet te zien of er bij Johan nog "dracht" is. Daarom voeren! en 1 op 1 hoe meer bijen een volle honingmaag hebben hoe sneller er gebouwd wordt. Meer vocht in de het te voeren suikerwater hoe meer ze hun best moeten doen; temperatuur opvoeren en verdampen is allemaal ten voor dele van het was zweten. Perslot heeft nectar gemiddeld 20% suikers en daar bouwt een zwerm mooie raten van.
Hans

johanhiddink
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 10:41
Locatie: Heelweg/Varsseveld
Contacteer:

Re: Zwerm naar de heide ?

Bericht door johanhiddink » do 02 aug 2007, 23:32

Hallo Hans, Dirk
Ik moet even iets recht zetten, ik heb de zwem gevoerd met Api-invert,en niet met suikerwater zoals eerder vermeld.
Er was al flink wat van dit spul opgeslagen in de raten.
Naast ons bijenstalletje hebben we een stukje grond waarop we diverse drachtplanten hebben gezaaid, o.a. faselia.
Er is dus genoeg te halen.
Maar op de heide is toch ook voldoende te halen, dus waarom dan niet?
Ik zal het maar zeggen, de zwerm staat nu met andere volken op de Ginkelse Heide.
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan, en zal het vermelden op het forum.

johanhiddink
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 10:41
Locatie: Heelweg/Varsseveld
Contacteer:

Re: Zwerm naar de heide ?

Bericht door johanhiddink » vr 03 aug 2007, 14:07

Ik weet het ook niet, maar ik probeer door vragen en door zelf dingen uit te voeren ervaring op te doen.
Een wat meer ervaren imker met wie we samenwerken, gaf mij het advies om de zwerm naar de heide te doen.
Zoals ik in het begin schreef, hebben we winterplaats voor 4 volken.
Op dit momenthebben we (met deze zwerm erbij) 7 volken, dus zullen we voor de winter en na de heide wel moeten verenigen.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm naar de heide ?

Bericht door Dirk Blanken » vr 03 aug 2007, 19:06

Hans, ik voer alleen 1 op 1 als de volken droog staan, absoluut geen voer meer hebben. Als een zwerm stekerig is kan het een honger zwerm zijn.
Dan is 1 op 1 voeren aan te bevelen.
Een normale zwerm heeft direct na het eerste uitbouwen 2 halve raten met los voer dat hebben ze meegenomen, en dan zitten de bouwbijen nog vol.
Als een volk afgezwermd is is er ook veel honing weg, dus is het in eerste instantie een kleine week niet nodig om bij te voeren.
De bouwdrift zit al in een zwerm die hoef je echt niet te stimuleren.
Een zwerm is ideaal van samenstelling en haalt als een gek zeker in die eerste week als er nog geen broed is.
2 suiker op 1 water voeren is altijd goed.
Als ze het direct nodig hebben kunnen ze water halen ook bij slecht weer, hebben ze het niet direct nodig dan hoeven ze het veel minder in te dikken.
Maar iedereen doet het op zijn manier.
Belangrijk is vooral dat je van een klein volk niet kan verwachten dat hij grote hoeveelheden suikerwater opneemt zeker niet als er maximaal broed in zit.
Maar een goede zwerm kan je na een week rustig 5 liter aanbieden binnen twee dagen is het opgenomen.
Volgens mij komt dat door de goede samenstelling en omdat het broed nog bijna niet bedekt hoeft te worden.
Daarom geef ik een zwerm vaak een paar lichte uitgebouwde HK ramen voor het voeren mee dan zit dat voer op de goede plaats.
Na het opnemen zet ik de volste raat aan de zijkanten.
Die 5 liter komt er alleen op als het weer niet meewerkt anders laat ik ze gewoon hun gang gaan.
Een goede zwerm heeft dan zeer weinig begeleiding nodig, die kan voor zichzelf zorgen.
Ik wil alleen de koningin zien als dat een klein zwart rakkertje is wordt ze snel gewisseld met een van mijn reserve moeren.
Dan nog even controleren of ze haar niet stil willen wisselen.
Dirk


dertiende

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm naar de heide ?

Bericht door Dirk Blanken » vr 03 aug 2007, 19:14

Johan, je had beter de kleinere volken begin juli al kunnen verenigen die krijgen dan na een maand meer overmaat aan vliegbijen en dat is echt nodig op de heide wil je heidehoning halen.
Als koninginnen goed zijn kan je ze even bewaren in 6 of 3 ramers met een paar ramen bijen, in jouw situatie is 1 of 2 koninginnen voldoende.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zwerm naar de heide ?

Bericht door Bart de Coo » vr 03 aug 2007, 22:28

Johan,

Als je op 27 juli nog een zwerm schept, dan is dat bijna zeker weten een 'heidezwerm', d.w.z. een oude moer die voor de tweede keer aan de zwerm gaat. De oude korfimkers vonden deze zwermen het meest geschikt om er raathoning mee te halen. Ik vermoed dus dat deze zwerm, die inmiddels op de heide staat heb ik begrepen, veel honing gaat halen. Ik zou dus zeggen: geen druppel voer meer geven, veel bebroede raten erin stoppen, na de heide de honing uit de broedkamer slingeren, moertje de nek om draaien en de bijen verenigen met een ander volk. Moeren die twee keer gezwermd hebben, presteren volgend voorjaar niks meer, is mijn ervaring.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten