Geschepte zwerm toch voeren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

reijmerink
Berichten:16
Lid geworden op:di 09 apr 2002, 17:17
Locatie:Nederland
Contacteer:
Geschepte zwerm toch voeren?

Bericht door reijmerink » di 07 aug 2007, 09:44

Gisteren in een woonwijk bij vliegveld de Kooy, Den Helder een zwermpje geschept. Volgens de omwonenden zat de zwerm drie dagen 50 meter verderop en nu sinds twee dagen in een appelboompje. Alles verliep volgens plan. Zo goed als gehele tros afgeslagen in een zesramer. In de zesramer nieuwe broedramen geplaatst. De vraag is of ik niet toch moet bijvoeren, aangezien ze vandaag al 4+ dagen op de eigen voorraad aan het leven zijn. De volgende vraag is dan of ik er goed aan doe om ze op nieuwe broedramen te plaatsen. Ze kunnen nu het voedsel de komende dagen nog niet opslaan. Groet, David

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Geschepte zwerm toch voeren?

Bericht door Bart de Coo » di 07 aug 2007, 12:28

Gistermiddag een zwerm geschept in Doetinchem. De zwerm lag uitgestrekt in een border tussen de vlijtige liesjes. Ik besloot om er een kast bovenop te plaatsen. De kast was al vele malen gebruikt en ik stopte er twee uitgebouwde ramen in, de rest lege, gebruikte raampjes. Die bewafel ik over een paar dagen wel, dacht ik, als de zwerm zich in de kast gesetteld heeft. Inderdaad klommen de bijen onmiddellijk de kast, maar niet allemaal. Veel bijen bleven in kleine groepjes buiten de kast, in het zand rondbanjeren. Bovendien werd er niet gestertseld. Ik weer neer huis.

's Avonds om 8 uur gaat de telefoon. De zwerm hangt in twee kleine kluiten in twee struiken achter de kast. Gauw in de auto gesprongen. Toen ik aankwam, bleken alle bijen de kast verlaten te hebben. Toen probeerde ik de zwerm maar te scheppen met een gebruikte korf. Met de snoeischaar de beide bijenkluitjes bevrijd en afgeslagen in de korf. Ze waren verschrikkelijk sloom en lieten werkelijk alles met zich doen. Nog een uurtje koffie zitten drinken en toen ben ik maar naar huis gegaan met de zwerm. Niet alle bijen waren meegekomen, maar ja.

Waarom accepteerde die zwerm de kast eerst wel en daarna niet? Vroeg ik mij natuurlijk af. De verklaring is vermoedelijk dat ze barstten van de honger, want diezelfde avond heb ik in de keuken wat suikervoer staan maken en dat heb ik ze in een bak met een hand stro erin gevoerd. De volgende ochtend groot spektakel. De korf gonsde dat het een aard had. (Het klonk erg moerloos overigens. Dat zou dan mooi in overeenstemming zijn met het feit dat ze niet stertselden en dan ze in twee kluitjes in de struiken hingen.)

Als jouw zwerm al meer dan vier dagen in de boom hing, dan zou ik zeggen: voeren, als de sodemieter!

En dan heb ik ook weer een leuke vraag voor de volgende. Een zwerm die nú nog afkomt, is hoogstwaarschijnlijk een oude moer die voor de tweede keer zwermt. Die winter ik liever niet in en die verenig ik ook liever niet, op het gevaar af dat die oude moer de andere afsteekt. Hoe vervang je zo'n moertje door een jonge reservemoer die al meer dan een maand aan de leg is?


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geschepte zwerm toch voeren?

Bericht door Hans van der Post. » di 07 aug 2007, 12:44

Ik schreef al eerder in deze topic: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7725

"Zou het volk vertroetelen met regelmatig kleine beetjes suikerwater te voeren ½ jampot per dag 1 op 1 dan krijg je nog een mooi wintervolk.
Daarom voeren! en 1 op 1 hoe meer bijen een volle honingmaag hebben hoe sneller er gebouwd wordt. Meer vocht in de het te voeren suikerwater hoe meer ze hun best moeten doen; temperatuur opvoeren en verdampen is allemaal ten voor dele van het was zweten. Perslot heeft nectar gemiddeld 20% suikers en daar bouwt een zwerm mooie raten van."

[img]../beeld/h/hansvdpost/hans_zwermen2468.jpg[/img]
Zelf heb ik zaterdagavond in Sassenheim - een zwermmelding - uit een hulstboom twee zwermpjes geschept. Ze zaten nog geen halve meter uit elkaar en streken daar, volgens de bewoners, zo rond 16.00 uur neer. Alle twee hadden ze de grote van een voetbal.
De ene in een korf de ander in een doos. Uit de zwermpjes de moer gevist en in krulspelt en ieder in de korf "gespeld".
Omdat ik nog drie ramen dadant met kunstraat had staan heb ik de "zwerm" daarop gehuisvest. En ja suikerwater gevoerd!



Vanmorgen:
Mijn vermoeden bleek juist; Het waren twee nazwermpjes een deel van de ramen zijn uitgebouwd geen eitjes wel een lege plek voor het toekomstige broednest.
Oja een moer gezien.
De zwerm = volkje mag blijven het is rustig het lijkt een carnica met buckfast inslag.
- Piet je bent toch geen buka zwerm kwijt?
Over een week krijgt dit volkje een oxaal behandeling dan heb ik - laat in het seizoen nog een schoon(varroa) volkje
Hans

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Geschepte zwerm toch voeren?

Bericht door Dirk Blanken » di 07 aug 2007, 20:17

Hans, je kon de klok er op gelijk zetten.
Dirk zou hier zeker op reageren.
Dat een hongerzwerm wordt gevoerd is noodzakelijk, maar nu doet je voorkomen dat alle zwermen gevoerd moeten worden onafhankelijk van het weer met als reden dat ze dan beter bouwen?
Bijna had ik niet gereageerd omdat eigelijk de discussie al gevoerd is, maar de gedachte dat veel beginnende imkers nu de indruk krijgen dat je elke zwerm direct met een suikeroplossing van 1 op 1 moet gaan voeren dacht ik toch maar even een reactie.
Een normale zwerm bij goed weer bij het afkomen en daarna kan zichzelf redden, een volledige bak uitbouwen en het broed verzorgen of bij een nazwerm alles klaarmaken voor de toekomstige leggende koningin.
Mijn advies is een normale zwerm bij goed weer niet te voeren en als het weer omslaat ev een paar honingramen(Uit een volk met honing) te geven te ruilen voor niet uitgebouwde raten.
Ik denk dat we voor de beginnende imkers op dit forum voor wie dit forum eigelijk dient genuanceerd met onze mening moeten omgaan.
Ons eigen gelijk is daarbij ondergeschikt.
Dirk


dertiende

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Geschepte zwerm toch voeren?

Bericht door A.A. Staals » di 07 aug 2007, 21:25

Dirk

Goed weer wil niet zeggen dat er dracht is. Je hoeft niet te voeren als er dracht is. Voeren is dan beter dan een raam voer inhangen,

ad staals

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Geschepte zwerm toch voeren?

Bericht door Tieme » wo 08 aug 2007, 09:16

Beste allemaal,

Eigenlijk hebben we in imkerland een beetje een probleem. Hoe kun je aan een zwerm zien of hij honger heeft? En of je dus moet voeren of niet.

Zou het niet een goed idee zijn om een zwerm eerst maar eens een aantal dagen op te sluiten in een zwermkast met een voerpot erop.

Na drie dagen kun je de zwerm dan in slaan en dan weet je zeker dat ze geen honger hebben. Je kunt dan volgens het 'boekje'handelen. Ik heb het nog nooit geprobeerd. Ik heb nooit zwermen (die zijn altijd al weg als ik kom kijken), maar met kunstzwermen werkt dit wel heel goed.

Idee?

Tieme

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Geschepte zwerm toch voeren?

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 08 aug 2007, 10:05

Dirk,

Niet om de dicussie met Hans nog eens op te rakelen, maar ondanks dat jullie mening niet op één lijn ligt hebben jullie beiden gelijk.
Een goede zwerm die op een normaal tijdstip (Mei/juni) afkomt hoef je in beginsel niet te voeren. Er is normaal gesproken dracht voldoende en ze hebben een voorraadje mee genomen uit het volk waar ze afkomen. Zo'n zwerm bestaat ook veelal uit veel jonge bijen. Ze gaan uit zichzelf heel snel bouwen en er is niets aan de hand.
Zwermen die echter nu worden geschept hebben vaak niet veel te halen. Ook hebben ze zich in het volk waar ze afkomen niet ruimschoots kunnen voleten. (tenminste mijn volken zitten nu niet meer zo ruim in het voer tenopzichte van eind Mei) Deze tijd van het jaar zullen ze ook niet zo snel meer gaan bouwen. Daarom is stimulieren zoals Hans dat doet een goede oplossing voor zwermen die nu (Augustus) worden geschept als er geen goede dracht meer is.

Jaap

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Geschepte zwerm toch voeren?

Bericht door Dirk Blanken » wo 08 aug 2007, 18:38

Jaap, ik denk dat je een zwerm in het algemeen de eerste dagen met rust moet laten als het geen hongerzwerm is.
Na een dag of 5 even kijken is er praktisch geen voer opgeslagen dan kan je gaan voeren zeker als er geen dracht is.
Je kan ook heel goed een of twee ramen met voer meegeven zoals Ad opperde, en ze in augustus ook een paar jonge onbebroede ramen meegeven maar het voeren van suikerwater 1 op 1 zou ik alleen doen bij een hongerzwerm.
Tieme, ik pak de weinige zwermen die ik krijg per jaar, dit jaar een, zeker van een andere imker want er zat een hele zwarte koningin in, altijd onbeschermd maar niet als het een hongerzwerm is die steekt je echt lek, dus dat merk je gauw genoeg.
En dan heb je nog zwermen die al lang onderweg zijn en niet hebben kunnen halen die bewegen zich amper nog, die zou je met nog dunner suiker water moeten besproeien om er weer leven in te krijgen maar dan wel als ze in de kast zitten en daarna te voeren met 1 op1 suikerwater maar veel kan je van zo'n zwerm niet meer verwachten.
Ik hoef ze niet, daar besteed ik geen wintervoer aan.
Een zwerm is een prachtgebeuren.
Ik heb een kleine 30 jaar gevaren de laatste 10 jaar freelance zodat ik begin mei thuis kon zijn voor mijn bijen.
In die tijd dat ik nog voer zocht ik vaak bijenstanden op, vroeg gewoon de plaatselijke bevolking waar bijen waren.
Als je dan in Uraguay in de eucalyptusbossen loopt waarin behalve veel papagaaiachtige rondvliegen een bijenstand staat waar net een zwerm afkomt dan heb je als een zeevarende imker een zeer goede dag.
Elke zwerm die ik vang krijgen nadat ze de kunstraten mooi uitgebouwd hebben, een andere koningin omdat ik geen zwermduivels op de stand wil hebben, want hun darren geven dat weer door.
Ik ben nu gewend dat een aderlating wat betreft jonge bijen voor de koninginnenteelt voor 90 % voldoende is om niet te gaan zwermen en dat wil ik graag zo houden want anders geeft dat alleen maar extra werk.
Stillemoerswisseling krijg ik wel steeds vaker maar dat vind ik niet zo erg als het tijdig gebeurd al wordt het dan een F2.
Als het niet tijdig gebeurd heb je in het voorjaar een darrenbroedige moer in vaak nog volken met 7 a 8 ramen bijen die zwafel ik dus niet af maar worden verenigd met een volk wat wat klein de winter is ingegaan natuurlijk eerst de koningin opzoeken en verwijderen.
Dirk.





dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten