simplex <<-->> dadant

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:
simplex <<-->> dadant

Bericht door bjbx » di 07 aug 2007, 22:10

Wie heeft er ervaring met het overbrengen van een volk uit een simplex kast in een dadant kast?
Het simplex volk staat wel op twee rompen
jo

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door Dirk Blanken » wo 08 aug 2007, 19:10

JO,
Je kan ramen verlengers(plankjes met een eige oortje) maken met aan het eind een omgeslagen( 2 x ) spijker die om de spaarkastramen passen,
Die ramen kan je dan in de dadantkast plaatsen samen met de koningin dan een Moerrooster erop en de rest van de kast erbovenop.
Dit is de snelste manier.
Een ander manier is om wekelijks bijen uit de spaarkast af te slaan in de dadantkast met de koningin.
Maar dan krijg je problemen met het broed wat niet meer goed verwarmd kan worden.
Dirk

dertiende

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 08 aug 2007, 19:29

Hallo Jo,

Moet dit echt dit seizoen nog? Veel makkelijker zou zijn dat je tot volgend seizoen kan wachten. Nu zit je met broed dat nog moet uitlopen (3 weken) misschien moeten er nog waswafels uitgebouwd. Wordt met de dag moeilijker.

Kan het wachten tot het voorjaar? Eerst Dadant bak met waswafels op de simplex, laten uitbouwen en dan de koningin naar boven. Is 3 weken later het broed uitgelopen, kan je zonder problemen de simplex bak wegnemen.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door bjbx » wo 08 aug 2007, 19:52

Theo,
Bedankt voor uw tip, ik ga uw raad volgen en die simplexkasten gewoon inwinteren.
In het voorjaar kan ik dan overschakelen naar dadantkast, volgens uw methode
mvg
jo

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door Jozef Maier » di 14 aug 2007, 21:48

Kan het wachten tot het voorjaar? Eerst Dadant bak met waswafels op de simplex, laten uitbouwen en dan de koningin naar boven. Is 3 weken later het broed uitgelopen, kan je zonder problemen de simplex bak wegnemen.
Bovenstaande kan maar heeft ook een nadeel. De romp van een DB is zeer groot, bijna twee simplex rompen. In het voorjaar is warmte een belangrijk gegeven voor het broed.

Ineens een DB romp opzetten met waswafels is ongeveer het zelfde als ineens twee simplexrompen met waswafel opzetten. Zeker als je DB een twaalframer is.

Beter is: De DB romp onder de simplex te schuiven. De warmte gaat niet verloren en de bijen vullen de simplex met honing. Ze zullen langzaam zakken. En ten slotte in de DB gaan broeden.

Je kan dit nog versnellen: Wanneer de eerste randen worden uitgebouwd in de DB kunnen de bijen worden afgeveegd in de DB romp en een koninginnerooster gelegd, ze zullen versnelt de romp uitbouwen omdat de moer zou kunnen leggen.

Opgepast: Doe dit echter niet te vroeg in het jaar. Wanneer er nog een koude front komt kunnen de bijen bijeen trossen boven de rooster, de koniging kan niet mee met alle gevolgen van dien.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door Jeroenvt » wo 07 nov 2007, 19:15

Kan iemand dat visualiserend beschrijven. Een simplex kamer op een DB-kamer, er blijft dan aan de randen toch een stukje uitsteken?

--
Mvg Jeroen van Tol

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door LWPisa » do 08 nov 2007, 13:14

Ikzelf zou volgend jaar als het volk naar zwermen neigt en groot genoeg is een dikke vlieger maken waarbij ik ook flink wat jonge bijen in de DB zou schudden. Overblijvende raten met broed gaan met bak en al op een ander volk of worden ergens "warm" weggezet om jonge bijen te genereren of een moer te telen.

Of de bak bevolken met een grote schudzwerm met een jonge moer.

L

Jan Gooijer
Berichten:12
Lid geworden op:di 07 sep 2004, 21:54
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door Jan Gooijer » vr 09 nov 2007, 15:37

Beste Jo,
Een paar jaar geleden heb ik een dadant kast meegenomen uit Frankrijk. Daarin heb ik simplexraampjes gehangen door de bovenlat te verlengen. Het is een vreselijk geklungel en het volk wilde niet goed op gang komen.
Dit jaar heb ik weer een paar Dadans bevolkt, maar dit keer met de bromzwerm. Door goed te voeren hebben de bijen de kunstraat heel snel uitgebouwd. het ging prachtig. Zo goed dat deze kasten nog mee konden naar de hei en een geweldige opbrengst hadden.
Het volk in de simplexkast kun je aanhouden of na drie weken ,als er geen broed meer is samenvoegen met de zwerm op de bekende manier.
De overstekende delen natuurlijk even goed afdekken.
ik ben in de gelegenheid om zwermen te laten afkomen, dat is natuurlijk wel een voorwaarde. maar misschien gaat het ook door een heel sterke kunstzwerm te maken.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door Dirk Blanken » vr 09 nov 2007, 21:21

In de vrije natuur zaten bijen niet in een kast en zat er vaak veel open ruimte om het nest.
De bijen sluiten het broednest af met een dekentje bijen.
Ik vind dat jullie wel erg weinig vertrouwen hebben in jullie werknemers.
Het enige wat je niet moet uithalen is het broednest uit elkaar halen.
En liefst 35mm raatafstand aanhouden dan kunnen ze het broednest veel beter afsluiten.
Dus een 12 raamsdadant wordt een 13 raamsdadant.
Volken in het voorjaar krap zetten om nestwarmte te houden is volgens mij een soort poging tot stimuleren.
Bezighouwerij! Je kan beter iets nuttigs gaan doen.
Je kan rustig goede volken vroeg overzetten in dadantkasten door de ramen met plankjes met oor te verlengen en aan de raamzijde een omgeslagen spijker die om de verticale latten past.
Het is de beste tijd, in de zomer zijn ze te groot, te veel ramen met broed.
Als de volken ongeveer 4 tot 6 ramen met broed en stuifmeel hebben en
ongeveer 8 ramen bijen laten we zeggen half april dan is het eenvoudig.
Naast het broed zetten we dan aan beide zijden 1 dadant kunstraat daarnaast het raam met stuifmeel en verder voldoende voer,dan zit de dadant kast vaak al bijna vol.
Ev. schuif je alles naar een kant en zet er een vulraam naast.
Door het omzetten krijg je vaak een kleinere voorjaarsoogst vooral omdat je ook nog geen uitgebouwde honingkamerramen hebt voor de eerste HK,
Ik zette een dadant KR honigkamer op als het beneden bijna vol bezet was en liet ze daar ook in broeden, de volgende kunstraat HK werd dan de eerste echte HK met een MR eronder.
Maar dat kost natuurlijk honing in het voorjaar.
Pas na het slingeren van de voorjaaroogst begin juni een simplexbak of spaarkastbak met latten aangepast aan de dadantbak opzetten met de simplexbroedramen met een MR eronder zodat het broed kan uitlopen, en dan wordt deze bak dan verder als HK gebruikt.
Een volk met een inferieure koningin zal niet veel klaarmaken daarom selecteer ik al jaren op uitwintering de rest verkoop ik maar die volken zijn inmiddels ook al veel beter door deze selectie.
Maar je kan de kleine volken ook onderling verenigen met een goede koningin, zodat je de slechtere koninginnen uitschakelt vroeg in het voorjaar.
Dirk







dertiende

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door Gerard Boswinkel » za 10 nov 2007, 11:10

Hoi Jo,

In 1994 ben ik gedeeltelijk overgestapt op dadantkasten. Ik heb dat als volgt gedaan. In een drie mm dikke triplex plaat met de buitenmaat van de dadantkast, heb ik een gat gezaagd ter grootte van de binnenmaat spaarkast. Vervolgens heb ik in het voorjaar gewacht tot de volken 10 ramen broed verzorgden (normaal zo ongeveer eind april). Deze tien ramen met broed heb ik toen in de spaarkast geplaatst met de erop zittende bijen. Hierop heb ik een moerrooster gelegd. Vervolgens de triplexplaat met gat geplaatst, moerrooster gelegd en daar bovenop de dadantkast. Vervolgens heb ik de moer met de resterende bijen in de dadantkast afgeslagen, die ik heb voorzien van raampjes kunstraat. Eventueel, als er geen dracht is, het volk licht voeren zodat ze het kunstraat snel uitbouwen. Na drie weken kun je dan de spaarkast weghalen en heb je het volk overgezet.

Let bij deze methode wel op, als er dracht inzet. Alle honing wordt naar boven, dus in de dadantbroedbak, gesleept. Hierdoor kan het voorkomen dat de moer geen ruimte meer heeft om te leggen en zwermcellen gaat aanzetten. Daarom wel elke week de bovenbak controleren en zo nodig kunstraat bijhangen. Na die drie weken, dus wanneer je de spaarkast verwijdert, kun je meteen de eerste honingkamer plaatsen. Dus moerrooster op de broedbak en HK voorzien van 10 of 12 raampjes kunstraat plaatsen.

Het voordeel van deze methode vind ik dat je geen 'afwijkende' ramen in je dadantbak plaatst. Want ik heb de ervaring dat het vaak moeilijk is om dergelijke ramen uit de kasten te krijgen omdat het wel lijkt of de moer door dergelijke ramen wordt aangetrokken en elke keer dat raampje weer belegt.

Overigens gebruik ik de triplexplaat met gat nog ieder jaar om mijn dadantvolken aan het einde van het seizoen te versterken en van een nieuwe moer te voorzien (methode Raymond Zimmer)

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het wel.

Een andere methode staat ook nog beschreven in het boekje van Gunther Ries.

Groeten.............

Gerard Boswinkel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten