in winteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Dirk Blanken » zo 12 aug 2007, 19:36

Roeland, een normaal groot volk heeft minstens 2 bakken nodig voor de inwintering.
Bij een klein volk wat bijvoorbeeld 1 bak goed bezet is jouw methode prima.
Ik zou het broednest dan voor het invoeren verhogen.
3 volledige raten met broed liefst jong broed onder zetten en de stuifmeelraten + de kleinere vlakken met broed bovenin.
Ze hebben dan boven in meer ruimte om het voer op te slaan en in het voorjaar is er stuifmeel voor vroege ontwikkeling.
Dirk




dertiende

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 12 aug 2007, 19:44

Hallo Roeland,

Veel hangt af hoe groot het volk is. Zijn nu niet alle straten mooi bezet op 1 BK, is een 2de bijna zeker niet nodig.

Zit de BK nu reeds overvol (bijen komen in een bol op de ramen zodra je de dekplank verwijdert), is een 2de bak wel wenselijk als je nog niet ingewinterd hebt. Ga er van uit dat 2kg voedsel een volledig raam bezet. Bij een goede inwintering heb je dus snel 5 à 6 ramen bezet. Een goede koningin in een evenredig volk krijgt dan snel plaats te kort. 4 sluitramen kunnen natuurlijk worden gebruikt.

Wil je toch op 1BK inwinteren doe het dan langzaam en begin niet te vroeg. Ze moeten de ramen langzaam kunnen vullen. Anders steken ze elk vrij plaatsje direct vol en wordt de koningin geblokkeerd.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Astrid Schoots » di 14 aug 2007, 14:10

Roeland schreef:
Hoe kan je het beste inwinteren, op een of twee BK bakken?
Mij is verteld om twee te doen omdat anders de bijen te weinig ruimte hebben om het broed en het suikerwater te kunnen opbergen, maar als ik dat dan doe moet de hele onderste BK dan ook gevuld zijn met uitgebouwde ramen of kan het ook met vijf ramen in het midden en de rest opvullen met sluitramen?
En moeten de ramen aan de zijkant nu wel of niet weg in verband met ventilatie?
Met vriendelijke groet,
Roeland
Roeland, bij een klein volk zou ik twee bakken nemen om de redenen die je zelf aangeeft; bij een twijfelgeval ga ik altijd met drie bakken de winter in. Maar de hoogte maakt in feite weinig uit; het is de breedte die belangrijk is, zeker bij een klein volk. Bij 8 of 9 ramen zal de tros bij een koude winter en sterk inkrimpend volk toch niet gauw splitsen en dus van het voer afraken. Bij 10 ramen heb je dat gevaar veel eerder.
Ze kruipen toch lekker de hoogte in, en de benedenruimte is prima om vele redenen: bij warmte kunnen uithangen, om voer tijdelijk op te slaan, om 'swinters invallend licht of sneeuw te temperen, om ook bij felle wind (open rooster) lekker in de luwte te hangen, om je stuifmeelrestanten op te bergen enzenz. Maar een lege bak kan ook, de hoeveelheid ramen maakt niet uit. Volgens mij is het enige nadeel van (te) hoog inwinteren, dat de ramen in de onderste bak kunnen gaan schimmelen, maar zoals gezegd kan je dat omsmelten en de bijen weer flink laten bouwen, dat is alleen maar goed. Bij open rooster valt dat schimmelen trouwens wel mee. Met sluitblokken onderin verhoog je de schimmelkans; zonder sluitblokken moet je op tijd in maart kijken of ze niet alweer raat aanbouwen.
(Nieuwe jongvolkjes met slechts 3 ramen broed overwinteren goed in een zesramer met klein honingbakje erop, waarin wat verzegelde ramen van hun grote zustervolken hangen).
Astrid

Roeland
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Roeland » di 14 aug 2007, 17:46

Okay, ik ga ze inwinteren op twee bakken, maar
ik wil bij de voorjaarscontrole de onderste bak met raat weer weg halen omdat daar dan al het oude raat in zit, zit er tegen die tijd daar dan geen broed in dat ik die oude ramen weer niet kan verwijderen[xx(][?]

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Dirk Blanken » di 14 aug 2007, 18:02

Astrid,
Ik hou op met telen eind juni want mijn ervaring is dat ze anders te klein zijn om goed te kunnen inwinteren.
Ik ga dan uit van een drieramer dat wordt dan nog een volk op 2 kamers.
Na juni moet je eigelijk al uitgaan van een 6 ramer met 5 ramen bijen die je beter gelijk in een gewone bak kan zetten.
De teelt vanuit 1/3 koolzaadvolk nu op 2 kamers hebben nu eigelijk 3 BK's nodig maar ik gok erop dat ze binnen blijven.
Ze zijn zwermtraag dat moeten ze dus maar even bewijzen, maar de meeste volken hangen al flink onder de raten.
Ik denk dat dit ook te maken heeft met de 35 mm afstand dan zijn er weinig bijen nodig om het broed warm te houden.
Vooral als het slecht weer is of er geen dracht is moeten ze thuis blijven en gaan ergens anders zitten.
Op het ogenblik worden er al veel oude bijen uitgegooid en sommige volken beginnen de darren eruit te gooien opschonen bij goed weer.
Op de thuisstand heb ik landbouwplastic liggen daar kan ik zeer goed bekijken wat er aan de hand is.
Volgens mij heb je een darrenslacht maar ook een werksterslacht in de herfst alles wat niet klopt wordt er uitgegooid.
Ik verwijder deze dode bijen/darren om de paar dagen.
Dirk


dertiende

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Astrid Schoots » di 14 aug 2007, 19:47

Dirk Blanken schreef:
Astrid,
....Ik hou op met telen eind juni want mijn ervaring is dat ze anders te klein zijn om goed te kunnen inwinteren...
Dirk
Dirk, dat heb ik ook altijd gedacht, maar ik merk dat deze jongvolkjes die half juli starten en uitgroeien naar zesramers, barstensvol groeikracht de winter uitkomen: het worden mijn beste volken. Soms verenig ik ze dan in het voorjaar met de inmiddels F2-volken, want om dat al in de herfst te doen vind ik te link, vanwege evt. darrenbroedigheid als ze de moer nog stil inwisselen.
Astrid

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Astrid Schoots » di 14 aug 2007, 19:56

Roeland schreef:
Okay, ik ga ze inwinteren op twee bakken, maar
ik wil bij de voorjaarscontrole de onderste bak met raat weer weg halen omdat daar dan al het oude raat in zit, zit er tegen die tijd daar dan geen broed in dat ik die oude ramen weer niet kan verwijderen[xx(][?]
Àls dat al het geval is, zal dat hooguit alleen bij de middelste ramen zo zijn. En dat zijn dan heel schone ramen: want àls ze bebroed worden, dan worden ze eerst goed schoon gepoetst. Bovendien schimmelen alleen de buitenste ramen. Ik houd 'swinters de bodem open, dat voorkomt ook schimmel.
(Alleen bij snelgroeiend broednest en slinkende bijenhoeveelheid, zo in maart, schuif ik de lade eronder. Die schuif ik dan, afhankelijk van het weer, wat meer open of dicht gedurende de kwakkelende koude lentemaanden. Vanaf april helemaal open -maar dit onderwerp gaat niet meer over inwinteren..)
Astrid

jw-vlaanderen
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 07 mei 2006, 15:56
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door jw-vlaanderen » zo 19 aug 2007, 13:11

Ik heb vorige week op mijn vijf volken een bak met suikerwater gezet om in te winteren. Maar nog geen van de volken heeft nu, na ruim een week, van het suikerwater gegeten. Is dat normaal?

Jan Willem

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Hugo » zo 19 aug 2007, 15:24

jw-vlaanderen schreef:
Ik heb vorige week op mijn vijf volken een bak met suikerwater gezet om in te winteren. Maar nog geen van de volken heeft nu, na ruim een week, van het suikerwater gegeten. Is dat normaal?
Jan Willem
J.W.,

Een gezond bijenvolk maakt een volle voederbak in 1 (max.2) nachten leeg. Advies : volken dringend nakijken !!

mvg,

Hugo (1/2 bij)

Nobodies prefetc

Geert
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Geert » zo 19 aug 2007, 15:49

Ik had net hetzelfde voor met een klein volkje dat ik wou bijvoeren. De bijen vonden gewoon het suikerwater niet. Ik heb toen een klein stokje als "trap" gebruikt: steunend op een raat en tot in het voederbakje. Resultaat: na twee minuten zaten de bijen volop te eten en vanaf toen geen probleem meer.
Probeer eens!

Vriendelijke groeten, Geert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten