Wat gebeurt er?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Geert
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door Geert » do 30 aug 2007, 12:13

Als ik jullie beide reacties lees, dan zou het dus ook kunnen dat ik toch de wisselmoer mét een deel van het volk verplaats (deze oplossing draagt eigenlijk mijn voorkeur weg want een separator heb ik niet - hoewel met wat planken en vijzen vlug gemaakt).
Eigenlijk zou de wisselmoer dus toch al moeten bevrucht zijn en niet meer op bruidsvlucht gaan. Ze wachtte inderdaad wellicht tot alle oude broed van haar voorgangster uitgelopen was, dus met wat geluk vind ik vanavond toch eitjes? In elk geval was gisteren duidelijk te zien dat de wisselmoer onmiddellijk door werksters onthaald werd en direct gevoederd werd zodra ik ze op de onderste nieuwe BK gezet had.
Vliegt ze bij mijn vader dan toch nog een keer weg op bruidsvlucht, dan vliegt ze zich toch terug in blijkbaar? Dan loop ik toch niet zoveel risico?

Bij mij zou ik dan een volk hebben mét een totaal nieuwe moer die nog voldoende tijd krijgt om winterbijen op te zetten. Mislukt het volk bij mijn vader, dan kan ik de resterende oude bijen daarvan terugbrengen en weer verenigen met mijn - hopelijk dan aanvaarde en leggende - nieuwe moer.

Tot slot: sorry voor de vele vragen, maar ik vind dit als experiment wel zeer boeiend en vooral erg leerrijk en jullie hebben nu eenmaal allemaal veel meer ervaring [;)]

Geert

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door Kroese » do 30 aug 2007, 12:47

Geert schreef:
Eigenlijk zou de wisselmoer dus toch al moeten bevrucht zijn en niet meer op bruidsvlucht gaan. Ze wachtte inderdaad wellicht tot alle oude broed van haar voorgangster uitgelopen was, dus met wat geluk vind ik vanavond toch eitjes?
Dat wachten op het uitlopen van het broed is een leerboekjes fabel.
Als ik een leggende moer invoer, gaat ze ook niet wachten op het uitgelopen broed. Na de bevruchting duurt het 2 a3 dagen om de eierstokken te ontwikkelen. Heeft jouw wisselmoer een dik achterlijf, of is ze nog slank?
Geert schreef:In elk geval was gisteren duidelijk te zien dat de wisselmoer onmiddellijk door werksters onthaald werd en direct gevoederd werd zodra ik ze op de onderste nieuwe BK gezet had.
Vliegt ze bij mijn vader dan toch nog een keer weg op bruidsvlucht, dan vliegt ze zich toch terug in blijkbaar? Dan loop ik toch niet zoveel risico?

Beter is de wisselmoer laten staan, en de nieuwe moer weg te brengen. Dat hoeft dan maar 6+ km te zijn.
Dan kan de wisselmoer in ieder geval nog op bekend terrein op vlucht gaan.
Geert schreef:Tot slot: sorry voor de vele vragen, maar ik vind dit als experiment wel zeer boeiend en vooral erg leerrijk en jullie hebben nu eenmaal allemaal veel meer ervaring [;)]
Geert
Niks sorry, daar is het forum toch juist voor!!

Groeten,
Hennie....

Geert
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door Geert » do 30 aug 2007, 13:33

Kroese schreef:
[Dat wachten op het uitlopen van het broed is een leerboekjes fabel.
Als ik een leggende moer invoer, gaat ze ook niet wachten op het uitgelopen broed. Na de bevruchting duurt het 2 a3 dagen om de eierstokken te ontwikkelen. Heeft jouw wisselmoer een dik achterlijf, of is ze nog slank?
De oude moer is duidelijk nog een stukje groter en zwaarder dan haar wisseldochter die nog een vrij spits achterlijf had. Hoewel ze toch nog even opvloog, had ik wel de indruk dat dit niet echt vlot meer ging. Ze landde vrijwel onmiddellijk op de kast. Ik kon ze trouwens ook vlot en vlug pakken. Echt zwaar opgezwollen was ze zeker niet, maar ook niet om te zeggen dat ze echt slank is. Eerder ergens tussenin waarbij de punt van haar achterlijf wel nog spits was, maar het voorste deel was wel ongeveer zo dik als dat van de oude moer.

Geert

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door buckfast_beekeeper » do 30 aug 2007, 17:49

Kroese schreef:

Dat wachten op het uitlopen van het broed is een leerboekjes fabel.
Als ik een leggende moer invoer, gaat ze ook niet wachten op het uitgelopen broed. Na de bevruchting duurt het 2 a3 dagen om de eierstokken te ontwikkelen.
Ja Hennie daar zit nu het grote verschil. Een reeds leggende moer gaat uiteraard niet meer wachten. Jonge pas gepaarde moeren wachten doorgaans wel.

Bij een zwermcel is dit nagenoeg zonder verschil. Op het ogenblik de jonge moer aan de leg kan gaan, is het oude broed normaal net uitgelopen. Ze hoeft dan niet te wachten.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door Kroese » do 30 aug 2007, 21:57

Theo, we gaan wel "off topic"
buckfast_beekeeper schreef: Ja Hennie daar zit nu het grote verschil. Een reeds leggende moer gaat uiteraard niet meer wachten. Jonge pas gepaarde moeren wachten doorgaans wel.
Theo
Theo, in mijn vele bevruchtings volkjes hang ik een paar dagen nadat ik de leggende jonge moer eruit gehaald heb, een rijpe dop in, die uit de broedstoof komt. Die moer komt de volgende dag al uit, en bijt de redcellen weg van haar voorganger. Anders doe ik dat in ieder geval na een paar dagen. Deze vroeg geboren moeren gaan gewoon leggen tussen het nog gesloten broed van haar voorganger.

Reken maar mee. Als ik na een paar dagen (zeg 5) na het moerloos maken een dop in hang, komt ze op dag 6 uit. Moeren kunnen al 9 dagen na de geboorte eitjes hebben.
Na 5 dagen bronstig, zeg bevrucht op dag 6/7 + 2-3 dagen voor de ontwikkeling van de eierstokken = leggen op de 9e dag. Bij slecht weer duurt dat natuurlijk langer.
Maar ik heb het over de snelste situatie. Dus op dag 15 kunnen er al weer eitjes zijn, terwijl het laatste broed van de vorige moer nog 5-6 dagen duren kan.

In grotere volken duurt het wel vaak langer dat jonge moeren gaan leggen. Dit komt waarschijnlijk doordat er veel (jonge) bijen zijn.
In kleinere volkjes hebben de bijen en de moeren vaak meer haast.

Omdat de moeren klaar zijn om te gaan leggen, op het moment dat ook net het broed is uitgelopen, roept men maar dat de moeren wachten tot het broed is uitgelopen. Volgens mij is dit aangenomen "kul" [;)]

Hennie......

Geert
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door Geert » zo 09 sep 2007, 10:21

Allen,

Het lijkt mij interessant ook het vervolg van het verhaal even te laten weten. In overleg met een andere collega-imker die mijn nieuwe aangekochte koningin overgenomen heeft en bij hem op een andere kast invoerde, hebben we uiteindelijk besloten de jonge wisselmoer "even haar gang te laten gaan" met een optie om binnen de veertien dagen toch een nieuwe aan te kopen koningin in te voeren. Gisteren heb ik de kast even geïnspecteerd en de jonge wisselmoer is aan de leg! Er zit een klein broednest in op één raat aan beide zijden met eieren en jonge larven. Ik schat een duizendtal in totaal. Er zijn nog geen verpopte larven, alleen maar larven van diverse ouderdom, wat ook klopt met wat het zou moeten zijn. Het is dus nog perfect mogelijk dat dit nest zich redt en dat ik met een voldoende aantal (jonge) winterbijen de winter inga.
De kast vliegt ook nog steeds goed: er zijn nog heel veel bijen over van "het oude nest" en ze heeft een grote voorraad eten met suikerwater en stuifmeel want ze is reeds ingewinterd. Echter vraag ik me af of ik nog zal moeten bijvoeren, aangezien de wisselmoer laat aan is en de bijen dus nog een tijd stuifmeel en suiker zullen verbruiken voor de verdere uitbouw van de winterbijen? Stuifmeel is er genoeg, dat brengen ze volop aan, maar ik vrees dat ze nog een deel van hun wintervoorraad suiker zullen omzetten ...

Geert

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door Hans van der Post. » zo 09 sep 2007, 10:45

Geert als je wat wil leren: blijf het volk observeren! duizendtal larven is ongeveer een dm broed nog niet veel. Kijk over een week dan zul je verbaast staan hoeveel open en gesloten broed er is. Mocht de moer niet goed zijn bevrucht - bultbroed - nu ja gewoon verenigen met het buurvolk.

Hans

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door Piet Jager » zo 09 sep 2007, 11:23

Een vierkante dm (dm2) broed is ca 360 larven.
Aan 2 kanten bebroede raat is dus ca 720 larven.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 57 gasten