Wie geeft raad?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Wie geeft raad?

Bericht door Piet Jager » za 18 aug 2007, 16:59

Wie geeft raad?
In mijn stal staat een volk op 6 ramen met eierleggende werkbijen (malle moeren)
Links daarvan staat de zwerm op 8 ramen met goede moer

Het volgende ben ik van plan:
Eerst de 6 ramen 40 meter voor de kast afkloppen en weer aan laten vliegen op de oude plek in een kast met 6 lege uitgebouwde ramen. Het restant achterblijvers doden.

1. Vervolgens 's avonds de 6 ramen verenigen met de krantenmethode door deze boven op de linkse kast te plaatsen?

2. Of verenigen met de kantenmethode door deze onder de linkse kast te plaatsen?

3. Of overdag de afgeklopte bijen aan laten vliegen op de linkse kast door deze '˜half' te zetten?

Wat is nu het beste: 1, 2 of 3?


!Piet

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: Wie geeft raad?

Bericht door DE BIEZEN » za 18 aug 2007, 17:19

Piet, ik zou de zes ramer verplaatsen en De zwerm wat opschuiven zodat deze de vliegbijen van de zesramer opvangt. De bijen die overblijven tzt afslaan.

Gerard

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie geeft raad?

Bericht door Gerard van Gastel » za 18 aug 2007, 17:48

Piet,
als je op je zwerm een lege BK zet met daarin 1 uitgebouwd raampje in het midden als klimraam, daarboven een bk met je malle moeren (met een eigen vliegopening!) kun je ze probleemloos verenigen over 10 dagen. Gegarandeerd geen leggende werksters meer, geen lastige toestanden en werkt bij mij voor 100% (tot nu toe).

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie geeft raad?

Bericht door Dirk Blanken » za 18 aug 2007, 19:05

Piet,
Ik laat ze op een afstand aanvliegen op de andere volken en laat de andere kasten gewoon staan.
De achterblijvers zijn de volgende dag meestal al dood, om de 4 a 5 meter sla ik een raat af, zodat de achterblijvers niet bij elkaar gaan zitten en gaan trossen.
De afstand liefst zo'n 50 tot 100m liefst met een barriere bijvoorbeeld een hoge haag of struikgewas ertussen.
Ik weet niet of het bij een 6 ramer nog opbrengst geeft voor het volk, misschien een beetje meer stuifmeel en honing.
Wat Gerard zegt lijk me ook goed maar ik zou dan een tussenbodem met gaas gebruiken en dan direkt op het volk en daarna nog steeds afslaan op afstand.
Ik zal daar eens mee experimenteren.
Met de Golzkasten heb je wat minder mogelijkheden.
Er was een begin van eierleggende werksters eigelijk niet erg duidelijk alleen op de bestaande darrenraat zat op 2 plaatsen een beetje broed met ook een paar dopjes.
Het kan nl. ook een darrenbroedige moer zijn.
Cellen met meerdere eitjes heb ik niet kunnen ontdekken.
Ik heb toen een koningin die ik toch wilde vervangen via een kunstdop erin gezet.
Naar verwachting niet aangenomen.
Toen een raam met jong broed erin gezet, daarop zitten nu 2 doppen en ik laat het maar gaan nu, de ev koningin zou begin september aan de leg kunnen zijn en dan maar eens kijken.
Zuiver experimenteel.
Het volk is al klein en eigelijk niet meer in te winteren, 6 ramen bijen maar als het lukt zet ik een paar raten met verzegeld broed bij en probeer ze in te winteren, zodra een ev koningin aan de leg is.
Als ze het voorjaar halen dan wat raten met broed en bijen bijzetten zodat ik in juni bijen kan afnemen voor de koninginnenteelt.
Dit hoort bij het hoofdstuk puinruimen en ervaringen opdoen.
Dirk



dertiende

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie geeft raad?

Bericht door Gerard van Gastel » za 18 aug 2007, 19:57

Kom Dirk, een beetje vertrouwen.........
Wat Gerard zegt lijk me ook goed maar ik zou dan een tussenbodem met gaas gebruiken en dan direkt op het volk en daarna nog steeds afslaan op afstand.
Geloof me Dirk, vooral GEEN tussenbodem met gaas, NIET direkt op het andere volk maar een loopraampje ertussen, en je hoeft NIETS af te slaan.
Simpel, bijvriendelijk en enorm doeltreffend, je moet alleen wel 10 dagen geduld hebben, dan zijn de leggende werksters gestopt met leggen (door de feromonen van de koningin die eronder zit), en is er geen enkel risico op vechtende bijen meer.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wie geeft raad?

Bericht door A.A. Staals » za 18 aug 2007, 23:43

Piet
Methode twee en drie beide goed.

ad staals

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie geeft raad?

Bericht door Dirk Blanken » zo 19 aug 2007, 23:31

OK Gerard, ik probeer het uit volgend jaar.
Dirk.


dertiende

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie geeft raad?

Bericht door Piet Jager » zo 26 aug 2007, 21:01

Bedankt allemaal voor jullie adviezen!
Er zijn dus vele wegen die naar Rome leiden.
Allemaal met z'n eigen voors en tegens.

Zoals elders is te lezen heb ik eerst de methode Biezen geprobeerd.
Leek me eenvoudig en gemakkelijk!
Na enkele dagen kwam er slechts zo af en toe nog eentje uit.
Er kwamen ook al enkele weer terug.
Vervolgens heb ik de kast maar weer op de oude plek gezet.

Daarna heb ik mijn eigen methode maar weer ter hand genomen. Kast ca 40 meter naar voren geplaatst en tijdens een zonnetje afkloppen op een groot stuk plastic. Op de oude plek nieuwe kast gezet met 3 ramen kunstraat en aan weerszijden een raam voer (verzegelde honing).
Tussen voerraaam en kunstraat een Nicot invoerkooitje met jonge bevruchte moer en vervolgens de bijen aan laten vliegen. Twee dagen laten waren ze al mooi aan het bouwen en de moer liep rustig over de raat en de eerste celletjes waren al belegd.

!Piet

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie geeft raad?

Bericht door Dirk Blanken » ma 27 aug 2007, 20:39

Piet,
Het puinruimen is gelukt, ze zijn weer aan de leg eind augustus, een geweldige prestatie van die oude bijen 3 of 4 raampjes? zou zijn dat ze nog de winter doorkomen.
De eerste jonge bijen komen pas uit 3e week van september.
Als je ze goed de winter wilt doorhelpen moet je 2 of 3 volledige ramen met uitlopend broed bijzetten en het meeste winter voer.
Eind augustus doe ik niets meer ev verenigen als dat zin heeft, niet dus als een volk alleen maar oude bijen heeft.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten