Darrenraat snijden of niet?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Darrenraat snijden of niet?

Bericht door buckfast_beekeeper » di 21 aug 2007, 13:04

In deze topic
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... hichpage=1 wordt volgende vraag gesteld.
StefaanDeputter schreef:
De darrenraat hang ik nadat ze belegd is in de onderbak zodat de darren de rooster niet kunnen verstoppen.
Waarom het gesloten darrenraat niet uitsnijden en aan de kippen geven ter bestrijding van de varroamijt?

Stefaan
Omdat het niets meer met inwinteren te maken heeft, deze topic gestart.

Om verschillende redenen.

- Geen kippen aanwezig. Ben ook niet van plan om er nog een neerhof bij te nemen.
- Darren nodig om te paren!!!!!!!! Op 400m hier vandaan hebben een 100-tal F1 buckfast koninginnen gestaan om te paren. Hoeveel goede geslachtsrijpe darren zijn daar voor nodig? Niet alle darren zijn geschikt.
- Een volk zal zo veel darren aanzetten als het nodig heeft. Ga je de darren blijven uitsnijden zal het volk des te hardnekkiger darren aanzetten.
- Snij eens een heel seizoen consequent alle darren weg. Kijk dan eens naar je kasten. Ik denk toch dat er darren zullen opzitten.
- Zoals reeds aangehaald zal een volk een bepaald aantal darren tolereren. Die gaan dus van elders komen. Wat hebben die allemaal bij?

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: Darrenraat snijden of niet?

Bericht door ivar » wo 22 aug 2007, 00:04

ik werk zelf ook met darrenraat snijden omdat bij ons (mijn) darren geen zoden aan de dijk zetten. omdat er zoveel zoveel volken in de buurt zijn van onbekende afkomst. wanneer ik een lieve moer heb, is haar dochter zo vals als de pest. dus doe ik niet aan standbevruchting.

hans

a land flowing with milk and honey

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Darrenraat snijden of niet?

Bericht door Astrid Schoots » za 25 aug 2007, 12:22

buckfast_beekeeper schreef: - Darren nodig om te paren!!!!!!!! Op 400m hier vandaan hebben een 100-tal F1 buckfast koninginnen gestaan om te paren. Hoeveel goede geslachtsrijpe darren zijn daar voor nodig? Niet alle darren zijn geschikt.
- Een volk zal zo veel darren aanzetten als het nodig heeft. Ga je de darren blijven uitsnijden zal het volk des te hardnekkiger darren aanzetten.
- Snij eens een heel seizoen consequent alle darren weg. Kijk dan eens naar je kasten. Ik denk toch dat er darren zullen opzitten.
- Zoals reeds aangehaald zal een volk een bepaald aantal darren tolereren. Die gaan dus van elders komen. Wat hebben die allemaal bij?
mvg Theo
't is me uit het hart gegrepen! Een beetje wegsnijden vind ik zinvol, maar je moet niet overdrijven.
Astrid

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Darrenraat snijden of niet?

Bericht door hans hoogendoorn » za 25 aug 2007, 13:15

Mijn ervaring is, dat een volk niet echt floreert als je telkens maar darrenraat wegneemt.
Darren zullen ook een gunstig aandeel hebben in de harmonie van een volk.
In ieder geval een natuurlijke opbouw.
Ze doen toch ook mee met ventileren in de tijd van honing indikken ?

En wat Theo terecht opmerkt.
Liever geen darren aantrekken van elders, met mogelijk allerlei ziektes onder de leden.
Wat je probeert te vermijden zou dan juist gebeuren ...

Die ervaring van mij stamt trouwens uit de tijd dat alles maar werd gekopt wat uitstak. Het hele seizoen door.
Darren werden toen gezien als alleen maar opvreters.
Nu hebben we het over extra darrenraat of een bouwraam met darrebroed.
Het blijft dan toch oppassen geblazen. Niet teveel.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Darrenraat snijden of niet?

Bericht door Dirk Blanken » za 25 aug 2007, 17:58

Hans, ik laat ze het hele jaar ongemoeid.
Aan de onderkant van de ramen met een thymolverdamper zit darrenraat en dat wordt elk jaar zodanig belegd dat het flink donker is aan het eind van het seizoen zodat ik een nieuw thymolraam in het vroege voorjaar moet inzetten.
Nooit enig nadeel daarvan gezien.
Als de darren 's middags gaan vliegen hoor je ze duidelijk op grote afstand dan geniet ik.
Een van mijn buren op meer dan 60 m afstand heeft de politie een keer gebeld toen de vele darren de lucht in gingen.
Ik was jammer genoeg zelf niet thuis.
Als er te praten valt doe ik dat natuurlijk maar dat is in dit geval onmogelijk.
De meeste buren zonder cabriolet vinden het prima zo.
Ik zorg op mijn stand voor heel veel variatie wat betreft afkomst dat moet ook wel want er zijn maar heel weinig imkers in de buurt.
Die weinige imkers liften gewoon mee.
Dus standbevrucht betekend bij mij bevrucht door eige darren, daarom elk jaar weer natelen van een zo volledig mogelijke andere afkomst.
Ik baal er dan ook van dat mijn nieuwe teeltmoeren niet goed bleken te zijn.
Hopelijk is dat in het voorjaar nog te compenseren.
Imkeren met wat meer volken betekend veel lichamelijke arbeid en mijn knieen heupen en rug protesteren steeds meer.
Ik denk dat ik het aantal volken dat ik moet verzorgen sterk ga inkrimpen en een cursus KI ga volgen om te kunnen doorgaan met zachtaardige bijen gecombineerd met het aankopen van goede teelt koninginnen.
De grote variatie is dan niet meer noodzakelijk en kan ik het aantal volken afbouwen tot werkbaar.
Nu veroorzaakt het selecteren het houden van veel volken om tot resultaat te komen.
Met KI denk ik met de helft of minder van de nu aanwezige volken hetzelfde of een beter resultaat te bereiken.
Dirk



dertiende

ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: Darrenraat snijden of niet?

Bericht door ivar » za 25 aug 2007, 22:46

men moet ook niet alle darren koppen, maar de bouwramen met daren haal ik eruit. de darren die in de normale ramen zitten worden ook geboren. die kop ik niet. en tot nu toe gaat het het ook goed met de varroa. vorig jaar heb ik met oxaalzuur behandelt en darren snijden in het voorjaar en zomer, en dames doen het nog goed

groetjes hans

a land flowing with milk and honey

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten