samenvoegen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Jan Gooijer
Berichten: 12
Lid geworden op: di 07 sep 2004, 21:54
Contacteer:

samenvoegen

Bericht door Jan Gooijer » zo 26 aug 2007, 15:56

Als twee volken behandeld zijn met mierenzuur kun je ze dan samenvoegen zonder voorzorgsmaatregelen? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou mij kunnen voorstellen dat dat kan omdat ze beide dezelfde geur hebben.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: samenvoegen

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 26 aug 2007, 16:02

Hallo Jan,

Waarom risico's nemen als het niet hoeft. De kranten methode kost niets, is eenvoudig en heeft zijn nut bewezen.

Je kan natuurlijk ook de proef nemen en ons het resultaat meedelen. Nu is het volgens mij wel geen ogenblik meer om veel te experimenteren. Veel kan er niet meer worden goedgemaakt als het mocht fout lopen.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: samenvoegen

Bericht door Bieboerke » zo 26 aug 2007, 18:20

Jan Gooijer schreef:
Als twee volken behandeld zijn met mierenzuur kun je ze dan samenvoegen zonder voorzorgsmaatregelen? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou mij kunnen voorstellen dat dat kan omdat ze beide dezelfde geur hebben.
Ik heb geen ervaring om twee volken op zo'n manier te verenigen. maar je neemt wel een risico denk ik en dit kan je je niet meer veroorloven op dit tijdstip.
De minst goede moer opzoeken en wegnemen en verenigen met de krantenmethode lijkt mij het meest logische.
Marco

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: samenvoegen

Bericht door Dirk Blanken » zo 26 aug 2007, 19:07

Marco,
Je kan beter in alle rust verenigen.
Van het volk waarin de mindere koningin zit een aantal uren voor de vereniging of aan het eind van de vorige dag, na 7 uur heb je weinig last meer van roverij zeker als het bewolkt is.
De gevonden koningin in een kooitje tussen de ramen hangen en pas uithalen als de twee volken met een doorprikt krantje op elkaar staan, dus het moerloos te maken volk bovenop.
Tot eind april kan je ze zonder meer op elkaar zetten later altijd een krant gebruiken.
Maar ook altijd zorgen voor rust in de volken, dan gaat het bijna altijd probleemloos.
Ik heb in het begin van het imkeren een keer meegemaakt dat ondanks de krant de volken aan het vechten gingen, de temperatuur liep zo hoog op dat de raten begonnen te smelten, wat een puinhoop.
Als de koninginnen beide goed zijn niets opzoeken, meestal wint de jongste.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten