Heide honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Leijns
Berichten:10
Lid geworden op:vr 30 jan 2004, 20:47
Locatie:Nederland
Contacteer:
Heide honing

Bericht door Leijns » wo 29 aug 2007, 10:33

Beste collega imkers,

Ik heb mijn kasten vol met heide honing. Ik heb altijd begrepen dat heidehoning geslingerd dient te worden, omdat het relatief veel afval stoffen levert. Tijdens een lange koude periode kunnen de bijen zich niet ontlasten met het als gevolg roer.

Is dat ook zo? Zijn er misschien imkers die de bijen wel laten overwinteren op heide honing?

Gaarne jullie reacties,

groet,

Hans.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide honing

Bericht door Dirk Blanken » wo 29 aug 2007, 22:11

Hans, hierover is al zoveel geschreven.
Als er wat heidehoning blijft zitten is geen probleem maar een 8 kg wintersuiker moet je ze wel kunnen geven.
Wat is een hele kast vol heidehoning, had je ze op 1 BK staan, dan vraag je om deze moeilijkheden.
Maar je hoef je geen zorgen te maken over het inwinteren want als de hele kast(1 BK+ 1 lage HK) vol zit met heidehoning dan heb je geen wintervolk meer, ze hebben nl. al enige tijd niet meer kunnen broeden en dus geen winterbijen aan kunnen zetten.
De korfimkers vroeger slachtten hun volken na de heidedracht omdat de broedruimte te klein was geweest om een wintervolk te produceren.
Dat heb jij waarschijnlijk ook gedaan door maar 1 BK en een lage HK te gebruiken.
Als er een kleine heidedracht was geweest was er niets aan de hand geweest maar de mogelijkheden van een goede oogst waren er deze keer, voldoende vochtigheid van de bodem.
Als het weer dan meezit heb je een goede heideoogst en moet je een sterk volk op 2 BK's naar de heide brengen zodat ze in de onderste BK nog kunnen broeden.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten