suikerwater gaat langzaam de kast in

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

jeno
Berichten: 26
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 09:32
Locatie: Nederland
Contacteer:

suikerwater gaat langzaam de kast in

Bericht door jeno » do 13 sep 2007, 19:34

Zaterdag j.l. heb ik de bijen ingewinterd.
Er zit niet veel honigen in de broedramen.
Daarom vindt ik het vreemd dat de bijen het suikerwater tergend langzaam de kast inhalen.
Ik er heb pas een bakje suikerwater in zitten vanaf zaterdag.

weet iemand hoe ik dit proces kan versnellen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: suikerwater gaat langzaam de kast in

Bericht door Hans van der Post. » do 13 sep 2007, 20:02

Jeno schrijft: weet iemand hoe ik dit proces kan versnellen?

Nee dat weet ik niet!

Maar hoe groot is het volk?
Is er broed in alle stadia? - leggende moer -
Moeten de bijen een eind lopen voordat ze bij het suikerwater zijn. - koud in de nacht.

En als laatste komen er veel kruipers en/of misvormde bijen uit het volk? - Sterke varroa aantasting.
De verdwijnziekte ligt op de loer!!
Ook dan neemt een bijenvolk moeizaam suikerwater op.


Hans

jeno
Berichten: 26
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 09:32
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: suikerwater gaat langzaam de kast in

Bericht door jeno » do 13 sep 2007, 20:37

alles lijkt normaal te zijn.
Broed in alle stadia's.
een gewoon groot volk.
wat ik morgen kan proberen om de andere kast al wat suikerwater op te laten nemen.
nemen die alles wel vlot op is er toch een probleem in de kast.
Maar ik snap hier niets van.
normaal storten de bijen zich op het suikerwater.
nu maar enkele tien tallen.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: suikerwater gaat langzaam de kast in

Bericht door LWPisa » do 13 sep 2007, 21:01

Het is/was koud. Als je volken ruim zitten gaan ze niet makkelijk lopen en van het broed af.

L

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: suikerwater gaat langzaam de kast in

Bericht door maartenkleijne » do 13 sep 2007, 21:48

Kwil je niet ontmoedigen maar de laatste jaren zijn mijn volken die de suiker in deze tijd van het jaar niet goed opnamen verdwenen, zoals Hans suggereerde.
Niormaal nemen ze een 6-liter bak in 2 dagen schoon op. Als het langzamer gaat begin ik wat suikerwater over de rand te laten druppen op de raat om ze aan te lokken; soms helpt dat heel goed maar soms helemaal niet. Nou jammer! denk ik dan.

Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: suikerwater gaat langzaam de kast in

Bericht door Lammert van Beek » vr 14 sep 2007, 00:31

jeno schreef:
Zaterdag j.l. heb ik de bijen ingewinterd.
Ik er heb pas een bakje suikerwater in zitten vanaf zaterdag.
weet iemand hoe ik dit proces kan versnellen?
Het opnemen van suikerwater kun je ook versnellen door er in het begin wat honing bij te mengen.

Lammert

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: suikerwater gaat langzaam de kast in

Bericht door jaap » vr 14 sep 2007, 09:34

als de bijen het suikerwater slecht opnemen dan wil het wel eens helpen een andere voerbak.

jager

jjmvaningen
Berichten: 1103
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: suikerwater gaat langzaam de kast in

Bericht door jjmvaningen » vr 14 sep 2007, 09:43

mijn ervaring: wat ook helpt is wat suikerwater over de rand van het bakje laten lopen zodat het de kast inloopt. een soort zoekspoor creeer je dan voor de bijen. na 1-2x herhalen vlot het dan wel.
jacques

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: suikerwater gaat langzaam de kast in

Bericht door Dirk Blanken » vr 14 sep 2007, 18:36

Jeno,
Ik vond dat ze dit jaar ook langzaam opnamen, maar voor het eerst heb ik ze niet een lage HK opgezet omdat ik al het voer in het voorjaar niet meer in LHK ramen wil hebben.
De bovenste BK heeft vaak nu nog 6 tot 8 ramen broed, waar moeten ze dan het wintervoedsel zolang opslaan dat kan eigelijk eerst alleen maar beneden en later moeten ze het dan weer naar boven en naar achter brengen, ik kan me voorstellen dat ze dan geen haast hebben.
Het beste is om vroeg te gaan invoeren en dus vroeg de honingkamers af te nemen en ze dan langzaam in te gaan voeren bijvoorbeeld met 2.5 literbakken.
Of de volken bij de laatste inspectie alle gedeeltelijk gevulde raten boven te zetten maar dat is ook weer zo'n grote operatie wat de volken niet ten goede komt.
Ik doe dit dus beslist niet, mijn laatste inspectie beperkt zich tot eitjes en goed verzegeldbroed en kastje weer dicht.
De kunststofvoerbakken die ik nu gebruik voldoen ook niet omdat het voer na een paar dagen al begint te schimmelen maar het gekke is wanneer je ze een keer schoongemaakt hebt veel minder gauw dus het lijkt me goed om ze voordat je ze gebruikt schoon te maken omdat het misschien iets te maken heeft met de stoffen die ze gebruiken bij het fabricageproces bijv. voor het lossen.
Informatie van verkopers is mager en alleen op verzoek, ze hebben waarschijnlijk niet door dat het aan tevreden klanten die goed geinformeerd zijn, beter verkoopt.
Ik begin me steeds meer te orienteren op Duitsland, goedkoper en kwalitatief beter uitgeteste materialen.
Eige schuld dikke bult.
Voor internetbestellingen moet je dan wel een visacard aanschaffen en een adres dicht bij de grens hebben ivm de bezorging want EUROPA houdt op bij de landsgrenzen!
Mijn kleinste volk wat 1 broedkamer bezette heb ik een tweede BK opgezet met ramen met gedeeltelijk voer en dat volkje voer ik af met een 2.5 liter voerbakje, elke dag leeg.
Ik denk dus dat het wel degelijk te maken heeft met de opslagmogelijkheden boven het broednest.
Ik geef mijn zware volken 18 tot 20 kg, de Golzvolken krijgen er nog een paar kg bij tot 24 kg.
Die Golzvolken hebben andere voerbakken en nemen goed op?
Maar die hebben de mogelijkheid om het voer naast en achter het broednest op te slaan.
Ik ben klaar met invoeren wat betreft segeberger alleen de voerbakken van de Golzvolken moet ik nog even opengooien zodat de bijen ze zelf brandschoon kunnen maken, opbergklaar!
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: suikerwater gaat langzaam de kast in

Bericht door Gerard van Gastel » za 15 sep 2007, 17:43

Kun je nagaan wat een verschillen er zijn:
Ik begin nu in te winteren, 12-14 kg suiker per volk, in 2,5 lt bakken, 2 lt per keer en hoogstens om de dag voeren, zodat langzaam de ruimte van het afnemende broed gevuld kan worden met wintervoer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 66 gasten