moerrooster in de winter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
vonk
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 24 apr 2006, 20:44
Locatie: Nederland
Contacteer:

moerrooster in de winter

Bericht door vonk » vr 14 sep 2007, 21:33

Ik wil een vrij klein volk in een 6-ramer met vaste bodem laten overwinteren. Boven op deze 6 ramer ligt een moerrooster en daarop staat een HK. Ik heb ze al een suikervoorraad gegeven en om te voorkomen dat de moer in het voorjaar een broednest in de HK gaat maken heb ik het rooster laten liggen. Ik vraag me af of dit problemen kan geven in de winter.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: moerrooster in de winter

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 14 sep 2007, 21:47

Praktisch zeker gaat dit problemen geven. Je bijen zullen door de rooster naar het voedsel kruipen, de moer wil mee... maar kan niet.
Ofwel geraakt de moer alleen ofwel geraken de bijen van het voedsel af. Het eerste lijkt me het meest plausibele.

Niet doen zou ik zeggen.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: moerrooster in de winter

Bericht door de vos roger » za 15 sep 2007, 08:28

Een rooster hoort in de winterperiode zéker niet in een bijenkast te zitten ,dat is echt problemen zoeken dan.De bijen zullen zeker naar boven trekken tussen de ramen en de koningin zal niet mee kunnen met alle gevolgen vandien.

roger

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: moerrooster in de winter

Bericht door Dirk Blanken » za 15 sep 2007, 18:33

Als je wilt dat er in het voorjaar geen broed in de HK zit moet je zoveel voeren dat de HK volledig vol zit en in de 6R BK ook voldoende voer zit voor de winter en het vroege voorjaar dus moet je voor een voorraad van meer dan 12 kg zorgen.
Voor de zekerheid dat alles goed gaat zou ik het MR toch maar weglaten.
De reden dat je dit vraagt is mij onduidelijk na de winter kan je als er broed zit beneden en ev boven dan kan je toch gewoon weer een MR leggen zodat het broed uitloopt in de HK en niet weer wordt belegd.
Maak van de winter losse bodems en losse BK's en HK's of alleen losse BK's zodat je voortaan de kleine volkjes kan uitbreiden met een HK onder, of met alleen de losse BK's de volken bovenop kan uitbreiden ev door het broednest gedeeltelijk of geheel bovenin te zetten.
Het voer in de HK ramen lijkt me een groter probleem en dat heb je dan in het voorjaar niet als je de HK onder kan zetten.

Dirk

dertiende

vonk
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 24 apr 2006, 20:44
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: moerrooster in de winter

Bericht door vonk » za 15 sep 2007, 20:43

Bedankt voor jullie advies. Ik weet wat me te doen staat. Tot nu toe heb ik alleen grotere volken in tien ramers overwinterd. Zoals Dirk opmerkt is het inderdaad geen probleem als er in het voorjaar broed in de HK zit als de moer maar onder het rooster zit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten