Ondieppe bakken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:
Ondieppe bakken

Bericht door Cor Van Pelt » wo 19 sep 2007, 05:30

Goede dag,Ik heb een paar vragen:
Ik wil overgaan naar half-dieppe bakken,bbroed en honing. Ik heb al een paar kasten op plastiek raam/raat.Dat gaat goed voor honing. Nu denk ik 2/3 ondieppe bakken te gebruiken als broed kamers. Willen de moeren van de onderste bak naar boven gaan om op de tweede te leggen?
Daar is de bijen ruimte tussen boven en bodem bak. Of zou ik de boven bak zo maken dat het raam van de boven bak net bijna op het onderste raam komt te hangen( een of twee mm afstand. Dan de onder-en boven lat van de ramen met vaseline insmeren om klitten te voorkomen. Wat denken jullie hier van. Ik wil alles ondiep maken om het ligter te maken en alles wisselbaar te hebben.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Ondieppe bakken

Bericht door willem » wo 19 sep 2007, 15:47

Cor Van Pelt schreef: Nu denk ik 2/3 ondieppe bakken te gebruiken als broed kamers.
Hallo Cor
2/3 waarvan? ik bedoel wat is de hoogte van de ramen.
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Ondieppe bakken

Bericht door Cor Van Pelt » wo 19 sep 2007, 17:19

Ik bedoel 2 of 3 bakken. Groeten,Cor.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ondieppe bakken

Bericht door Dirk Blanken » wo 19 sep 2007, 17:40

Cor, ik zou 8mm aanhouden en dan hoef je geen vasaline te gebruiken want ze zullen proberen om het vast te bouwen en dan krijg je ondanks dat je de bakken makkelijk van elkaar kan krijgen toch braamraat wat je moet verwijderen en al gaat dat wat gemakkelijker het is werk.
Veel imkers gebruiken broedkamerbakken zowel voor het broednest als voor de honing om alles uitwisselbaar te maken maar wat jij wilt alleen honingkamerbakken kan natuurlijk ook maar dan zit je al gauw vast aan 4 bakken voor het broednest en 5 is bij productieve koninginnen ook bepaald geen uitzondering.
Ik zou de methode alleen broedkamerbakken gebruiken.
Imkers die wat meer volken hebben zullen jouw methode nooit gebruiken of ze moeten Dadant gebruiken daar komt het wel voor maar daar is een HK dadant bijna net zo groot als een broedkamerbak.
Dirk

dertiende

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ondieppe bakken

Bericht door Dirk Blanken » wo 19 sep 2007, 18:00

Cor,
Ik heb je andere berichten nog eens gelezen en ik denk dat je dadant gebruikt of in ieder niet het simplexraam wat we hier gebruiken.
Bij Dadantramen is 2 tot 3 honingkamerbakken prima als broedkamer.
IK heb toen ik nog imkerde met Dadant heel lang op de grote BK dadant een HK gehad omdat ik vond dat de grote BK te klein was voor goede koninginnen.
Maar hou de bijenafstand van 8 mm aan vertikaal tussen de ramen.
Het beste is om die afstand onder te hebben dan plet je geen bijen bij het even wegzetten van de bakken.
Ik heb bij het zelf maken van de kasten altijd 8.5 mm aangehouden, 7.5 mm omder en 1 mm boven in de bakken.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Ondieppe bakken

Bericht door Cor Van Pelt » wo 19 sep 2007, 19:53

Bedankt voor de informatie. Wij gebruiken Langstroff hier. Groeten,Cor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten