herstel honingraten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
francois
Berichten:6
Lid geworden op:di 29 mar 2005, 13:23
Locatie:Nederland
Contacteer:
herstel honingraten

Bericht door francois » di 25 sep 2007, 14:03

Beste Imkers,
Gisteren heb ik geslingerd. Twee volken, bijna 15 liter scharrelnajaarshoning. Mijn vraag is: wat vang ik met de twee honingkamers aan met de min of meer leeggeslingerde ramen? Beide volken staan op twee broedkamers en zo wil ik ze de winter in laten gaan. Als ik zo'n honingkamer er op zet wordt onmiddelijk enkele ramen gevuld met honing (van de schoongelikte honing, de nog in de broedkamers ruim aanwezige en eventueel nieuwe aanvoer). Als ik tussen de honingkamer of een moerrooster of een plank met ruim gat plaats, zouden ze dan niet hun honing netjes beneden de moerroster/plank willen opslaan? Bovendien kan ik over een paar dagen zonder gezeur & prikken de honingkamers afnemen en het wintervoer aanbieden.
Bedankt alvast,
Francois Hogenboom

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: herstel honingraten

Bericht door Hans van der Post. » di 25 sep 2007, 14:17

Francois, als je de honingkamers op een dekplank met een gat zet krijg je het zelfde effect zoals je beschreef. Bij mij lukt het volgende altijd; een lege honing- of broedbak(zonder raten) daarop de twee bakken met raten die moeten worden uitgelikt. Op de bovenste bak een uiteraard een dekplank en dak.
Na een drietal dagen - kan met de koude wel eens wat langer duren - een uitlaat in de dekplank en en de volgende dag kun je twee bakken zonder gevlieg en gedoe afnemen.

Hans

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: herstel honingraten

Bericht door m.kolsters. » di 25 sep 2007, 20:06

Waarom de honing ramen leeg maken, zet ze gewoon weg na het slingeren en de wasmot moet er niks van hebben, laat ze in het voorjaar maar leeg maken.
Als je er een beetje ijsazijn op een bierfiltje doet heb je geen probleem, wel op de bovenste bak.
Tinus.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: herstel honingraten

Bericht door Hans van der Post. » di 25 sep 2007, 20:19

Tinus wat gebeurd er met de resten honing die nog in de raten zitten?
Juist die gaan gisten![V]

Hans

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: herstel honingraten

Bericht door A.A. Staals » di 25 sep 2007, 22:55

Hans

Gesligerde ramen nat weg zetten gaat heel goed. Onbebroede ramen komt geen wasmot in, bebroede ramen wel tegen wasmot behandelen.

ad staals

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: herstel honingraten

Bericht door Hans van der Post. » di 25 sep 2007, 23:13

beste Ad ik bestrijd niet dat je nog "natte" niet kunt bewaren.[:I]Maar bij mij in het verleden werd het na de winter een natte plakkerige boel. De resten honing trekken vocht aan en dan ging het bij mij gisten! Moet je dan die "zooi" op een bijenvolk zetten??

Hans

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: herstel honingraten

Bericht door Dirk Blanken » wo 26 sep 2007, 17:37

Hans,
Als je natte raten in een ruimte zet waar de cv tot 20 a 22 graden verwarmt zal je geen last van gisting hebben want de lucht is daar dan erg droog.
Ik ben zuinig en heb de cv op 15 graden staan en stook bij met een houtkachel dan werkt het minder goed.
Als je weinig raten heb kan je 4 computerfannetjes (parallel aangesloten) onder de bakken zetten aan die luchtstroom hebben wasmotten een hekel als dat in die cv gestookte ruimte staat denk ik dat je weinig problemen zal hebben.
Ook in onbebroedde natte honingkamerramen komt op den duur wasmot, zelfs in kunstraat heb ik het meegemaakt.
Wat ik mensen ook wel hebt zien doen is alles in grote vuilniszakken met een bakje met een dot watten bovenin verzadigd met ijsazijn, maar dat zijn dan droge raten.
Je methode om raten droog te maken bovenop een volk met een lege BK ertussen lijkt me OK ik zal het eens uitproberen met een uitlaatplank direct op het volk en een deksel bovenop de leeg te halen HK's.
Dirk






dertiende

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: herstel honingraten

Bericht door agastache » wo 26 sep 2007, 23:33

goedenavond,
Ik bewaar mijn honingkamers met leeggeslingerde raten als volgt:
op de grond een vlakke plaat, daarop hk, op hk een dikke krant waarop azijnzuur gesprenkeld, vervolgens weer een hk, bovenop een krant met azijnzuur etc. bovenop de laatse hk met krant een dak en klaar is kees.In de lente voor plaatsen op bk, de kasten een paar dagen laten luchten.
Nooit geen wasmot.

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: herstel honingraten

Bericht door Willem de Jong » vr 05 okt 2007, 16:02

Ik zet de vochtige geslingerde honingkamerramen in een honingkamer op zo'n 200 meter van mijn bijenstand. Bij goed weer is deze na een dag drooggelikt door de bijen. Hierna vervang ik de ramen die aan vervanging toe zijn en plaats ze op een stapel in de garage, gereed voor opnieuw gebruik volgend voorjaar. Dit doe ik al jaren en dat gaat nog steeds goed.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: herstel honingraten

Bericht door m.kolsters. » zo 14 okt 2007, 14:16

Hallo imkers.
Als imker moet je weten dat honing in de zomer veel problemen geeft,de honingbakken of zegelwas buiten zetten en de bijen uit heel de omtrek komen mee eten en vechten al wat in de omtrek loopt word aan gevalen dus ben voorzichtig.Ramen bewaren in een droog hok waar de zon bij kan komen of in huis( b.v.op de zolder)ongeluk met bijensteken beter verkomen dan genezen.
Niet ieder een heeft geen buren bij de bijen hal ik woon in het midden van het dorp en heb veel buren waar van nog maar 2 bijen steken zijn uitgedeeld aan de buren in 10 jaar (50 kasten in het dorp)
Ik gebruik ijsazijn en wikkel dan de bakken in met folie tot 2,50 meter hoog zonder problemen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten