Oxaalzuur poeder?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door Dirk Blanken » za 24 nov 2007, 17:46

Roger.
Ik doe het in een thermosflesssen.
Heel handig voor de buitenstanden!
Dirk

dertiende

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door de vos roger » za 24 nov 2007, 22:57

Dirk Blanken schreef:
Roger.
Ik doe het in een thermosflesssen.
Heel handig voor de buitenstanden!
Dirk

dertiende
Een goed idee Dirk die thermosflessen ,maar mijn kasten staan allemaal in mijn achtertuin.
Voor het ogenblik 23 aan het overwinteren,en hopelijk ook zoveel overhouden.

roger

HenkterWee
Berichten:1
Lid geworden op:wo 25 dec 2002, 17:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door HenkterWee » zo 09 dec 2007, 09:10

Dit is mijn eerste reactie op het forum. Ik wik graag alle gebruikers van oxaalzuurpoeder waarschuwen. Gebruik als je blieft alle mogelijke voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat je droge stofdeeltje oxaalzuur poeder inademt. Prof Jacobs die onlangs op de studiedag in Witteveen sprak, vergeleek (in de wandelgang) de risico's van droog oxaalzuurpoeder met asbestdeeltjes. Zelf heb ik deze zomer een kilo gekocht dat in een appelmoespot zat verpakt. Zonder ook maar enige waarschuwing. Vanuit mijn opleiding had ik van de gevaren moeten weten, maar als het er niet zo nadrukkelijk opstaat word je nonchalant. In de gehele discussie heb ik waarschuwingen gemist.
Henk ter Wee

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door m.kolsters. » zo 09 dec 2007, 10:38

Imkers mijn bijen mogen de hele winter rusten e n ik kom niet meer in de bijen kasten,waar om niet op tijd behandelen(b.v.voor october)Dan hoef je er niet meer in te komen.
Als je nu nog moet behandelen hebben de varoas de winter bijen al aan getast en heb je in het voorjaar toch een probleem.
Groetjes

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door Lammert van Beek » zo 09 dec 2007, 21:56

HenkterWee schreef:
Prof Jacobs die onlangs op de studiedag in Witteveen sprak, vergeleek (in de wandelgang) de risico's van droog oxaalzuurpoeder met asbestdeeltjes.Henk ter Wee
Prof. Jacobs zal dan hopelijk hebben gezegd dat de schadelijkheid van asbest en die van oxaalzuur niet met elkaar in vergelijking staan!
Asbest is een zeer gevaarlijke kankerverwekkende stof en de longen zijn het 'doelwitorgaan'

bijtjes
Berichten:2
Lid geworden op:do 16 jun 2005, 18:15
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door bijtjes » ma 10 dec 2007, 13:21

Lammert van Beek schreef:
HenkterWee schreef:
Prof Jacobs die onlangs op de studiedag in Witteveen sprak, vergeleek (in de wandelgang) de risico's van droog oxaalzuurpoeder met asbestdeeltjes.Henk ter Wee
Prof. Jacobs zal dan hopelijk hebben gezegd dat de schadelijkheid van asbest en die van oxaalzuur niet met elkaar in vergelijking staan!
Asbest is een zeer gevaarlijke kankerverwekkende stof en de longen zijn het 'doelwitorgaan'

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door Dirk Blanken » ma 10 dec 2007, 19:18

Vandaag 3 liter oxaalzuur verwerkt en Henk wees gerust ik ben er voorzichtig bij het klaarmaken en het toedienen.
Latex handschoentjes aan
Eerder heb ik altijd verdampt en dan moet je zeker opletten om de damp niet in te ademen.
Je denkt ik sta aan de goede kant op afstand maar toch gebeurd het af en toe dus ben ik met verdampen gestopt en druppelen werkt net zo goed.
Vandaag was het in het Noorden zonnig en de bijen vlogen een beetje en wat me opviel ze haalden water.
Ik heb toch maar geen volk uit elkaar gehaald.
De meeste volken zaten over 8 a 10 ramen, groot dus, ze zijn groter dan bij het inwinteren in September, dus moeten ze flink doorgebroed hebben.
Het voer was bij sommige volken dan ook flink geslonken maar nog niet alarmerend, en een derde van de volken zat nog diep.
De voorjaarsinspectie niet laat doen.
In maart zodra de temperatuur 10 a 12 graden is en ev eerder in februari.
Bij de Segeberger kan je probleemloos in de winter controleren vooral als er plastic bovenop ligt.
Volk niet te zien of slechts voorin dan is alles zeker OK.
Volk volledig achterin dan eerst voerramen verzamelen en dan pas openmaken en tenminste 2 volle ramen inzetten na ruimte gemaakt te hebben vanaf de kantramen.
Tijdens deze zachte winters zullen we langzamerhand ook in de winter moeten controleren of de voersituatie nog positief is.
En dat komt niet alleen door de zachte winters maar waarschijnlijk door alle import van andere rassen.
Bovendien ben ik de laatste 2 jaar volledig van simplex overgegaan naar segeberger en ik vermoed dat de volken in deze kasten langer doorbroeden.
Zeker is dat als we de inheemse bij hadden verbeterd het allemaal duidelijker was geweest.
Dus gewoon vaker controleren ook in de winter en een controle van een paar seconden tot een minuut schaadt de volken echt niet(fabeltjes).
In Frankrijk schijnen ze af en toe bij te voeren en dus niet echt in te voeren voor de winter.
Misschien krijgen wij iets wat daar dichtbij komt of moeten we langzamerhand eerst maar eens wat meer suiker gaan voeren en zeker wat meer honing laten zitten.
Ook zit in de onderkamer vaak grote hoeveelheden stuifmeel, en is het waarschijnlijk goed om de kamers te wisselen voor het inwinteren.
Dat stuifmeel komt dan onder het wintervoer en is voor het voorjaar een soort buffer.
Elk jaar is weer anders dus is het nooit saai.
Dirk





dertiende

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door Lammert van Beek » do 13 dec 2007, 22:35

HenkterWee schreef:
Zelf heb ik deze zomer een kilo gekocht dat in een appelmoespot zat verpakt. Zonder ook maar enige waarschuwing. Vanuit mijn opleiding had ik van de gevaren moeten weten, maar als het er niet zo nadrukkelijk opstaat word je nonchalant. In de gehele discussie heb ik waarschuwingen gemist.Henk ter Wee
Hallo Henk,
Het is niet toegestaan om verpakkingen met oxaalzuur op deze manier te koop aan te bieden. Je zou de aanbieder daarop kunnen wijzen. Hoe zeker is het dat in die appelmoespot oxaalzuur zat en b.v. geen poedersuiker of keukenzout?
Verpakkingen van oxaalzuur moeten vermelden dat er oxaalzuur in zit en daarnaast de volgende informatie: het WMS-symbool Xn (Andreaskruis, betekent schadelijke stof), de gevaars- of waarschuwingszin R 21/22: Schadelijk bij aanraking met de huid en opname door de mond, en de veiligheidszinnen S 2: Buiten bereik van kinderen houden en S 24/25: Aanraking met de ogen en de huid vermijden.
Lammert

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Oxaalzuur poeder?

Bericht door Lammert van Beek » do 13 dec 2007, 23:01

bijtjes schreef: Henk waarschuwt terecht voor de gevaren van het inademen van droog oxaalzuurpoeder. het veroorzaakt longoedeem. zie http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0529.html Jaap.
Hallo Jaap,
De link die jij geeft, heeft betrekking op oxaalzuur watervrij. Inademen daarvan kan naast een aantal andere klachten inderdaad ook longoedeem veroorzaken.
Als middel tegen Varroa wordt oxaalzuur dihydraat gebruikt; dat is niet hetzelfde en inademing heeft minder schadelijke gevolgen dan de inademing van oxaalzuur watervrij. Zie de veiligheidskaart van oxaalzuur dihydraat op bijenhouden.nl. Voor het werken met oxaalzuur dihydraat poeder wordt een filtermasker met P2 filter voorgeschreven. Op verpakkingen met oxaalzuur hoeft niet de gevaars- of waarschuwingszin 'R 20: Schadelijk bij inademing'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten