houdbaarheid van houten kasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Re: houdbaarheid van houten kasten

Bericht door de vos roger » di 05 feb 2008, 18:57

Spint wordt in héél wat houtsoorten toch gebruikt hoor.
Denk maar eens aan het spint van grenenhout en vuren om er maar een paar op te noemen. [:)].
Maar met een "goede" behandeling is dat evenwaardig als het kernhout.

roger

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: houdbaarheid van houten kasten

Bericht door Lammert van Beek » wo 06 feb 2008, 17:47

zoem zoem de bij schreef:
houdbaarheid van houten kasten.Hoelang gaan deze mee[?][?][?][?][?]
Mijn vader kocht voor mij in het voorjaar van 1965 van een imker die stopte met bijenhouden een bijenvolk dat zat in een mooie goed onderhouden simplexkast. De kast was waarschijnlijk van grenenhout, hoewel ik het verschil tussen vuren- en grenenhout niet goed kan zien.
Vanaf het begin dat ik deze kast had, heb ik bijna elk jaar gedurende tenminste acht maanden een bijenvolk in deze kast gehuisvest. Ook nu zit er een bijenvolk in. Thuis staat de kast altijd in een bijenstal, maar ik reis er ook bijna elk jaar mee naar het fruit en de heide waar de kast dan dus buiten staat.
Ik heb deze kast altijd goed onderhouden en hij gaat naar mijn verwachting mee, zolang ik bijen zal houden.
Rond 1968 heb ik zelf zes dubbelwandige bijenkasten gemaakt van vurenhout, naar eigen idee, recht toe recht aan. Van deze kasten heb ik er momenteel nog vijf in gebruik en dat bijna elk jaar sinds ik ze bouwde. Ook met deze kasten ga ik bijna elk jaar naar het fruit en/of de heide waar ze buiten staan. In de rest van het jaar staan ook deze kasten met bijen droog in een bijenstal. Ik onderhoud de kasten goed, heb wel eens een bodem of vliegplank moeten vernieuwen, en hier en daar zit een houtwormgaatje. Maar naar verwachting gaan ook deze kasten mee, zolang ik bijen zal houden.
Wat is de conclusie? Bijenkasten gaan tenminste een mensenleven mee, als je ze maar goed onderhoud en 'uit het weer'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten