zeep versus varroa

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zeep versus varroa

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 15 feb 2008, 19:26

Als eerste moet ik stellen dat ik geen ervaring heb in het gebruik van zeep voor varroabestrijding.

Jan,

alhoewel het off-topic is, zou ik graag van jou willen weten of je ook het aantal gevallen mijten geteld hebt zowel voor als een aantal dagen na de suikerbehandeling bovenop de raten.

Ik heb namelijk afgelopen zaterdag (9 febr.) ook m'n bijen bestrooid en was al een dag daarvoor begonnen met het tellen van mijten op de varroalade en ben daarmee tot op heden doorgegaan. Tegen mijn verwachting in is er geen stijging geweest van het aantal gevallen mijten op de lade.

Hoe handelde ik: heb gestrooid met een zeer fijngemalen mengsel van ca 80% lavendelbloemen, 15% poedersuiker en 5% rozemarijn. En omdat de temperatuur op dat moment vrij hoog was, maar vooral omdat het windstil was, heb ik alle ramen met bijen uit de kasten gehaald om ze met het mengsel tussen duim en wijsvinger te bestrooien (met de strooier ging het niet makkelijk). Wel was er in de meeste volken al gesloten broed aanwezig.
En had danook verwacht dat ik, door het poetsgedrag van de bijen, de dagen na de behandeling een signifikant hoger aantal mijten op de lade zou aantreffen. Het mocht niet zo zijn.

Dus Jan, kan jij mij vertellen wat ik fout heb gedaan?

Met vriendelijke groet,
Els

JANVANHAMONT
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 feb 2003, 19:26
Locatie: USA
Contacteer:

Re: zeep versus varroa

Bericht door JANVANHAMONT » ma 18 feb 2008, 18:10

Els,
Wat je verkeerd gedaan hebt weet ik niet , maar wij spreken hier over twee verschillende behandelingen.
Ik gebruik 100% poedersuiker en als ik knooflookpoeder erbij meng dan kan het 95% poedersuiker zijn en 5% knooflookpoeder.
Jij gebruikt maar 15 % poedersuiker en wat hoe er de rest uitziet heb ik geen gedacht van en ook nooit van gehoord dat het hier gebruikt wordt.
Ik zou je aanraden van eens met 100% poedersuiker te proberen en er genoeg over strooien en dan het resultaat eens te bekijken.
Ik heb hier in het algemeen geen last van vaoa. Ik kontroleer dit met darrendoppen te openen. Als ik in 3 op 10 varoa aantref dan veronderstel ik dat ik een probleem heb en begin dan met de poedersuiker methode.Ik gebruik niets anders.
Janvanhamont

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zeep versus varroa

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 18 feb 2008, 23:20

Jan, mijn antwoord staat in het nieuwe onderwerp "Bepoederen van bijen om varroa's te verwijderen".

Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten