zeep versus varroa

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

peter en ward
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 01 nov 2006, 11:36
Locatie: Belgie
Contacteer:

zeep versus varroa

Bericht door peter en ward » zo 03 feb 2008, 11:00

dag allemaal
ik en mijn vader waren een boek aan het lezen:D tot het onderwerp varroa.daar hebben we een bestrijdingsmiddel gevonden[8D] .dat was zeep met suiker .een oplossing inderdaad.maar meer stond er niet in[V] .
is er iemand onder ons die dat al geprobeert heeft of nog altijd doet?
groetjes ward en peter

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: zeep versus varroa

Bericht door hans hoogendoorn » zo 03 feb 2008, 16:16

Een recept voor honingzeep [:I] ?

peter en ward
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 01 nov 2006, 11:36
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: zeep versus varroa

Bericht door peter en ward » zo 03 feb 2008, 20:55

dag hans
nee geen zeep een bestrijdingsmiddel tegen varrao [:I].
dat hadden we uit een boek [^].
omdat ik ook niet veel weet zal ik citeren het komt uit het boek zelf bijen houden van kim flottum [8)].

ik citeer
als u de bijen besproeit met een oplossing van zeep en suiker
zullen de mijten en niet de bijen erdoor worden aangetast.
de bijen maken zich schoon tijdens het besproeien en stoten meeliftende mijten af ,die door het rooster van de bodemplankvallen.
het is de tot nu toe veiligste behandeling en kan zelf worden toegepast als u honingkamers in uw kast heeft
(al mag u niet rechtstreeks op de honing sproeien).
deze methode wordt echter in nederland en belgie niet veel toegepast.

dat was echter alles wat in het boek staat dus is er onder ons niemand die dat zelf doet ? [?]EN NOG EEN VRAAG MET WELKE SOORT ZEEP DOE JE DT ?[?]
groeten ward

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: zeep versus varroa

Bericht door LWPisa » ma 04 feb 2008, 09:51

Hoi P & W,

Komt dat uit het nieuwe boek van Kim Flottum?

Het kan zijn dat jullie het hebben over sucrose-octanoaat (sucrose octaonate ester)...een soort "zeep" achtige verbinding (suiker met een iets wat een beetje op een vetzuur lijkt) die een tijdje heel veelbelovend leek maar waar we nu niet veel meer van horen.

http://www.epa.gov/oppbppd1/biopesticid ... 035300.htm

Ik zou ook wel willen weten of iemand in NL daar (nog) aan doet...

L

peter en ward
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 01 nov 2006, 11:36
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: zeep versus varroa

Bericht door peter en ward » ma 04 feb 2008, 12:45

dag lw
dus als ik het versta is het geen zeep maar een soort vetzuur [:0].
en als ik vragen mag is het doeltreffend want als ze het nu niet meer doen .is het dan wel goed?[?]
groeten ward

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: zeep versus varroa

Bericht door LWPisa » ma 04 feb 2008, 13:19

Hoi P&W,

Volgens mij was het niet erg effectief in vergelijking met oxaalzuur en coumaphos...als ik ga zoeken vind ik oudere data zoals deze:

http://cba.stonehavenlife.com/2007/10/c ... in-canada/

"gewone" zeep is vaak het natriumzout van een vetzuur, waarbij door koken en "ontleden" van natronloog en vet een verbinding ontstaat die zowel in water oplost als "vettig" is...sucrose octanoaat is net zoiets maar dan met suiker ipv natrium.

Als je gaat zoeken is het wel te krijgen denk ik, het is een vrij onschuldige "novel pesticide" maar het is hier in NL niet geregistreerd als middel voor Varroa bij de honingbij.

L

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: zeep versus varroa

Bericht door LWPisa » ma 04 feb 2008, 18:25

Hoi P&W,

Er is een methode om Varroa van de bijen af te krijgen met "poedersuiker" maar die wordt vooral toegepast als diagnose meen ik. Daar is in het Engels een paar jaar terug veel over geschreven.

Bijen besproeien met zeep klinkt mij niet zo gek in de oren...volgens mij worden allerlei zeepachtige middelen in de tuinbouw gebruikt...als je met een zeep de oppervlaktespanning verlaagt (water "natter" maakt) dan kan je mijten gewoon verdrinken. Alleen is denk ik de grens tussen mijten verdrinken en bijen verdrinken nogal krap.

L

JANVANHAMONT
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 feb 2003, 19:26
Locatie: USA
Contacteer:

Re: zeep versus varroa

Bericht door JANVANHAMONT » di 12 feb 2008, 23:32

Ik zou zeep als de pest schuwen. Hier in de USA gebruikt men zeepwater om bijen te doden. Heeft men ergens een nieuwe zwerm hangen en er is niemand om die komen op te halen dan geeft men de raad deze zwerm met zeepwater te bespuiten. Het effect is bijna onmiddelijk; snelle dood
Suikerbloem wordt hier gebruik als een natuurprodukt als varoa behandeling. Men strooit gewoon suikerbloem over de geopende kast. De mijten verliezen hun houvast met hun zuignappootjes en vallen naar onder. Een open draadbodem is wel vereist.
Nog een beter natuurmiddel is de suikerbloem te mengen met knooflookpoeder.
Waar ik nu weeral mee aan het experimenteren ben is maisbloem gemengd met knooglookpoeder in een open voederbak. Men kan ook soyabloem gebruiken. Maisbloem is in feite niet fijn genoeg en soyabloem iets te fijn. Het resultaat met de soyabloem is dat de bijen gans wit bestoven worden door deze bloem en dat men hierdoor kan nagaan naar welke kasten ze vliegen. Zelfs bijen hier op vijhonderd meter vandaan komen hier mee-eten.Deze morgen waren er zelfs bijen op deze voederplaats bij een temperatuur van 10 graden Celsius en hevige wind.
Ik heb een paar jaar geleden reeds hierover geschreven maar de reaktie van een paar Imkerforum leden was dat in deze bloem geen voedingswaarde zit. Als dat zo was dan zouden we hier geen last hebben met de mexikanen want die eten uitsluitend maisbloemprodukten en als deze geen voedingswaarde hadden zouden al lang allemaal dood zijn.
Janvanhamont

steven
Berichten: 66
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 12:02
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Re: zeep versus varroa

Bericht door steven » vr 15 feb 2008, 10:09

hallo jan,
ik zou wel wat meer willen weten over de varoabestrijding met die suikerbloem enzo

gr steven

JANVANHAMONT
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 feb 2003, 19:26
Locatie: USA
Contacteer:

Re: zeep versus varroa

Bericht door JANVANHAMONT » vr 15 feb 2008, 17:53

Steven,
Een behandeling met bloemsuiker is heel eenvoudig.Echter om te weten of een behandeling zijn effekt heeft moet men kontroleren.
Het beste is dat men een zeef gebruikt dat men gebruikt om meel te ziften in de keuken. Hierdoor kan men de bloemsuiker gelijkmatig verdelen. Men gebruikt een bodemplant met gaasdraad en left hierop een stuk wit papier bedekt met olie zodat men kan kontroleren of er mijten vallen. Men opent de kast en strooit de bloemsuiker boven op de raten. De mijten hebben voetjes met zuignapjes. Als deze zuignapjes bedekt worden met de suikerbloem dan verliezen de mijten hun houvast en vallen ze naar onder. Normaal vallen ze door het gaas en vinden ze hun weg niet meer terug.
Hier is er een spreker die beweert dat als men de bloemsuiker vermengt met knooflookbloem dat dit nog beter werkt. Ik zal de verhouding eens opvragen.
In feite denk ik dat gewone bloem of soyameel bloem evengoed werkt. Het voordeel van bloemsuiker is dat de bijen het nog kunnen opeten.
Ik doe op het ogenblik een test met de bijen maisbloem en soyabloem te voeren in een open voederplaats. Het is ongeloving hoeveel bijen hier op afkomen. Ook meng ik soms knooflookpoeder tussen de bloem. Voor de bijen maakt het geen verschil. Er is hier nu reeds stuifmeel dat binnenkomt maar de bijen blijven evengoed naar deze voorplaats komen. Er zijn hier twee andere bijenstanden in de buurt en als ik soyameelbloem of zelfgemalen limabonenmeel voer dan komen de bijen witbestoven van de voerplaats. Op die andere bijenstanden komen kan men dan deze witbestoven bijen herkennen. De afstand is ongeveer een halve mijl. Het duurt nooit lang voordat deze buurbijen de voerplaats ontdekt hebben.
Ik hoop dat dit U kan helpen.
Janvanhamont

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten