schoonmaken voerbakken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

droogg
Berichten:7
Lid geworden op:vr 18 apr 2003, 07:19
Locatie:Netherlands
Contacteer:
schoonmaken voerbakken

Bericht door droogg » di 19 feb 2008, 20:56

Beste mede imkers,

ik wil graag mijn kunststof voerbakken schoonmaken. Wie heeft voor mij handige tips, om ze onder andere te ontdoen van propolis.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: schoonmaken voerbakken

Bericht door m.kolsters. » wo 20 feb 2008, 09:41

Gewoon met schoon heet water uitwassen en dan de resten brandspiritus op een doek na poetsen.
Groetjes

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: schoonmaken voerbakken

Bericht door Oude Essink » wo 20 feb 2008, 11:49

Voor zover propolisresten niet verstoppen: gewoon laten zitten, zou ik zeggen; werkt desinfecterend en je beschadigt je bakken niet en hebt geen brandspiritus nodig.

Afbeelding

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: schoonmaken voerbakken

Bericht door ainanc » wo 20 feb 2008, 13:57

Geen voerbakken gebruiken.

Abdurr Inanc

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: schoonmaken voerbakken

Bericht door DaanL » wo 20 feb 2008, 15:17

En dan voeren via het vlieggat?

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: schoonmaken voerbakken

Bericht door zoem zoem de bij » wo 20 feb 2008, 15:26

gewoon een emmer opvullen met heet water en wat sodakristallen en de voederbakken een voor een afwassen en alles is proper en ontsmet en zijn juist gelijk nieuw.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: schoonmaken voerbakken

Bericht door Dirk Blanken » wo 20 feb 2008, 23:17

Onlangs heb ik mijn kunststofvoerbakken ook schoongemaakt, ben met soda in het water begonnen maar merkte dat de watergedragen verf daardoor enigzins afliet verder met alleen heet water doorgegaan.
Propolis behoef je niet te verwijderen alleen bij het kontact met de onderliggende bak zit echt een rand propolis en als die steeds dikker wordt zou het kunnen gebeuren dan de bakken niet meer goed op elkaar sluiten.
Dat randje haal ik weg met een plamuurmes, niet steken maar naar je toe schrapen.
Verder zit er een heel dun laagje propolis ook in de bak want ik laat ze schoonlikken door de bijen.
Ik denk dat je nieuwe bakken ook met heet water schoon moet maken dan schimmelen ze minder snel.
Ik ga straks ook weer invertsuiker gebruiken voor het inwinteren want 2 : 3 oplossing gaat veel sneller schimmelen.
Dirk

dertiende

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: schoonmaken voerbakken

Bericht door zoem zoem de bij » do 21 feb 2008, 07:45

Dirk hoe bedoel je watergedragen verf ,het zijn plastieken kunststofbakjen zonder verf, bij mij ging alles proper eraf, het enige nadeel is dat ik enkel voor 1 voederbakje 1 emmer heet water gebruikte met sodakristallen omdat het sopje te vuil werd en dit te doen met een schuursponsje.


Wat ik ook zou aanraden om reeds op voorhand de de plastieken klepjes reeds te verwijderen om gemakkelijker te werken.
peter

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: schoonmaken voerbakken

Bericht door Dirk Blanken » do 21 feb 2008, 18:02

Peter,
Je bedoelt de kleine 2 liter voerbakjes.
Laat ze toch schoonmaken door de bijen schoner worden ze nooit.
Als je een vervelende ziekte hebt gehad, kan ik me voorstellen dat je ze extra wil schoonmaken met bijvoorbeeld heet sodawater.
Ik zou het alleen doen bij Amerikaans of Europees vuilbroed doen.
Propolis verwijder ik slechts dan als het het makkelijk werken en de goede afsluiting van de bakken beinvloedt.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: schoonmaken voerbakken

Bericht door Gerard van Gastel » do 21 feb 2008, 18:51

droogg,

Ik maak m'n voerbakjes ieder jaar schoon in een kaliumhydroxide oplossing (net als soda een loog), daarmee zijn ze meteen ontsmet.
Neem een bak waar een aantal voerbakjes tegelijk in kunnen (het grofste vuil steek ik er eerst af)
vul deze gedeeltelijk met water, en voeg daar 'kaliumhydroxide 50%' aan toe (ik neem op 10 liter water ca 2 lt kaliumhydroxide, hoe meer kalium hoe sneller het werkt-tot op zekere hoogte-, zeker als je het ook nog wat zou kunnen verwarmen). Daar laat ik ze een aantal dagen instaan, dan is alle propolis opgelost, ook de restjes was zijn zacht geworden en kunnen eraf gespoten worden; de bakjes zijn niet van nieuw te onderscheiden! Dit doe ik ook met m'n perspex 'dekplanken', invoerkooitjes en alle kunstof hulpmiddelen. Raampjes en houten materialen kunnen ook, maar dan niet te lang erin laten zitten, en na afloop meteen met ruim water afspuiten, waarna ik ze nog een tijdje in een oxaalzuuroplossing hang om de kali-loog te neutraliseren (controleren met pH-papier).
50% kaliumhydroxide wordt gebruikt als vloeibare meststof en is in jerrycans leverbaar bij toeleveranciers voor de tuinbouw.
Let wel op: handschoenen en gelaatsbescherming dragen !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten