kasten schoonmaken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Re: kasten schoonmaken

Bericht door m.kolsters. » vr 14 mar 2008, 18:40

Ja Imkers je moet gewoon eens een slager vragen wat ze nu gebruiken om alles te ontsmetten,geen hallamid hoe het nu heet weet ik niet meer maar in de vleesverwerking mag het niet gebruikt worden.
En dan ook niet bij honing(levensmiddelen)
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: kasten schoonmaken

Bericht door jjmvaningen » vr 14 mar 2008, 19:07


die ik wil schoonmaken maar wat is een goede manier. ik heb wel eens gehoord van uitbranden. zou iemand me hier iets over kunnen vertellen? of als je een andere (betere) manier hebt die vertellen aan mij.
activiteit voor in de buitenlucht: water koken en ammonia toevoegen (buiten) in de verhouding 10 liter water op 1 liter ammonia. plastic handschoenen aan en schobben maar.
met een brander werken lijkt me ook goed te werken, maar je houd zo weinig van je kasten over.

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: kasten schoonmaken

Bericht door Bieboerke » za 15 mar 2008, 10:32

Oude Essink schreef:
Een gasbrandertje (met navulfles) kopen; daarmee brandt je alle kieren grondig schoon, door de hitte zijn alle bacterie-sporen en schimmels dood.
Verreweg de eenvoudigste en meest effectieve manier. sukses
Volgens mijn mening is dit voor houten kasten de beste oplossing. Ik gebruik dit sedert 1959 met goed gevolg, geen naspoelen, geen chemie in de kast die kan achterblijven en de bijen beetje treiteren zonder dat je het weet. Toch al een hele tijd of niet? Maar toch heb ik de indruk dat men steeds iets nieuws wenst te gebruiken en in veel gevallen kent men de uitwerking niet, en dit laatste zeker niet op lange termijn.
Marco

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: kasten schoonmaken

Bericht door Jozef Maier » zo 16 mar 2008, 00:45

Bieboerke schreef:
Geplaatst door Oude Essink

Een gasbrandertje (met navulfles) kopen; daarmee brandt je alle kieren grondig schoon, door de hitte zijn alle bacterie-sporen en schimmels dood.
Verreweg de eenvoudigste en meest effectieve manier. succes
Volgens een studie uit in België, enkele jaren geleden, zou afbranden enkel de besmette gebieden aan de oppervlakte van het hout ontsmetten. In kieren en dieper ingedrongen sporen, bacteriën en virussen zouden niet worden gedood met deze methode.

Ontsmetten met een ontsmettingsmiddel door de onderdompelingmethode en ook laten inwerken, zou beter zijn, alsook onderdompelen in fijne kristalijne was, op een relatieve hoge temperatuur gebracht. Dit zou een deel besmetting doden, de rest wordt ingekapseld in de was en kan geen bedreiging meer vormen.

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: kasten schoonmaken

Bericht door Bieboerke » zo 16 mar 2008, 18:20

Jozef Maier schreef:
Volgens een studie uit in België, enkele jaren geleden, zou afbranden enkel de besmette gebieden aan de oppervlakte van het hout ontsmetten. In kieren en dieper ingedrongen sporen, bacteriën en virussen zouden niet worden gedood met deze methode.

Ontsmetten met een ontsmettingsmiddel door de onderdompelingmethode en ook laten inwerken, zou beter zijn, alsook onderdompelen in fijne kristalijne was, op een relatieve hoge temperatuur gebracht. Dit zou een deel besmetting doden, de rest wordt ingekapseld in de was en kan geen bedreiging meer vormen.
Dit is juist. De bedoeling hiervan was om bijenrompen te ontsmetten die door Amerikaans Vuilbroed waren aangetast. Nu is men tot de vaststelling gekomen dat: rompen onderdompelen in kokende bijenwas hiervoor de beste methode is.

Maar ik ddenk niet dat de vraag hiervoor betrekking had tot ontsmetten voor A.V. Dus een ordinaire ontsmetting van rompen kan met zo'n gasbrandertje.
Marco

Gerrit Plas
Berichten:29
Lid geworden op:za 20 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: kasten schoonmaken

Bericht door Gerrit Plas » ma 17 mar 2008, 09:56

De onderdompeling die op de universiteit van Gent (prof. Jacobs) wordt uitgevoerd gaat met vloeibare parafine. Deze parafine wordt zeer gecontroleerd opgewarmd omdat er ontploffingsgevaar is. Het is dus zeker geen klusje voor in de schuur. Onderdompelen in vloeibare was is volgens mij een heel bijzonder manier van kaarsen maken, Waar laat je de lont? :-)
Bieboerke schreef:
Jozef Maier schreef:
Volgens een studie uit in België, enkele jaren geleden, zou afbranden enkel de besmette gebieden aan de oppervlakte van het hout ontsmetten. In kieren en dieper ingedrongen sporen, bacteriën en virussen zouden niet worden gedood met deze methode.

Ontsmetten met een ontsmettingsmiddel door de onderdompelingmethode en ook laten inwerken, zou beter zijn, alsook onderdompelen in fijne kristalijne was, op een relatieve hoge temperatuur gebracht. Dit zou een deel besmetting doden, de rest wordt ingekapseld in de was en kan geen bedreiging meer vormen.
Dit is juist. De bedoeling hiervan was om bijenrompen te ontsmetten die door Amerikaans Vuilbroed waren aangetast. Nu is men tot de vaststelling gekomen dat: rompen onderdompelen in kokende bijenwas hiervoor de beste methode is.

Maar ik ddenk niet dat de vraag hiervoor betrekking had tot ontsmetten voor A.V. Dus een ordinaire ontsmetting van rompen kan met zo'n gasbrandertje.
Marco
Gerrit Plas
Vianen (Ut)
g.plas(APENSTAART)xs4all.nl

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: kasten schoonmaken

Bericht door kreydt » ma 17 mar 2008, 13:29


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten