Vragen voor de gevorderde imker?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:
Vragen voor de gevorderde imker?

Bericht door Leo van der Heijden » di 20 mei 2008, 19:53

Beste imkers,

Nu houd ik al een aantal jaar bijen en dacht er veel van te weten en toch kom je dan weer vragen tegen waarvan ik het antwoord niet zeker weet bovendien is deze informatie niet zo makkelijk te vinden op het internet. Ik ga ervan uit dat iemand van het imkerforum het wel weet.

Een werkbij heeft duidelijk drie punt ogen naast de twee facetogen.
De functie van de facetogen is volgens mijn informatie; lichtmeting met name de UV stralen. Met de puntogen zouden de bijen de stand van de zon zelfs door lichte bewolking kunnen 'zien'

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Vragen voor de gevorderde imker?

Bericht door LWPisa » di 20 mei 2008, 22:17

Leo,

1) darren punt ogen op de kop: jawel, 3, ocelli in het latijn. Die registreren als het goed is golflengte en polarisatie van licht, ze hebben iets te maken met orientatie en tijdsbesef. Als het voor deze oogjes donker wordt is het tijd om naar binnen te gaan en gepolariseerd licht maakt een soort typische vaste banen in de hemel die de bij ook door bewolking kan zien en waarmee ie ook navigeert.

2)antennae dar: 12 segmenten inclusief een vrij korte "steel", antennae werksters/moer: 11 segmenten inclusief een vrij lange "steel".

3) Zou kunnen. Dat of iets met feromonen van de moer of iets anders. Geen idee.

4) Een moer heeft zowel een angels als een schede. Eieren legt die met de laatste waar bij de uitgestoken angel wel het ei geleid maar er verder niks mee te maken heeft. Wersters idem dito. De angel van een moer is kleiner, krom en zonder weerhaken. Eieren leggen met de angel is onzin.

5) warmte opwekken door spieren of langs elkaar schuren. Het eerste is zeker waar, wat betreft het schuren,ik denk zelf dat ze geen of weinig warmte genereren door langs mekaar te schuren. Voor wrijvingswarmte moet je ook vrij hard schuren maw ze moeten of snel langs mekaar schuren of heel erg krachtig en dat doen ze denk ik niet. Van schuren gaan ze ook kapot.

6)Er is een diagnose methode voor Varroa meth ether (zoek in google met "ether roll") waarbij je een paar 100 bijen in een fles doet met x ml ehter en de fles "rolt". De mijten vallen eraf en je kan ze tellen. Als bestrijdingsmethode hoor je er nooit wat van, ether is ook enigszins schadelijk, je bedwelmt je bijen.
Mierenzuur en oxaalzuur voldoen goed in combinatie met de juiste bedrijfsmethode.

7)4 paar wasklieren dus 8. Segment 4 tm 7 van het achterlijf.

VrGR
L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten